SME

Jazyk prikvačila kríza aj kauzy ministrov SNS

SME prináša zoznam desiatich pojmov, ktoré charakterizujú rok 2009.

Garáž v americkom Snohomishi dala meno nedôveryhodným firmám.Garáž v americkom Snohomishi dala meno nedôveryhodným firmám. (Zdroj: TREND)

SME prináša zoznam desiatich pojmov, ktoré charakterizujú rok 2009.

BRATISLAVA. To, s čím sa rok 2008 v našom slovníku na Slovensku končil, tento rok rozvinul. Najpoužívanejšie slová euro a kríza podľa výberu desiatich charakteristických slov zostavených denníkom SME zostali pre ľudí u nás kľúčové aj v roku 2009.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Evry" sa každého začali od januára bytostne dotýkať a kríza spolu s koncom minulého roka neodišla do zabudnutia, naopak s nárastom nezamestnanosti zasahovala čoraz intenzívnejšie stále väčšiu skupinu ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Do výberu desiatich slov sme zaradili tie, ktoré redakcia považovala za charakteristické pre pohyb v spoločnosti. Meno premiéra Roberta Fica, ktorý dominuje politickému životu dlhšie, tam preto nie je, hoci je
u nás neprehliadnuteľný.

Slovník od SNS

Aj tento rok sa nám do slovníka dostali spojenia, ktoré by ešte vlani pôsobili nezrozumiteľne a bez ďalšieho vysvetlenia by neobstáli. Kauzy spojené s ministerstvami SNS, ako sú doznievajúci „nástenkový tender" ministerstva výstavby, nevýhodný predaj emisií CO2 alebo „teplého vzduchu" „garážovej firme" Interblue Group ministerstvom životného prostredia, obohatili našu politickú slovnú zásobu.

Hoci podľa prieskumu TNS rok 2008 považovala vyše tretina Slovákov za rok maďarsko-slovenských vzťahov, rok 2009 ho intenzitou určite prekonal. Nielen vďaka volebnej pomôcke našich politikov - maďarskej karte - ktorá zabrala v prezidentských, európskych i župných voľbách, ale aj vďaka nekonečnému príbehu jazykového zákona a zamietnutiu vstupu maďarskej hlave štátu Lászlóovi Sólyomovi na naše územie.

SkryťVypnúť reklamu

Internet a jeho vymoženosti bodujú v rebríčku anglických slov roka 2009 - víťazom sa stal internetový mikroblog Twitter, kým Slovensko začalo s niekoľkoročným oneskorením objavovať internetovú sociálnu sieť Facebook.

Zo zahraničia k nám prišla aj prasacia alebo nová chrípka A (H1N1). Tá v anglickom rebríčku obsadila tretie miesto, vysoko sú v ňom aj slová o kríze.

Fenomén Jackson

Skokani, charakteristickí pre určitý rok, sa objavujú pravidelne. V roku 2004 prieskum TNS ukázal ako slovo roka dôchodkovú reformu, za ktorou nasledovala zdravotnícka / Zajacova reforma, vstup do Európskej únie, automobilka KIA a reality šou Dievča za milión.

Krátko, ale o to intenzívnejšie sa tento rok skloňovalo meno Michaela Jacksona. Jeho fanúšikovia charakterizujú odchádzajúci rok ako ten, keď zomrel kráľ popu - Jacksonovo meno bolo najhľadanejším výrazom vo vyhľadávačoch Google.com a Bing.

SkryťVypnúť reklamu

Zrejme veľa tínedžerov by do rebríčka pridalo pojem Superstar, tentoraz s prívlastkom „česko­slovenská". Superstar je však slovo či fenomén, ktorý sa v prieskumoch TNS objavuje takmer každoročne od roku 2004.

„Rebríček ukazuje, ako sme prepojení so svetom - kríza, euro, prasacia chrípka, ako nás trápia domáce záležitosti - teplý vzduch, garážová firma, maďarská karta, i to, ako sa mení náš životný štýl - Facebook, Pohoda, Superstar," hovorí sociológ a čestný prezident Inštitútu pre verejné otázky Martin Bútora. On by priradil tri ďalšie výrazy - november, Pezinská skládka a idioti.

„Málokedy sa podarí tak šťastne prekvalifikovať pôvodne nepriaznivý obsah na pomaly čestný titul pre ľudí, ktorým ako novinárom i občanom záleží na tom, aby z nás zaklínači typu Roberta Fica neurobili ozajstných idiotov," zdôvodnil svoj výber sociológ.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Jána Štrassera je slovom roka 2009 zlodej. „Skrývajú sa, pardon, neskrývajú sa, naopak, pretŕčajú sa všade - na nástenkách, v tendroch, v garážových firmách, v sociálnych podnikoch, vo verejnom obstarávaní, ktoré je verejné presne v tomto zmysle, ako sú verejné domy," hovorí spisovateľ a publicista.

Čo je pre vás slovo roka a prečo?

Peter Pišťanek, spisovateľ

Mojím slovom roka je „kríza" a keďže moja domácnosť je zatiaľ závislá od plynu, tak mám na mysli najmä tú plynovú z januára spôsobenú ukrajinskou železnou bárišňou. Iste neprezradím veľa, keď poviem, že pokiaľ sa nič závažné nestane, tak na rok 2010 mám už vymyslené slovo „kachle".

Michal Hvorecký, spisovateľ a publicista

Nástenka. Nič nevystihuje stav našej spoločnosti dvadsať rokov po nežnej revolúcii dokonalejšie, ako verejná súťaž oznámená iba na chodbe ministerstva. Navyše sa napokon zistilo, že ani tá povestná malá informačná plocha neexistovala. Nástenky za minulého režimu symbolizovali fiktívne pracovné výsledky, glofirikovanie neexistujúcich úspechov a upevňovanie falošného priateľstva. Dnes sa to isté slovo hodí, keď treba popierať´zlodejinu mafiánskeho politického štátneho kapitalizmu. Kruh sa uzavrel.

SkryťVypnúť reklamu

Lajos Grendel, spisovateľ

Hlúposť národa by bolo to slovo. Ako sa nechá národ zmanipulovať stranami, ktoré sú skorumpované a nášmu ľudu to vôbec neprekáža. Predsa sú to dobrí Slováci, jánošíkovci!

Ján Štrasser, spisovateľ, prekladateľ

Zlodeji. Skrývajú sa, pardon, neskrývajú sa, naopak, pretŕčajú sa u nás všade - na nástenkách, v tendroch, v garážových firmách, v sociálnych podnikoch, vo verejnom obstarávaní, ktoré je verejné presne v tomto zmysle, ako sú´verejné domy, kde naše ku..., chcem povedať naši kujoni s tichou i hlasnejšou podporou mnohých politikov mľaskavo počítajú svoje, pardon, naše prachy. A my, namiesto toho, aby sme im (vo voľbách) klepli po prstoch, sa radšej budeme obzerať po omrvinkách, čo padajú z ich stola.

Martin Šútovec, karikaturista

SkryťVypnúť reklamu

Plné brušká. Národ má plné brušká a viac mu k spokojnosti netreba.

Ingrid Hrubaničová, publicistka

Na prvom mieste je u mňa slovo „prezidentka". Bolo to slovo - kométa. V prvej polovičke roka slovo „prezidentka" prudko vyletelo z periférie verejnej slovnej zásoby do jej centra, aby potom veľmi rýchlo putovalo späť na perifériu. Na druhom mieste je slovo „príbeh", ktoré v roku 2009 v médiách vytlačilo z pôvodných pozícií slová „dejiny", „história", „osud", „život". Akoby sme si to všetko zamenili za historku: „zapáliť sa pre slovenský príbeh", „človek so silným politickým príbehom s nie veľkým životným príbehom", „odišiel americký príbeh".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 092
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 367
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 311
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 033
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 727
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 183
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 180
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu