BRATISLAVA. Od februára budeme musieť pri podávaní, prijímaní a vybavovaní sťažností, ktoré adresujeme orgánom štátnej správy či územnej samosprávy, počítať so zmenami. Vyplýva to z novely zákona o sťažnostiach, ktorú schválil parlament. Súčasný platný zákon o sťažnostiach parlament prijal už pred 11 rokmi, doteraz bol novelizovaný iba raz. Zákon zavádza možnosť podať sťažnosť faxom a elektronicky. Sťažnosti by sa mali riešiť po novom len vtedy, ak boli podané do troch rokov od udalosti.
Podnet musí obsahovať meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu a prechodného pobytu sťažovateľa. Anonymné sťažnosti sa nevybavujú, pričom sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná a musí z nej byť jasné, proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha. Kým podľa predošlej legislatívy museli orgány prijaté sťažnosti postúpiť na riešenie bezodkladne, nová zavádza minimálne desaťdňovú lehotu.
Ochrana pred úradmi
Cieľom zákona je zabezpečiť ochranu individuálnych práv fyzických a právnických osôb, porušovaných alebo ohrozovaných činnosťou alebo nečinnosťou orgánov verejnej správy. Návrh upravuje aj dôvody pre odloženie sťažnosti, lehoty a poriadkové opatrenie. Orgán, ktorý si povinnosti neplní, sťažuje vybavenie sťažnosti či marí jej vybavovanie, môže dostať pokutu až do 650 eur, pričom ju možno uložiť opakovane až do 6 500 eur. Poslankyňa Katarína Tóthová (ĽS-HZDS) do normy presadila nový výklad pojmu sťažnosť.
Ďalšiu vládnu novelu, ktorá sa týka pomoci a podpory poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva (ES), parlament posunul do druhého čítania. Podľa nej sa má od marca budúceho roka upraviť systém riadenia a kontroly pomoci poskytovanej z fondov ES a upraví sa aj činnosť a zodpovednosť ministerstva financií ako orgánu auditu.