Televízie: Reklama nie je nahlas

Pocitovo sa zdá, že reklama je hlasnejšia ako bežný program. Licenčná rada rieši podnety.

(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Slovenské stanice sa bránia, že zvukom počas reklám nehýbu. Pocit vyššej hlasitosti podľa nich zvyšujú zvukové efekty.

BRATISLAVA. Situácia, keď film končiaci sa romantickou scénou a titulky tlmené príjemnou hudbou preruší hlasná reklamná zvučka, nie je už nič nezvyčajné.

Zvýšený zvuk zväčša rozčúli divákov, ktorí musia siahnuť po ovládači a stíšiť zvuk. Sú presvedčení, že televízie zámerne púšťajú reklamy výrazne hlasnejšie.

Keď prišla poslankyňa Zdenka Kramplová pred tromi rokmi s nápadom zakázať televíziám reklamu nahlas, vyzeralo to ako vtip. Myslia to však vážne, píše Konštantín Čikovský

Televízie tvrdia, že so zvukom reklamy nehýbu a jej hlasitosť naopak vyrovnávajú. Prikazuje im to zákon o vysielaní a kontroluje ich Rada pre vysielanie a retransmisiu. Tá ich môže za hlasnú reklamu pokutovať.
Prečo však stále máme ako diváci pocit, že reklamy na nás z televízie kričia?

Hluk reklamy je subjektívny

Slovenské stanice sa bránia, že so zvukom reklám nemanipulujú a nerobia tak ani na žiadosť samotných zadávateľov reklám.

„Dojem vyššej hlasitosti reklám je čisto pocitová záležitosť, vyplývajúca zo spôsobu mastrovania zvuku a vďaka obrovskému množstvu efektov, ktoré sa v bežnej relácii v takejto frekvencii neobjavujú,“ vysvetľuje hovorkyňa Jojky Tatiana Tothová.

Práve rôzne zvukové efekty pri dynamickej hudbe vyvolávajú u divákov pocit, že zvuk reklamy je o niekoľko decibelov vyšší, než je povolený limit.

„Každú reklamu, ktorá je určená na odvysielanie v STV, z hľadiska úrovne hlasitosti upravujeme,“ hovorí hovorca STV Peter Susko. Diváci STV sa na hlasnú reklamu nesťažujú.

Hovorkyňa TA3 hovorí, že celé vysielanie televízie TA3 je kontrolované tzv. limiterom, ktorý vyhodnocuje zvukovú intenzitu a pri prekročení intenzity hlasitosti ju upraví.

Rada pokutu ešte neudelila

Od roku 2007 sa sťažovali na ukričanú reklamu deviati diváci. Sedemkrát na Markízu, po jednej sťažnosti dostala rada na Jojku a STV. „V troch prípadoch sme začali aj správne konania, ale zastavili sme ich,“ povedal riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš.

Rada pravidelným monitoringom alebo na základe sťažnosti televízie kontroluje, aby nezvyšovali intenzitu zvuku počas vysielania reklamy, telenákupu či sponzorovaných programov.

V súčasnosti vedie rada správne konanie proti Markíze pre hlasnú reklamu počas vysielania Vinnetua v novembri 2009. Ďalšia sťažnosť prišla koncom roka opäť na Markízu, rada sa ňou bude zaoberať v utorok. Markíza sa k téme v piatok nevyjadrila.

Kukliš povedal, že rada televíziám odpúšťa odchýlku hlasitosti. „Zvuková intenzita vysielanej reklamy či telenákupu je vyššia ako zvuková intenzita programu iba v prípade, ak ich rozdiel je väčší ako šesť decibelov,“ povedal. Na posudzovanie zvukovej intenzity reklamy používajú špeciálne zariadenie Dolby LM 100 Broadcast Loundness Meter.

Obmedzenia zvuku reklamy má chrániť najmä tých, ktorí sa nevedia a nemôžu brániť, čiže deti. Za porušenie tohto pravidla hrozí finančná sankcia. Rada ju ešte televízii neudelila.

Reklamou na koniec si chcú televízie udržať diváka

Lekár Ľubomír Cajchan povedal, že šesť decibelov nijako neohrozuje sluch divákov. „Zdravé ucho pri jednom decibeli rozdiel nepočuje. Pri šiestich je rozdiel minimálny,“ povedal. Cajchan upozornil, že podobne ako pri počúvaní iPodov či na diskotékach hlasná hudba môže škodiť sluchu.

Po modeli zahraničných televízií zmenili taktiku púšťania reklám aj slovenské komerčné stanice Markíza a Joj. Aby ich diváci po skončení filmu neodišli od obrazoviek ku konkurencii, zrušila reklamnú prestávku medzi dvoma programami. Reklamy po novom radia tesne pred koncom filmu. Divákov tak televízia prinúti vyčkať na koniec programu a hneď im pustí ďalší film.

„V súvislosti s novelou zákona o vysielaní a retransmisii sme zmenili spôsob umiestňovania reklamných prestávok vo vysielaní,“ vysvetlila hovorkyňa markízy Oľga Dúbravská. Televízia Joj umiestňovanie reklamných časov vo vysielaní nekomentovala.

Vysielatelia si hlasitosť nastavujú osobitne

Pri digitálnom vysielaní sa nedá zvuk na všetkých kanáloch nastaviť na rovnakú hlasitosť.

BRATISLAVA. Ak vás trápi, že pri prepínaní kanálov má každá z televíznych staníc rozdielnu hlasitosť, nezmôžete s tým nič. Televízory si s vyrovnaním na jednu úroveň neporadia a problémy s riešením majú aj prevádzkovatelia káblových operátorov.

Na vine je chýbajúca štandardizácia, zrušenie pískajúcich monoskopov, príliš hlasité vysielanie reklám a tlmenie zvuku pri filmoch. Každý vysielateľ si totiž nastavuje svoju úroveň sám a kedykoľvek ju môže meniť.

Dagmar z Popradu využíva služby Digi Slovakia a má skúsenosť s tým, že zvuk je na jednotlivých staniciach veľmi nevyrovnaný – na niektorých staniciach televízor vyslovene reve, na ďalšom kanáli opäť treba brať do rúk ovládač a pridávať na hlasitosti.

Kým pri analógovom vysielaní môže ešte operátor zvuk jednoducho upraviť, pri digitálnom signáli by musel byť zvuk opätovne spracovaný. To môže byť pre menších káblových operátorov finančne príliš náročné.

Digitálny signál by musel byť upravovaný tak, aby boli tiché pasáže hlasnejšie a hlasité tlmené. To však znamená zásah do dynamiky zvuku, ktorý by mohol uškodiť napríklad hudobným kanálom.

Operátori tiež radi pripomínajú, že mnohé z diváckych pocitov sú subjektívne. „Ak sledujeme dynamickú scénu v akčnom filme, určite budeme mať pri prepnutí pocit, že vysielanie je hlasnejšie, ako keď budeme sledovať romantický film,“ hovorí Jaroslav Kolár z UPC.

T-Com podľa hovorcu Ivana Kahanca v novembri už druhýkrát meral hlasitosť, aby mohol upraviť prípadné rozdiely medzi stanicami. Pri takýchto meraniach dlhodobo merajú jednotlivé kanály, býva to zhruba 16 hodín.

„Technici T-Comu robili v novembri 2009 druhé kolo meraní hlasitosti, aby sa mohli realizovať prípadné korekcie hlasitosti kanálov. Samotný proces pozostáva z dlhodobých meraní jednotlivých kanálov,“ povedal Kahanec. Vzorky potom spracujú, spriemerujú a navrhnú korekcie. Prvé úpravy by mali robiť práve v týchto dňoch.

Milan Gigel

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 909
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 955
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 355
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 621
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 360
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 961
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 931
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 802
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 607
  10. Inteligencia vo všetkom 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Vo Francúzsku by sa už nemali mýliť.

KOMENTÁRE

Čo bude, keď študenti vykývu zub

Novembristi síce víziu mali, no správu krajiny prenechali tým, ktorí pripravení boli.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

Neprehliadnite tiež

Štefanov odmietol vypovedať, Janušek si už na mnohé veci nespomína

V kauze si štát v trestnom konaní nemôže uplatňovať náhradu škody.

Bezplatná povinná škôlka. Most-Híd chce zmeny v predškolskej príprave

Strana však povinnosť nechce za každú cenu spájať s prípadnou represiou.

SaS chce, aby si školy a učitelia mohli vybrať učebnice podľa uváženia

Mnohým školám nestačia iba schválené učebnice, ktoré ministerstvo prepláca, tvrdí poslanec Branislav Gröhling.

Fico vidí budúcnosť EÚ v hlbšom vzájomnom rešpekte

Robert Fico preto vidí budúcnosť EÚ najmä v hlbšom vzájomnom rešpekte členských štátov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop