SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:20

Dopravcovia trvajú na zmenách v mýte, nevylučujú blokádu diaľníc

Malí a strední cestní dopravcovia naďalej trvajú na tom, aby štát odstránil nedostatky nedávno spusteného mýtneho systému. V opačnom prípade zvážia ostré protesty, nevylúčili ani blokáciu diaľnic.

BRATISLAVA. Novinárom to dnes povedali zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Dopravcovia zbierali podpisy pod petíciu za svoje požiadavky už v pondelok, presadiť ich chcú aj v parlamente.

"Trváme aj naďalej na tom, že systém je nepripravený. Veľmi veľká časť našich členov je za tvrdý ostrý protest," vyhlásil zástupca autodopravcov Jaroslav Polaček. K ďalším protestným akciám dopravcovia podľa neho pristúpia v prípade, že ministerstvo dopravy nebude ochotné najneskôr do týždňa s nimi diskutovať o riešení údajných nedostatkov mýtneho systému. Únia zastupuje približne 350 firiem.

Mýtny systém spustila spoločnosť SkyToll začiatkom roka. Poplatky vyberá za jazdu po diaľniciach a ďalších vybraných cestách. Nákladné autá a autobusy sa musia pred použitím ciest zaregistrovať do systému a mať namontovanú palubnú jednotku. V prvých dňoch fungovania elektronického mýta sa skomplikoval najmä vstup kamiónov na územie Slovenska z Česka, Maďarska a Poľska. Vodiči čakali v kolónach na registráciu dlhé hodiny.

Okáli: Problémy nemajú tí, ktorí sa zaevidovali do 1. januára

Podľa generálneho riaditeľa prevádzkovateľa mýtneho systému Mateja Okáliho je systém nastavený dobre. Kolóny na hraniciach podľa neho spôsobili vozidlá zahraničných firiem, ktoré sa zatiaľ nezaregistrovali.

"Tieto rady sú spôsobené primárne zahraničnými dopravcami, ktorí sa v posledných dňoch registrujú v počtoch tisícov," tvrdil Okáli na brífingu na hraničnom priechode Slovenska s Maďarskom v Rajke. Problémy podľa neho nemajú prepravcovia, ktorí sa zaevidovali do 1. januára.

"Riešime to od posilnenia pracovísk na hraničných distribučných miestach, na ktorých sú tieto problémy," dodal šéf SkyTollu. Pre čakajúcich vodičov chcú vraj poskytnúť aj občerstvenie a teplé nápoje. Z vyjadrení kamionistov však vyplynulo, že by potrebovali skôr stoličky a stolíky, na ktorých by formuláre vyplnili.

Dopravcovia chcú okrem pozastavenia výberu mýta napríklad označiť začiatok a koniec každého spoplatneného úseku. Sťažovali sa tiež na poruchovosť palubných jednotiek, či zmätočné návody na ich použitie. Pod petíciu za svoje požiadavky vyzbierali už vyše 20.000 podpisov. "Záujem stále rastie. Máme naozaj širokú podporu," tvrdil Polaček.

Minister dopravy Ľubomír Vážny je podľa svojho hovorcu Stanislava Jurikoviča pripravený diskutovať s autodopravcami. Pozastavenie mýtneho systému však úrad naďalej nepripúšťa. "Bežné prevádzkové alebo technické problémy (...) sú sčasti vyriešené, sú riešiteľné, vieme ich odstrániť," poznamenal Jurikovič. Označovanie spoplatnených úsekov na cestách nižšej kategórie opakovane odmietol s tým, že táto sieť je už v súčasnosti prehustená dopravnými značkami.

Mýtna polícia kontroluje palubné jednotky, aj napriek výpadku

Nákladné vozidlá sa dnes ráno nemohli na niektorých distribučných miestach zaregistrovať na platenie elektronického mýta. Na česko-slovenskom hraničnom priechode Mosty u Jablunkova-Svrčinovec uviazli až v štvorhodinových kolónach, poobede sa však situácia podľa Stella Centra začala postupne zlepšovať. Krátky výpadok registračného systému podľa mediálnej zástupkyne prevádzkovateľa mýta SkyToll Lenky Lendackej obnovili. Výber mýta vraj neprerušili.

"K výpadku došlo v čase najnižšej dopravnej intenzity," poznamenala v tlačovej správe Lendacká. Nábeh mýtneho systému, ktorý bol spustený od začiatku roka, skomplikoval najmä vstup kamiónov na Slovensko cez hraničné priechody s Českom a Maďarskom.

Na priechode Mosty u Jablunkova-Svrčinovec sa podľa Stella Centra mapujúceho dopravnú situáciu začali vytvárať troj- až štvorhodinové kolóny kamiónov. Problémy, podobne ako v pondelok, boli predovšetkým na českej strane hranice. Osobnú dopravu k priechodu podľa českej polície odklonili cez starú cestu v Mostoch u Jablunkova. "Situácia bola komplikovaná predovšetkým dopoludnia, podľa našich novších informácií sa situácia začala poobede postupne zlepšovať. Platí to i pre ďalšie priechody, na ktorých boli problémy," dodali pracovníci Stella Centra.

Na priechode Mosty u Jablunkova pridali jazdný pruh

Krajské riaditeľstvo polície v českom Moravskosliezskom kraji tvrdilo, že slovenská polícia pre poruchu systému pôvodne chcela vpúšťať kamióny na Slovensko aj bez palubných jednotiek a nevyberať pokuty. Toto rozhodnutie následne podľa českých policajtov zrušilo slovenské policajné prezídium. Hovorca policajného prezidenta Martin Korch to však poprel. "Nič také sa nedialo, ani z našej strany nedeje," povedal ČTK. Riaditeľ mýtnej polície Erik Dóczi odmietol informácie komentovať.

Český minister dopravy Gustav Slamečka sa so slovenským kolegom Ľubomírom Vážnym dohodol na zavedení autobusovej dopravy v kritickom úseku. Autobusy budú voziť šoférov kamiónov z českej strany do slovenského Svrčinovca, kde sa vydávajú palubné jednotky. Registrácia trvá asi 40 minút. Autobusy potom odvezú vodičov naspäť ku kamiónom, ktoré budú môcť bez hrozby pokuty vyraziť na Slovensko.

Kamióny sa pre registráciu zdržali zhruba dve hodiny aj na maďarsko-slovenskom priechode Rajka-Rusovce. Dlhé rady sa tvorili aj na slovensko-poľských hraničných priechodoch v Trstenej a Vyšnom Komárniku či na hraniciach s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom. "Na poľskej strane pred hraničným priechodom Trstená už kamióny zablokovali aj druhý cestný pruh, po ceste ledva prejdú osobné autá," zhodnotil situáciu dopravca, ktorý si neželal byť menovaný. Šoféri prichádzajúci z Poľska sa podľa neho sťažovali najmä na zdĺhavú registráciu, na ktorú museli čakať aj niekoľko hodín pri nízkych teplotách.

"Jeden kamionista strávil na hranici až 12 hodín," dodal dopravca. Podobná situácia bola aj na priechode vo Vyšnom Komárniku, kde na vybavenie čakali údajne desiatky nákladných áut. "Kamionisti pritom musia platiť tri eurá za parkovanie na súkromnom parkovisku, v ktorého susedstve je búda na výber mýta," tvrdil dopravca.

Sviatočná výnimka

Vodičom nákladnej dopravy prichádzajúcim do krajiny po terajšom zdržaní na hraniciach pre problémy s mýtom hrozili v stredu pre Sviatok Troch kráľov obmedzenia v jazde na cestách na Slovensku. Polícia však urobila výnimku a šoféri tak budú môcť jazdiť ako vo všedný deň.

Niektorí nákladní dopravcovia sa dopoludnia stretli na čerpacej stanici v Žiline, aby upozornili na problémy so zavedením mýta. Podľa Stella Centra tak v okolí pumpy museli motoristi počítať s desať až pätnásťminútovým zdržaním.

Povinnosť platiť za jazdu po diaľniciach a ďalších vybraných cestách mýto podľa reálne prejdenej vzdialenosti majú vodiči nákladných vozidiel a autobusov. Do systému sa musia najskôr zaregistrovať a nechať si nainštalovať palubnú jednotku, ktorá zachytáva pohyb vozidla po spoplatnenej ceste.

Do mýtneho systému sa podľa Lendackej k dnešnému dňu zaregistrovalo zhruba 66.500 vozidiel. Počas pondelka, ktorý bol prvým pracovným dňom ostrej prevádzky systému, bolo na mýtnych transakciách vybraných 250.837,9 eura.

Česmad Slovakia vyzýva na zavedenie tzv. ticket systému

Združenie slovenských dopravcov Česmad Slovakia v spolupráci so zahraničnými združeniami dopravcov z Českej republiky, Poľska a Maďarska vyzýva Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) aj spoločnosť SkyToll, prevádzkovateľa mýtneho systému, na okamžité zavedenie platenia mýta prostredníctvom tzv. ticket systému na hlavných tranzitných vstupoch do Slovenskej republiky. Cieľom spustenia tzv. ticket systému je uvoľnenie týchto priechodov a zabránenie kolapsu dopravy cez územie Slovenskej republiky. Uvádza sa to v tlačovej správe združenia Česmad.

"Apelujeme na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, NDS aj SkyToll, aby na hlavných hraničných tranzitných vstupoch na Slovensko okamžite spustili do prevádzky tzv. ticket systém. Jedine spustenie tohto systému je cestou ako predísť kolapsu dopravy cez územie našej republiky," uvádza sa ďalej v stanovisku Česmad.

Podľa združenia spustenie ticket systému je možné aj z hľadiska legislatívy a zároveň nijako neohrozuje elektronický výber mýta. "Navyše, veľkou výhodou ticket systému je aj skutočnosť, že dopravca sa nemusí registrovať, nie je povinný zaplatiť 50 eur za palubnú jednotku, ani kredit 50 eur. Zaplatí len za skutočne prejazdené kilometre," tvrdí generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich.

Ako ďalej spresnilo združenie Česmad, systém budú môcť využívať len tranzitní dopravcovia - dopravca príde na hraničný priechod, na kase (v automate) si vyberie trasu a hraničný priechod, ktorým chce zo Slovenska odísť a navolí ho. Nastavená automatická kasa mu vydá doklad s presnou čiastkou za prejazdené kilometre - presne vypočítané mýto. Túto čiastku je dopravca povinný zaplatiť na hraničnom distribučnom mieste pri vstupe, pričom tu dostane doklad o zaplatení. Pri výstupe môže bez problémov opustiť Slovenskú republiku.

Česmad Bohemia: Slováci nezvládli zavedenie mýta

Po dvoch dňoch zavedenia elektronického mýta je jasné, že to Slovensko organizačne nezvládlo - tvrdí české združenie Česmad Bohemia. "Mnohokilometrové a viac než desaťhodinové kolóny na hraničných priechodoch so Slovenskou republikou nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou minulých rokov, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spúšťaní elektronického výberu mýta," konštatuje Martin Felix, hovorca združenia Česmad Bohemia, ktoré združuje viac ako 2 000 podnikateľských subjektov s takmer 20 000 vozidlami.

Združenie kritizuje, že sa nepríjemnostiam nevyhli ani tí českí dopravcovia, ktorí si palubné jednotky objednali a zaplatili v predstihu už pred mesiacom. Stále ich však nedostali a ak chcú splniť zákon a "prispieť nemalými čiastkami slovenskému eráru za použitie diaľnic a ciest prvej triedy", musia stáť v radoch. Združeniu Česmad Bohemia sa nepáči, že vodič musí mať pri sebe minimálne 101 eur v hotovosti, ak chce prejsť na slovenské územie s nákladným vozidlom alebo autobusom nad 3,5 tony.

"Obchádzka spoplatnených úsekov nepripadá do úvahy, pretože na rozdiel od Česka nie sú tieto úseky označené a bez palubnej jednotky ich nie je možné identifikovať," kritizuje Česmad Bohemia. Dopravcovia sa na benevolentnosť slovenskej polície odmietajú spoliehať, keďže prvé pokuty vo výške 1 655 eur padli už tri hodiny po spustení systému.

"Je veľmi smutné, keď si vlády robia z cestnej dopravy dojnú kravu, ale ešte smutnejšie, keď ani nie sú schopné vytvoriť užívateľsky ústretové prostredie pre výber týchto daní," zhodnotil generálny tajomník Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 922
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 449
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 933
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 836
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 761
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 732
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 119
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 949
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 606
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Česká republika

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo ďalších šesť úmrtí, zomrel aj lekár z Oravy (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 30 695. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Hrubala: Chápem, prečo sa sudcovia z kauzy Kuciak nepostavili pred verejnosť

Predseda Špecializovaného trestného súdu nikdy nebol v penzióne svojho predchodcu.

Predseda Špecializovaného trestného súdu Jan Hrubala.

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.