BRATISLAVA. Dočasné nulové mýto na cestách I. triedy začne platiť od štvrtka. Je to jeden z ústupkov premiéra Roberta Fica, ku ktorým ho pritlačili protestujúci dopravcovia. Premiér chce aj to, aby sa do konca januára vyriešil problém, že mýtny systém nespravodlivo započítava dopravcom celé úseky, hoci prešli len časť z nich.
Dopravcovia ústupky premiéra však za veľké víťazstvo nepovažujú. „Stiahli sme tvrdé zbrane z ulíc, sadneme si opäť za rokovací stôl. Máme dva týždne na to, aby sme legálnou formou dokázali, že mýto je nesystémové a nepripravené," povedal Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov.
Dopravcovia chcú teraz presadiť, aby sa zrušilo mýto na cestách I. triedy, lebo likviduje domácich dopravcov. „To znamená, že cesty, ktoré privedú zahraničného dopravcu k rýchlostnej ceste, nech sa platia. Ale cesta v Martine, kde sa vozí drevo, tá nech sa neplatí. Lebo z Martina do Kremnice nepôjde nijaký zahraničný dopravca a domáceho to likviduje," povedal Rudolf Páleš z Únie autodopravcov.
Rozseknutie úsekov podľa dopravcov nepomôže
Aby začalo platiť nulové mýto na cestách I. triedy, ministerstvo dopravy musí ešte pripraviť zmeny vo vyhláške, aby platila od štvrtka. Ministerstvo má potom dva týždne na to, aby rozčlenilo terajšie spoplatnené úseky ciest na menšie časti. Namiesto 850 ich bude po novom 1092.
„Všetky spomínané sporné úseky, ktorých je z nášho pohľadu zhruba 45, budú rozčlenené do konca januára tak, aby bol uplatnený systém spravodlivého spoplatnenia týchto ciest," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Dopravcovia však tvrdia, že nasekaním ďalších úsekov sa problém s mýtom nevyrieši. Trvajú na tom, aby sa platilo za prejazdené kilometre, nie za úseky. „Vždy niekto doplatí za to, že zaplatí za väčšiu časť úseku, ako naozaj prejazdil. Cesty majú veľa výjazdov. Ak to neurobia systémovo platením za kilometre, mýto nebude fungovať," povedal Poláček.
Nezrovnalosti
Minister dopravy Ľubomír Vážny ešte pred týždňom tvrdil, že mýto funguje veľmi dobre. No prax ukázala, že dopravcovia si nemajú ako vypočítať výšku mýta, lebo mýtna kalkulačka neuvádza presné ceny. Mýto sa započítalo aj niektorým dopravcom, ktorí prechádzali len cez most ponad spoplatnený úsek.
„Išli sme cestou 1/18 z Považskej Bystrice do Ružomberka a stiahlo nám to aj za diaľničný úsek D2 z Liptovského Mikuláša do Popradu," hovorí autodopravca Ľuboslav Kristel.
Jasnú odpoveď, či si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uplatní voči SkyTollu sankcie pre technické nedostatky mýta, sme včera nedostali.
„V prípade, že diaľničná spoločnosť zistí, že bola porušená zmluva zo strany spoločnosti SkyToll, je na manažmente NDS, aby sa rozhodol, v akej miere uplatní svoje práva vyplývajúce zo zmluvy," povedal hovorca NDS Marián Jánošík.
Premiér nariadil aj to, aby sa spoplatnené úseky do konca júna označili. Informáciu o tom, koľko to bude stáť, sme od ministerstva dopravy včera nezískali.

Beata
Balogová
