BRATISLAVA. Podľa posledného prieskumu agentúry Focus má strana Sloboda a Solidarita 5,3 percenta, agentúra MVK jej odhadla 4,8 percenta. Znamená to, že s touto novou stranou treba pred budúcoročnými voľbami rátať a pre opozíciu je to signál, že by jej hlasy nemali prepadnúť. Prieskum agentúry Median však SaS prisúdil iba 2,1 percenta - je teda takmer bezvýznamná.
Ako je to možné? Rôzna metodika
Agentúry používajú rôznu metodiku a tá, čo používa Median, podľa sociológov znevýhodňuje malé strany.
Kým Focus aj MVK po otázke, koho budete voliť, ponúkne zoznam strán, Median necháva na respondentoch, aby napísali názov strany.
Pri tých menších, ktoré existujú kratšie a ich značka nevošla do povedomia, je preto pravdepodobnejšie, že ich ľudia neoznačia. Nenapadne im to.
Pavel Haulík z agentúry MVK to vysvetľuje tým, že ľudia nežijú politikou každý deň a rozhodujú sa pod vplyvom rôznych udalostí a okolností. Podľa prieskumu, ktorý robila MVK v minulosti, sa desať a viac percent ľudí rozhodne, koho voliť až za samotnou plentou.
Haulík si myslí, že metodika Focusu a MVK sa viac blíži k tomu, ako vyzerajú reálne voľby, pretože aj tam si ľudia vyberajú z konkrétnej ponuky. Metodiku Medianu označil za vhodnú skôr pre tých, ktorí majú jasno.
Jindřich Bardon z Medianu zase hovorí, že v čase, keď nie je známe, ktoré strany budú kandidovať a v akých koalíciách, považuje ich otázku zameranú na spontánnu odpoveď za lepšiu.
Politici: Je to pre nás dôležité
Predseda SaS Richard Sulík hovorí, že v čase, keď sa pohybujú okolo päťpercentnej hranice, je pre nich výsledok v prieskume dôležitý.
„Vieme, že veľa našich voličov sa na základe prieskumu rozhodne, či by ich hlas bol, alebo nebol stratený. Kebyže sme strana, ktorá má osem percent a je mimo ohrozenia prepadu hlasu, tak by ten vplyv bol marginálny."
Výsledky SaS zase môžu byť dôležité aj pre SDKÚ, jej predseda Mikuláš Dzurinda povedal, že urobí všetko pre to, aby neprepadol žiadny pravicový hlas.
„Vnímam prieskumy verejnej mienky ako veľmi podstatnú informáciu - z hľadiska spätnej väzby na kroky politikov v medzivolebnom období," hovorí podpredsedníčka SDKÚ Iveta Radičová. Aj ona ako sociologička považuje za reprezentatívnejšie prieskumy Focusu a MVK, vníma však aj čísla Medianu. Podľa nej by politici mali vždy rátať s tými najhoršími číslami, ktoré im vychádzajú.
Median nameral menej ako Focus a MVK aj SMK a Mostu. V prípade MVK a Focusu sú obe strany nad päť percent, u Medianu by sa ani jedna z nich nedostala do parlamentu. SNS zase Median nameral 12,5 percenta, kým vo zvyšných má okolo osem.
Smer menej, SDKÚ viac
Z prieskumov vyplýva aj to, že kým výsledky menších strán odhadujú pomerne presne, pri Smere a SDKÚ sa zvyknú o niečo mýliť. Smer doteraz vo voľbách získaval menej, ako mal v prieskumoch, a SDKÚ viac.
Radičová hovorí, že sa to potvrdilo aj v prezidentských voľbách, keď si dávala robiť prieskumy Focusu. Reálne mala viac, ako jej namerali a kandidát koalície Ivan Gašparovič mal menej. Dosť však na to, aby voľby vyhral.
Čím viac, tým lepšie
Prieskumy sú pre rozhodovanie voličov dôležité a politici to vedia.
BRATISLAVA. Voliči sa pridávajú k silnému a opúšťajú slabého, hlavne, ak hrozí prepad ich hlasov. Výskumy ukázali, že výsledky prieskumov verejnej mienky v prípade volebných preferencií voličov pri ich rozhodovaní ovplyvňujú. Preto je v niektorých krajinách zakázané prieskumy v určitom čase pred voľbami zverejňovať.
„Kto to platí?" spochybňoval napríklad predseda SMK Pál Csáky agentúru Focus, keď zverejnila prvý prieskum, v ktorom mala strana Most Bélu Bugára nad päť percent a Csákymu zároveň výrazne klesli preferencie.
Focus povedal, že mu je ľúto, že Csáky očierňuje ich dobré meno, pričom bol v minulosti s ich prácou spokojný. Výsledok Mostu neskôr potvrdila aj agentúra MVK. Median nameral Mostu len 3,2 percenta.

Beata
Balogová
