SME

Spravili sme si hanbu pred celým svetom

Policajná blamáž „spropagovala“ Slovensko v zahraničí viac ako reklama.

O výbušnine zabudnutej slovenskou políciou v batožine pasažiera informujú aj Číňania či Al-Džazíra.

BRATISLAVA. Slováci poslali do Dublinu bombu. Slovenský pasažier, ktorý bez svojho vedomia prepravoval výbušninu, mohol byť zastrelený ochrankou. Ako prebiehala slovenská komédia pochybení.

To sú len niektoré z titulkov, pod ktorými svetové médiá informujú o tragikomédii slovenskej polície. Tá počas cvičenia na popradskom letisku zabudla v batožine nič netušiaceho pasažiera kus plastickej trhaviny, s ktorou následne slovenský elektrikár odletel do írskeho Dublinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najnovšie kauzy ukazujú zahraničiu vládu v jej pravej podobe, tvrdí Peter Morvay

Írska polícia ju našla až po troch dňoch pri domovej prehliadke - predtým však stihla evakuovať dve ulice v štvrti, kde Slovák s výbušninou býva.

Populárni aj bez reklamy

Hlavnú spravodajskú reláciu Českej televízie v stredu večer otváral jeden príspevok zo Slovenska za druhým. V prvej trojici hlavných správ sa okrem „neuveriteľného prechmatu slovenských policajtov“ objavili aj kolóny spôsobené slovenským elektronickým mýtom.

Ani šot Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) za viac ako milión korún (38.837 eur), prezentujúci Slovensko ako rozprávkovú krajinu, nás nedostal na titulky svetových médií tak, ako „hlúpa“ chyba slovenskej polície.

Kým za odvysielanie polminútového šotu v zahraničných médiách sme doteraz platili obrovské peniaze, v posledných dňoch o Slovensku informovali úplne zadarmo najznámejšie svetové médiá ako BBC, CNN, Le Monde či dokonca arabská televízia Al-Džazíra a čínska CCTV.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa marketingových odborníkov nám však takáto „reklama“ v zahraničí nepomôže. Články či príspevky svetových médií sú totiž ladené v lepšom prípade ironicky, v horšom výstražne.

„Keď sa viacerí predstavitelia bezpečnostných zložiek vyjadria, že je to faux pas, tak je to faux pas. Existuje aj taký fenomén ako negatívna reklama. To sa v tomto prípade podarilo,“ hovorí marketingový odborník z reklamnej agentúry Publicis Marek Knut.

Slovenské orgány nekomunikujú

Podľa neho sa s niečím podobným určite chváliť v zahraničí nedá, no neočakáva, že by policajné zlyhanie v zahraničných médiách dlho rezonovalo. Vysvetliť si to však určite budú musieť odborníci na bezpečnosť.

„Pre ľudí je to skôr taká úsmevná príhoda. Povedia si, tak sa pozrime na to, čo im zase raz vyšlo či nevyšlo,“ dodáva Knut. Chýbajúca a nepresvedčivá komunikácia o incidente zo slovenskej strany ešte znásobila obavy ľudí o bezpečnosť.

SkryťVypnúť reklamu

„To, čo som počul, ma veľmi nepresvedčilo. Myslím si, že to bolo zanedbanie povinností zo strany našej polície. Ľudia, ktorí často lietajú, sa určite zamyslia nad tým, ako je takéto niečo vôbec možné,“ hovorí viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Stanislav Macko.

Podľa neho je to nepochopiteľné najmä preto, že slovenské letiská nepatria práve medzi tie vyťažené a bezpečnostné zložky majú preto „čas sa pedantne venovať kontrole každého cestujúceho a jeho batožiny“.
Na slovenský obraz v zahraničí to bude mať podľa Macka jednoznačne negatívny vplyv.

„Každý súdny človek sa zamyslí nad vysvetlením, ako sa to prihodilo,“ hovorí odborník. Už teraz sa na internetovom mikroblogu Twitter objavujú príspevky, kde ľudia konštatujú, že na Slovensko veru určite nikdy nepoletia.

SkryťVypnúť reklamu

Kliknite - obrázok zväčšíte


Mediálny stratég: Nezvládli sme to

Stratég komunikácie pracujúci vo Veľkej Británii MARKO MINKA cíti, že sme nezvládli svoju obhajobu.

Odrazí sa tento incident na vnímaní Slovenska v zahraničí?

Teraz už každý o Slovensku niečo vie. Záujem médií je ešte aj dnes obrovský, do týchto chvíľ bolo podľa Google publikovaných neuveriteľných asi 750 článkov o Slovensku, čo je absolútne bezprecedentné a tie príspevky pribúdajú každú sekundu. Ilustruje to aj pohľad na sociálne siete, ako je Twitter, kde bolo včera uverejnených asi 5­-tisíc príspevkov, samozrejme, extrémne negatívnych. Slovenské úrady vôbec nedokážu odkomunikovať svoju verziu toho, čo sa stalo. Vyzeráme ako štát, ktorý je neschopný, nezodpovedný. Je to veľmi zlý imidž.

SkryťVypnúť reklamu

Môže Slovensko negatívny imidž reálne poškodiť?

Ťažko sa to dá premietnuť do peňazí a povedať presne, do akej miery to Slovensku uškodí. Keďže pracujem v marketingu, viem, že každá značka sa spája s nejakou emóciou, ktorá vyplýva z jej imidžu. Po udalostiach posledných dní je to v prípade Slovenska obraz neúprimnosti, diletantizmu a neprofesionality.

Ako sme mali podľa vás tento škandál odkomunikovať?

Ministerstvo vnútra malo okamžite zvolať krízový štáb, ktorý mal jednoznačne priznať chybu. Slovensko sa malo ospravedlniť, vyvodiť zodpovednosť, informovať o tom, aké kroky podniklo, aby sa podobná chyba už nestala.

Okrem toho tlačová správa s týmto obsahom aj v angličtine mala byť okamžite vyvesená na webovej stránke ministerstva vnútra, keďže sa dnes komunikácia odohráva najmä na internete a nie je čas zatajovať veci, šéf polície, alebo niekto, kto rozpráva dobrou angličtinou, mal vydať minútové, dvojminútové video na YouTube a zopakovať, čo sa stalo. To by mohli zahraničné televízie a médiá použiť vo svojich reportážach.

SkryťVypnúť reklamu
Tlačové oddelenie malo globálne monitorovať vplyv tejto aféry, ktorá je obrovská, a kontaktovať tie médiá, ktoré sa k Slovensku stavali najkritickejšie

Martina Kováčová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  4. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  8. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 10 151
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 146
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 593
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 865
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 667
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 529
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 526
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 132
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Uplatnil rovnaký princíp, ako sudca Cisarik, keď odsúdil Petra Kažimíra.


4
Peter Tkačenko.

„Zvrchovanosť národnej identity“ nechráni Slovenskú republiku, ale jej vládu.


11
Ilustračné foto

NBS tvrdí, že do desať rokov podiel nových hypoték klesne o štvrtinu.


3
Ruský vojak sa pripravuje na vojenskú prehliadku v Moskve.

Ide o takzvanú literatúru Z.


4

Sportnet

Lois Boissonová

Hráčka štvrtej stovky rebríčka zabojuje na antukovom grandslame o semifinále.


Reuters
Futbalisti FC Baník Prievidza U13.

Futbalisti Baníka Prievidza sa tešili z víťazstva 3:1.


Novak Djokovič

Srb dosiahol jubilejné 100. víťazstvo na Roland Garros.


TASR
Samuel Hain

V slovenskej extralige získal dve strieborné a jednu bronzovú medailu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu