Fico štrajk podporuje. V opozícii

Šéf Smeru sa hneval, keď sa Dzurinda nestretol so železničiarmi. Teraz kamionistov odmietol.

Robert Fico ako opozičný politik stál pri protestujúcich.Na mítingu v roku 2003 podporil odborárov.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Keď bol Smer v opozícii, blokáda hraníc odborármi poslancovi Ficovi neprekážala. S kamionistami premiér Fico problém má.

BRATISLAVA. Raz tak a potom inak. Taký je postoj predsedu vlády a šéfa Smeru Roberta Fica k protestom, ktoré spôsobujú problémy v doprave.

V čase, keď odborári v júni 2003 zablokovali hranice a pomalou jazdou po diaľniciach komplikovali ľuďom život, opozičný poslanec Robert Fico a Smer boli s odbormi v úzkom vzťahu. Proti protestu sa ani náznakom neohradili. Odbory vtedy požadovali, aby vláda zvýšila minimálnu mzdu.

Železničiarov podporil

Keď na prelome januára a februára 2003 železničiari štrajkovali proti rušeniu regionálnych tratí, nefungovali vtedy dráhy na celom Slovensku.

Desaťtisíce ľudí, čo denne dochádzali za prácou, museli hľadať náhradnú dopravu. Veľké firmy, ako sú Slovnaft či Volkswagen, mali vážny problém s rozvozom výrobkov a s dodávkami materiálov.

Teplárne hlásili, že ak štrajk bude pokračovať, prestanú s vykurovaním. Vtedy sa opozičný Smer postavil na stranu železničiarov a Fico protest označil za „verejný záujem".

Premiér Mikuláš Dzurinda sa pred šiestimi rokmi s odborármi odmietol stretnúť s odôvodnením, že ide o nepoctivú hru. Šéf Smeru sa nad tým pohoršoval.

Nie je protest ako protest

Keď pred pár dňami kamionisti protestovali blokádami ciest proti spôsobu zavedenia elektronického mýta - označili ho za likvidačné - premiér Fico sa už proti tejto ráznej akcii, ktorá ochromila dopravu na Slovensku, postavil. Niektorí z kamionistov svoju akciu pred kamerami bránili ako štrajk, premiér to tak nebral.

V čom je rozdielny rok 2003 a 2010? Najmä v tom, že Fico a predseda SDKÚ si prehodili pozície, rovnaká je však situácia v tom, že tak ako Dzurinda ani súčasný premiér sa s protestujúcimi nestretol.

Železničiari aj vtedajší šéf odborov Ivan Saktor v roku 2003 zastavenie prác a blokádu hraníc zdôvodňovali slovom štrajk. Premiér protest kamionistov, z ktorého sa stala blokáda, za legitímny štrajk nepovažuje.

Ústava právo na štrajk zaručuje s poznámkou, že jeho podmienky „ustanoví zákon". Slovenský právny poriadok však rieši štrajk iba v zákone o kolektívnom vyjednávaní. Píše sa v ňom iba o takom štrajku, ktorý sa uskutoční „v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy". V prípade Saktorových pomalých jázd a blokády hraníc ani v prípade kamionistov o kolektívne zmluvy nešlo. Či o ne išlo v prípade prepúšťania na železniciach, je otázne.

Štrajky, ktoré neupravuje zákon o kolektívnom vyjednávaní, žiaden zákon nezakazuje. Ústava ich však umožňuje. Legislatíva v tejto oblasti je u nás taká nedotiahnutá, že pojem štrajk nepozná dokonca ani Právnický slovník.

Zablokované cesty sú na Západe bežné

Premiérove výroky o blokáde ciest by v zahraničí vnímali ako veľmi prehnané.

BRATISLAVA. „Nikdy takto nebol ohrozený demokratický systém Slovenskej republiky ako teraz. Nikdy," hovoril o blokáde kamionistov, ktorým napokon ustúpil, premiér Robert Fico.

Blokády ciest, hraníc, letísk, železníc či trajektov sú pritom častou výbavou odborárov v celej Európe.

„Občianska neposlušnosť má v demokracii miesto v okamihu, keď zlyhajú mechanizmy dohovoru či kompromisu.

Nie je to síce niečo štandardné, nedá sa to však odsudzovať ako nedemokratické. To by sme museli tvrdiť, že Francúzsko by dávno muselo byť štátom bez demokracie, pretože tam je to úplne bežné," hovorí český politológ Jiří Pehe.

S podobnými protestmi majú svoje čerstvé skúsenosti vlády v Rakúsku, Maďarsku, Španielsku, Česku. Práve vo Francúzsku sú ostré protesty a blokády už pomaly životným štýlom a protest slovenských autodopravcov je oproti nim len krátkou kapitolou.

V júni 2008 napríklad protestovali proti vysokým cenám nafty naraz vodiči v Španielsku, Portugalsku aj vo Francúzsku. Stovky kamiónov blokovali veľké mestá, v Katalánsku pre blokádu nebol na čerpacích staniciach benzín.

V apríli minulý rok českí farmári spomaľovali traktormi dopravu v šiestich krajoch. Len pred troma dňami štrajk vo francúzskych prístavoch väčšinu z nich ochromil. V Budapešti protest v mestskej doprave ešte trvá.
Ficove výroky na adresu dopravcov považuje Pehe za zbytočné. Naša vláda by sa skôr podľa neho mala zamyslieť nad spôsobom zavádzania mýta.

(knm)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 980
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 15 182
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 377
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 7 176
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 266
  6. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 5 508
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 246
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 044
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 672
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 336

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď každý chápe jedno slovo inak. Prečo sa Trump s Kimom nestretne

V posledných dňoch sa na príprave summitu nepracovalo. Trump jeho zrušením prekvapil aj spojencov.

PRIMÁR

Hrozí cukrovka iba tým ľuďom, ktorí jedia veľa cukru?

Ak človek odopiera sladké, neznamená to, že mu nehrozí cukrovka.

Neprehliadnite tiež

Dve stovky Podhradčanov majú problém s dodávkou pitnej vody

Lokalitu Rybníček napojí Spišské Podhradie na mestský vodovod.

Od elektrární dostal list o preplatku, vzápätí dve esemesky o nedoplatku 350 eur

Miroslava z Malej Idy pri Košiciach informácia šokovala a pobavila zároveň.

Bývalého manažéra Rapid life v kauze zmenka znova oslobodili

Bývalý generálny riaditeľ správy poistenia skrachovanej poisťovne Rapid life bol podozrivý z podvodu.

Na bicykli prešla pol Európy. Doma jej ho pod nosom ukradli

Bicykel mala zamknutý a odstavený pod oknami kancelárie.

V Trenčianskom kraji otvorili prvý úsek stokilometrovej cyklotrasy

Cyklotrasu dlhú 13,4 kilometra medzi Hornou Stredou a Novým Mestom nad Váhom otvoril v piatok pelotón viac ako sto cyklistov.