BRATISLAVA. Zvýšiť mediálnu gramotnosť u všetkých vekových skupín a naučiť všetky vekové skupiny zodpovednému prístupu k médiám si kladie za cieľ Koncepcia mediálnej výchovy, ktorej návrh dnes odobrila vláda SR. Dokument má pomôcť aj k orientácii v médiách a tiež ochrániť deti a mládež pred nevhodnými obsahmi. Realizovať ho má minister kultúry.
"Doposiaľ absentuje systémový prístup v tejto oblasti. Neexistuje vzájomné prepojenie alebo prienik aktivít v oblasti mediálnej výchovy," upozorňuje rezort kultúry.
Centrum výchovy
Cieľom koncepcie je vytvorenie Centra mediálnej výchovy. To by malo začať fungovať do januára 2011 a bude spolupracovať s expertmi z rôznych spoločenskovedných disciplín. Zo štátneho rozpočtu si tento zámer vyžiada 331.940 eur (10 miliónov Sk).
Zvyšovanie mediálnej gramotnosti žiada aj Európska komisia. Tej bude SR predkladať každé tri roky hodnotiacu správu o aktuálnom stave a úrovni.
Mediálna výchova aj v škôlkach
Na rozdiel od krajín západnej Európy, na Slovensku nemá mediálna výchova žiadnu tradíciu. V súčasnosti však prenikla do škôl, je súčasťou osnov v základných a stredných školách. Bola tiež začlenená do materských škôl, tam sa realizuje formou hier.
Vo Veľkej Británii mediálna výchova napríklad učí žiakov rozvíjať kritické názory o mediálnych textoch. Filmovú a mediálnu výchovu zaradili do vyučovacieho procesu aj v Maďarsku v roku 2003.
Centrum mediálnej výchovy má vytvárať koncepciu vzdelávania, zúčastňovať sa na príprave zákonov a iných predpisov. Spolupracovať má s Radou pre vysielanie a retransmisiu, Slovenským filmovým ústavom, Audiovizuálnym fondom, tiež Slovenskou televíziou, Slovenským rozhlasom a Tlačovou agentúrou SR.
"Súčasná on-line generácia čoraz viac času trávi v digitálnom svete," upozorňuje jedna z téz projektu On-line Generácia, ktorý pripravila Iuventa s občianskym združením Infoland. Podľa prieskumu z tohto roka sa "virtualizácia života" mladej generácie na Slovensku stále rozširuje a týka sa mladých ľudí bez výraznejších rozdielov v závislosti od bydliska, veku či pohlavia.
Koncepcia sa opiera o základné dokumenty UNESCO, Rady Európy a Európskej únie.
Ako vláda plní sľub realizovať obsahovú reformu školstva
Čo sľúbili: Vláda vytvorí legislatívny rámec na obsahovú prestavbu výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obsah ani spôsob výučby sa za posledné desaťročia veľmi nezmenil. Učebné osnovy treba prispôsobiť novým podmienkam, najmä dôraznejším požiadavkám na žiakov a študentov, aby boli schopní aplikovať teoretické poznatky v praxi. Vláda by však mala špecifikovať, čo podľa nej obsahová reforma školstva znamená.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Od školského roka 2008/2009 platí školský zákon upravujúci obsahovú reformu školstva. Jej zhodnotenie bude možné až po roku či dvoch praxe. Podľa prieskumu INEKO, do ktorého sa v marci 2009 zapojilo 1600 učiteľov základných škôl, učitelia vítajú viac voľnosti a možnosti prispôsobiť učivo reálnemu životu. Súčasne však kritizujú nedostatok učebníc a pomôcok pre výučbu.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.