SME

Fico štrajk podporuje. V opozícii

Šéf Smeru sa hneval, keď sa Dzurinda nestretol so železničiarmi. Teraz kamionistov odmietol.

Robert Fico ako opozičný politik stál pri protestujúcich.Na mítingu v roku 2003 podporil odborárov.Robert Fico ako opozičný politik stál pri protestujúcich.Na mítingu v roku 2003 podporil odborárov. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Keď bol Smer v opozícii, blokáda hraníc odborármi poslancovi Ficovi neprekážala. S kamionistami premiér Fico problém má.

BRATISLAVA. Raz tak a potom inak. Taký je postoj predsedu vlády a šéfa Smeru Roberta Fica k protestom, ktoré spôsobujú problémy v doprave.

V čase, keď odborári v júni 2003 zablokovali hranice a pomalou jazdou po diaľniciach komplikovali ľuďom život, opozičný poslanec Robert Fico a Smer boli s odbormi v úzkom vzťahu. Proti protestu sa ani náznakom neohradili. Odbory vtedy požadovali, aby vláda zvýšila minimálnu mzdu.

Železničiarov podporil

Keď na prelome januára a februára 2003 železničiari štrajkovali proti rušeniu regionálnych tratí, nefungovali vtedy dráhy na celom Slovensku.

Desaťtisíce ľudí, čo denne dochádzali za prácou, museli hľadať náhradnú dopravu. Veľké firmy, ako sú Slovnaft či Volkswagen, mali vážny problém s rozvozom výrobkov a s dodávkami materiálov.

Teplárne hlásili, že ak štrajk bude pokračovať, prestanú s vykurovaním. Vtedy sa opozičný Smer postavil na stranu železničiarov a Fico protest označil za „verejný záujem".

Premiér Mikuláš Dzurinda sa pred šiestimi rokmi s odborármi odmietol stretnúť s odôvodnením, že ide o nepoctivú hru. Šéf Smeru sa nad tým pohoršoval.

Nie je protest ako protest

Keď pred pár dňami kamionisti protestovali blokádami ciest proti spôsobu zavedenia elektronického mýta - označili ho za likvidačné - premiér Fico sa už proti tejto ráznej akcii, ktorá ochromila dopravu na Slovensku, postavil. Niektorí z kamionistov svoju akciu pred kamerami bránili ako štrajk, premiér to tak nebral.

V čom je rozdielny rok 2003 a 2010? Najmä v tom, že Fico a predseda SDKÚ si prehodili pozície, rovnaká je však situácia v tom, že tak ako Dzurinda ani súčasný premiér sa s protestujúcimi nestretol.

Železničiari aj vtedajší šéf odborov Ivan Saktor v roku 2003 zastavenie prác a blokádu hraníc zdôvodňovali slovom štrajk. Premiér protest kamionistov, z ktorého sa stala blokáda, za legitímny štrajk nepovažuje.

Ústava právo na štrajk zaručuje s poznámkou, že jeho podmienky „ustanoví zákon". Slovenský právny poriadok však rieši štrajk iba v zákone o kolektívnom vyjednávaní. Píše sa v ňom iba o takom štrajku, ktorý sa uskutoční „v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy". V prípade Saktorových pomalých jázd a blokády hraníc ani v prípade kamionistov o kolektívne zmluvy nešlo. Či o ne išlo v prípade prepúšťania na železniciach, je otázne.

Štrajky, ktoré neupravuje zákon o kolektívnom vyjednávaní, žiaden zákon nezakazuje. Ústava ich však umožňuje. Legislatíva v tejto oblasti je u nás taká nedotiahnutá, že pojem štrajk nepozná dokonca ani Právnický slovník.

Zablokované cesty sú na Západe bežné

Premiérove výroky o blokáde ciest by v zahraničí vnímali ako veľmi prehnané.

BRATISLAVA. „Nikdy takto nebol ohrozený demokratický systém Slovenskej republiky ako teraz. Nikdy," hovoril o blokáde kamionistov, ktorým napokon ustúpil, premiér Robert Fico.

Blokády ciest, hraníc, letísk, železníc či trajektov sú pritom častou výbavou odborárov v celej Európe.

„Občianska neposlušnosť má v demokracii miesto v okamihu, keď zlyhajú mechanizmy dohovoru či kompromisu.

Nie je to síce niečo štandardné, nedá sa to však odsudzovať ako nedemokratické. To by sme museli tvrdiť, že Francúzsko by dávno muselo byť štátom bez demokracie, pretože tam je to úplne bežné," hovorí český politológ Jiří Pehe.

S podobnými protestmi majú svoje čerstvé skúsenosti vlády v Rakúsku, Maďarsku, Španielsku, Česku. Práve vo Francúzsku sú ostré protesty a blokády už pomaly životným štýlom a protest slovenských autodopravcov je oproti nim len krátkou kapitolou.

V júni 2008 napríklad protestovali proti vysokým cenám nafty naraz vodiči v Španielsku, Portugalsku aj vo Francúzsku. Stovky kamiónov blokovali veľké mestá, v Katalánsku pre blokádu nebol na čerpacích staniciach benzín.

V apríli minulý rok českí farmári spomaľovali traktormi dopravu v šiestich krajoch. Len pred troma dňami štrajk vo francúzskych prístavoch väčšinu z nich ochromil. V Budapešti protest v mestskej doprave ešte trvá.
Ficove výroky na adresu dopravcov považuje Pehe za zbytočné. Naša vláda by sa skôr podľa neho mala zamyslieť nad spôsobom zavádzania mýta.

(knm)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Desať stredných škôl v kraji zlepší vďaka grantu svoje prostredie.


SITA
Výstrahy na piatok.

Platia výstrahy.


TASR
Vlajky pred Prezidentským palácom v Bratislave.

Aliancia je základným pilierom bezpečnosti, komentujú politici.


SITA a 1 ďalší
Európsky parlament.

Voľby do europarlamentu budú na Slovensku 8. júna.


TASR

Sportnet

Futbalisti 1. FC Tatran Prešov.

Druhý tím tabuľky stráca jeden bod na Komárno, ktoré má zápas k dobru.


TASR
Connor McDavid

Nathan MacKinnon sa do štatistík nezapísal a jeho bodová šnúra skončila na čísle 19.


TASR
Janka Števková a Martina Kahulcová  na pretekoch Cape Epic.

Slovenská dvojica obsadila na Cape Epic 7. miesto.


Juraj Slafkovský.

Slovenský krídelník je vo výbornej forme. Bodoval v deviatich dueloch v rade a pripísal si v nich desať bodov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu