SME

Rádio Junior má prilákať mladých

K dvom začínajúcim rádiám pribudne tretie, v poradí už deviata stanica Slovenského rozhlasu – Rádio Junior.

Slovenský rozhlas sa novým projektom pokúsi pritiahnuť deti a mládež.Slovenský rozhlas sa novým projektom pokúsi pritiahnuť deti a mládež. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

K dvom začínajúcim rádiám pribudne tretie, v poradí už deviata stanica Slovenského rozhlasu – Rádio Junior. Rozhlas svoje nové projekty plánoval spropagovať už vlani, zatiaľ tak neurobil.

BRATISLAVA. Mladí sa majú na čo tešiť, tvrdí vedenie Slovenského rozhlasu a sľubuje úspešné rádio pre deti a tínedžerov. V súčasnosti nájdu na ôsmich okruhoch SRo hudobné Rádio_FM a príležitostné relácie alebo pásma venované ich vekovej skupine na ostatných okruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenský rozhlas Rozhlas má v súčasnosti osem okruhov – Rádio Slovensko, Regina, Devín, Patria, Rádio_FM, Rádio Slovakia International, Klasika a Litera. Umelecké stanice Klasika a Litera vysielajú od 15. júla 2009, dodnes ich rozhlas verejnosti nepredstavil. 1. júna chce SRo spustiť novú stanicu pre deti a mládež Rádio Junior. Náklady na nové okruhy SRo budú v tomto roku vyše 70­tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zábavné programy a hudbu nájde mládež na komerčných staniciach, ktorým tak dopomáha k väčšej počúvanosti. Prvý okruh SRo Rádio Slovensko je už dlhodobo za rádiom Expres, Fun Rádio začína vytláčať verejnoprávne rádio z druhej priečky.

Rozhlas preto vidí budúcnosť v tematickom zužovaní obsahov jednotlivých okruhov v prospech nových staníc. O stratu poslucháčov sa neobáva, očakáva ich nárast.

Junior štartuje v júni „Ponuka programov sa nezužuje, len je zrozumiteľnejšie usporiadaná. Takýto postup by v konečnom dôsledku nemal mať negatívny vplyv na doterajších poslucháčov a nových môže len prilákať," vysvetľuje koordinátor nových projektov rozhlasu Silvester Lavrík.

Začiatok vysielania deviatej programovej služby Rádio Junior je naplánovaný podľa programového riaditeľa rozhlasu Ľuboša Machaja na deň detí. „Pripravujeme všetky potrebné legislatívne kroky, aby sme tento termín stihli. Programový koncept je už pripravený," povedal pre agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

Junior bude zameraný na deti v predškolskom veku, mladšom a staršom školskom veku a stredoškolákov. „Reagujeme na to, čo by sa možno dalo nazvať spoločenskou objednávkou. Teraz prišiel rad na programy pre deti a mládež. Dnes už deti a mladí rozhlas veľmi nepočúvajú," odôvodňuje vznik Juniora verejnoprávny Slovenský rozhlas.

Začiatok prevetrá archív Obsah vysielania vyplnia hudba, umelecké slovo, publicistika, interaktívne programy, literárne, hudobné či filmové hitparády, kvízy a vedomostné súťaže. Vysielanie pripravia mladí pre mladých spolu so staršími pracovníkmi rozhlasu. Junior má dať priestor aj tínedžerom z gymnázií a deťom zo škôl.

Junior spočiatku siahne do archívov rozhlasu, kým si vytvorí dostatočný fond vlastných špecializovaných programov. Do projektu by mala byť zapojená aj Európska komisia, ministerstvo školstva, Štátne pedagogické nakladateľstvo a UNICEF.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhlas od rádia pre mladých očakáva, že mu pritiahne poslucháčov.

„Chceme ich prilákať atraktívnym programom, využívaním trendových komunikačných technológií a účinným marketingom," povedal šéf nových projektov Lavrík.

Marketing sa nie celkom darí v prípade dvoch nových umeleckých staníc Litera a Klasika. Prvé promo malo odštartovať na Mikuláša, štyri mesiace po ich spustení.

„Kampaň zatiaľ nebola spustená, keďže sa ešte dolaďujú technické záležitosti," vysvetľovala v decembri hovorkyňa SRo Alexandra Štullerová. Rozhlas dodnes rádiá nespropagoval.

Nové stanice rozhlasu sprevádza iba ticho

Verejnoprávny rozhlas spustil v minulom roku dve nové stanice – Litera a Klasika. Poslucháči zatiaľ o nich veľa nevedia.

BRATISLAVA. V júli 2009 rozhlas spustil dve nové špecializované programové služby Rádio Klasika a Rádio Litera. Propagované doteraz neboli.

SkryťVypnúť reklamu

Meškanie propagácie dvoch nových rádií zdôvodňuje šéf nových projektov SRo Silvester Lavrík skúšaním nových technológií a pracovných postupov, ktoré sú pre SRo novinkou.

„To zabralo istý čas, navyše sme hľadali hospodárny model fungovania a nechceme promovať nehotový produkt. Ale už sa chystá aj ich promovanie," sľubuje Lavrík.

Lavrík: Devín pokračuje

Slovenský rozhlas musí mať podľa zákona najmenej šesť programových služieb, z toho tri celoplošné. Rádio Klasika je zamerané na všetky žánre vážnej hudby, Rádio Litera na archívne rozhlasové hry a pôvodnú tvorbu. Lavrík vyvracia, že by nové stanice ovplyvnili vysielanie Rádia Devín a rádio si naďalej zachová svoj formát.

Digitálne rádiá

Rozhlas predstavil všetky tri nové okruhy ako digitálne umelecké stanice. Novými okruhmi si chce SRo pripraviť pôdu na rozhlasovú digitalizáciu. Stanice sú šírené prostredníctvom satelitnej platformy Skylink, káblovými rozvodmi a internetom. V budúcnosti by mali byť súčasťou pilotných projektov digitálneho terestriálneho vysielania.

SkryťVypnúť reklamu

„Obe programové služby budú v budúcnosti výlučne digitálne," píše SRo na svojej internetovej stránke o Litere a Klasike.

Na rok 2010 je pre tieto programové služby vyčlenená suma, ktorá sa pohybuje okolo sedemdesiattisíc eur. K tomu treba ešte prirátať podielové náklady a náklady spojené s technickým zabezpečením, ktoré nie je možné v tejto chvíli jednoznačne vyčísliť.

Náklady na tieto stanice sú z pohľadu rozpočtu SRo minimálne, ten bude v tomto roku hospodáriť s tridsiatimi miliónmi eur.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 340
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 159
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 027
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 326
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 954
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 831
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 915
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu