BRATISLAVA. Po Slovenskej televízii dostane od štátu napokon v budúcom roku podporu na program aj Slovenský rozhlas (SRo). Rozhlas sa dohodol na uzavretí zmluvy s ministerstvom kultúry. K dvom miliónom eur (60,25 miliónov Sk), ktorými štát v súčasnosti financuje zahraničné vysielanie, pribudne v roku 2010 2,5 milióna eur (75,32 milióna Sk) na tvorbu vybraných programov vo verejnom záujme. SRo o tom informoval na svojej internetovej stránke.
Počas tvorby návrhu takzvanej zmluvy so štátom, ktorá je od štvrtku v medzirezortnom pripomienkovom konaní, poznačili spory medzi oboma stranami. Kým ministerstvo sa sťažovalo na nedodržiavanie termínov, do ktorých mal rozhlas predložiť návrh zmluvy, SRo žiadalo ešte v októbri zmluvu upraviť, aby sa nedostal do podradeného postavenia.
Súčasné znenie návrhu zmluvy podľa riaditeľa informačného centra rozhlasu Vladimíra Slaninku už takéto riziko neobsahuje. "Znenie zmluvy oproti pôvodnému návrhu vylučuje zásah štátu do procesu tvorby," povedal ČTK.
Štát prispeje rozhlasu na 8305 hudobných, umelecko-publicistických, dokumentárnych, náučných či náboženských programov. Na zozname finančne podporených programov nefigurujú podľa SRo spravodajské programy ani analytická a aktuálna publicistika.
Rámcová zmluva by mala platiť do roku 2014. Konkrétnu sumu, ktorou štát rozhlas podporí, bude každoročne určovať dodatok. Rozhlas v súčasnosti dostáva príspevok na zahraničné vysielanie vo výške dva milióny eur ročne, ktoré bude mať podľa zmluvy v budúcnosti garantované. Dohoda mu okrem toho zaručuje aj rovnakú sumu ročne na programy vo verejnom záujme, uvádza SRo na internetovej stránke.
Slovenská televízia by mala v budúcom roku dostať od ministerstva kultúry 12,5 milióna eur (takmer 376,6 milióna Sk). Podporiť sa z nich má výroba 385 programov vrátane rozprávok, filmu o ľúbostnom živote Milana Rastislava Štefánika či dokumentov o slovenskej prírode. Vláda od poskytovania peňazí cez zmluvu očakáva, že sa tým vyriešia finančné problémy verejnoprávnych médií, ktoré sú odkázané na oddlžovanie štátnymi dotáciami. Na prevádzku im totiž nestačia koncesionárske poplatky a príjmy z reklamy.