Televízie si držia humor i politiku

Po Večerníčku patria k najdlhšie vysielaným reláciám zábavné relácie a politické diskusie.

Aj múdry schybí sa v Markíze drží aj bez nových nápadov.(Zdroj: TV MARKÍZA)

BRATISLAVA. Peoplemetre a predaj reklamy pochovali už viacero úspešných programov, ktoré sa časom opozerali. Nepomohli nová scéna, moderátori ani zmena vysielacieho času. Svoje stabilné miesto si udržali iba zábavné a politické relácie.

Úplné prvenstvo medzi najstaršími populárnymi programami má Večerníček Slovenskej televízie. STV ho prvýkrát odvysielala v roku 1966. Rozprávkový deduško je však špecifický prípad, obsah tvoria vždy iné rozprávky.

Už štrnásť rokov na obraze

O tridsať rokov neskôr začala vysielať televízia Markíza. Spustila Paľbu, Teleráno, Zo zákulisia Markízy a Smotánku a prevalcovala STV. Relácie prežili doteraz a poslali viacero programov verejnoprávnej televízie do zabudnutia.

Stálice v programe
Markíza:
  • Paľba - od roku 1996
  • Teleráno - 1996
  • Zo zákulisia Markízy - 1996
  • Smotánka - 1996
  • Aj múdry schybí -1997
  • Na telo - 1998
  • Lampáreň - 1998
  • Na streche - 2002

JOJ:

  • Črepiny PLUS - 2006
  • Mafstory - 2006

STV:

  • Večerníček - 1966
  • Svet v obrazoch - 2000
  • Kaviareň Slávia - 2000
  • Família - 2001
  • Pošta pre Teba - 2004
  • Drišľakoviny - 2004
  • Anjeli strážni - 2004
  • Zmenáreň - 2004
  • O 5 minút 12 - 2006

Vysielaniu STV chýba kontinuita pre neustále zmeny vedenia, hovorí Radoslav Augustín z Mediálne.sk. „Do roku 2004 nové manažmenty nepoznali ani diktát peoplemetrov a projekty predchádzajúcich vedení jednoducho rušili bez ohľadu na úspešnosť. Teraz už trh naučil aj STV počúvať divákov, takže relácie zostávajú naprieč manažmentmi.“

V komerčných televíziách, naopak, stabilizované formáty tvoria základný kameň programu. „Jediný program, ktorý je určite neohrozený, je Teleráno, Markíza tam nemá konkurenta,“ povedal Augustín.

V STV sa mimoriadne darí licencovanému programu Pošta pre teba. Síce už nedosahuje čísla spred rokov, stále však dokáže bojovať s konkurenciou.

Väčšina dnešných pôvodných programov STV pochádza ešte z obdobia riaditeľa Richarda Rybníčka. Výnimkou sú staršie relácie Família, Svet v obrazoch a prerušovaná Kaviareň Slávia.

Najkratšie z troch najsilnejších televízií vysiela TV Joj. Byť stálicou v jej programe, ako sa to darí napríklad Črepinám Plus a Mafstory, preto znamená byť na obrazovke štvrtý rok.

Nesmrteľný Aj múdry schybí

Zábavné relácie už roky ovláda duo Elena Vacvalová a Oliver Andrásy. Diváci ich poznajú ešte z čias Čo dokáže ulica na STV. Ich spoločnosť Hattrick dlho bodovala politickou satirou Dereš.

Najväčší úspech majú doteraz s reláciou Aj múdry schybí na Markíze, s ktorou začínali ešte na VTV. Je to najdlhšie vysielaná relácia na Slovensku.

„Ukazuje to, že väčšine divákov je televízne pozlátko ako scéna, zvučka, ukradnuté. Hostia by mohli sedieť aj na chodbe v Markíze,“ povedal Augustín. Práve stará forma však môže reláciu podľa neho pochovať.

Divákov okrem humoru baví aj politika. Na telo patrí k nedeľňajším esám Markízy rovnako ako O 5 minút 12 v STV. Politická diskusia pri nedeľnom obede je dlhodobý televízny fenomén.

„Na telo je stále úspešné: časovo nadväzuje na O 5 minút 12, je krátke, dynamické, zrozumiteľnejšie, patrí k pomerne silným značkám televízie. V prípade DeFacto sa nedá hovoriť
o stabilite, ani veľkom úspechu,“ povedal Augustín.


Andrásy: Úspešní sme aj bez protekcie

O úspechu Aj múdry schybí hovorí autor programu OLIVER ANDRÁSY.

Kde vznikol nápad Aj múdry schybí?

„Vzniklo to ešte ako rozhlasová relácia pred pádom komunizmu. Nápad som dostal počas nahrávania jednej z mnohých ankiet, ktoré boli často súčasťou relácie Variácie. Keď vznikla VTV, oslovili nás či nepripravím pre nich program. Keďže som človek lenivý, nevymýšľal som nič nové, len sme prešli z rozhlasovej verzie na obraz. Dal som tomu košieľku v podobe hostí a tipovania správnych odpovedí, aby to bolo zaujímavejšie. Takýto úspech som určite nečakal, pretože vtedy bola pre nás profilová relácia Čo dokáže ulica, čiže skrytá kamera v STV."

Program ustál personálne a programové zmeny v Markíze, dostal sa aj do zahraničia. Ako ste to dokázali?

„V deväťdesiatom siedmom sme prišli do Primy, kde to na naše počudovanie poznali. Povedali, že je to dobrý program, aby sme to pre Primu vyrábali. V týždennej periodicite sa to vysielalo dovtedy, kým Primu neprebrali ľudia zo Železného Novy. Prišla nová riaditeľka, Katarína Fričová, ktorá nám doniesla zmluvu s pokutami napríklad za zníženú technickú kvalitu. Tú sme nepodpísali. Potom nám to s malými zmenami ukradli.

Čo sa týka Markízy, vždy som to mal založené na sledovanosti. Nebol som kamarát s Pavlom Ruskom a ani sme si netykali. Šlo o manželstvo z rozumu. Oni boli korektní partneri, platili nám načas a my sme mali obrovskú sledovanosť. Nikdy to nebolo založené na tom, že nás majú radi alebo na protekcii. Hovorí sa tomu obojstranne výhodná spolupráca. "

Relácia sa nikdy nemenila. Neuvažovali ste o zmenách?

„Mám takú vlastnosť, že viem vymyslieť mechanizmy, ktoré dlhšie fungujú. Či už Bonzáčik alebo Dereš. Zmena bola, keď sme začali vyhodnocovať najvtipnejší výrok. Teraz chystáme ďalšiu zmenu, ešte výraznejšiu, preto zatiaľ nevysielame, kým to všetko domyslíme a pripravíme.

Prečo sa teda skončila politická satira Dereš a Bonzáčik?

„Nebolo to zo strany Markízy, ale od nás. V Dereši bol problém s hosťami, ktorých je málo. Duplovane to platí o politikoch. Keď tam bol Mikloš už šiesty raz, tak čo také sa ho siedmykrát opýtam, čo som sa ho šesťkrát neopýtal. Bonzáčik bol podobný prípad. Bolo to výborné, kým tam boli deti Stana Dančiaka či pána Satinského. Keď deti odrástli a nové nepribúdali, doplatili sme na malé Slovensko. V Amerike by sme to mohli robiť sto rokov."

Aký kľúč volíte pri výbere hostí?

„Zásada je to, že musíme volať známych a populárnych. Ťažko môžeme zavolať pracovníka SAV, ktorého nikto nepozná. Až na maličké výnimky, sme už mali všetkých zo Slovenska i Čiech. Dlho tam nebol Stano Štepka, ale už aj toho sme mali. Nemali sme ešte pána Bednárika a Bolka Polívku."

Ako si vysvetľujete, že nemáte konkurentov?

„Je to jav, ktorý je aj v hudbe. Prežijú tí, ktorí sú si sami sebe autormi. Aj v Superstar to tak je. Či je to Peter Cmorík alebo Zdenka Predná, sú autorsky schopní a vie sa o nich dodnes. O tých slávnejších už ani nepočuť. V tejto našej oblasti žije skupina okolo SOS, Dana Dangla, pretože on je schopný autor. Aj Lasica so Satinským si sami písali. Noga so Skrúcaným, napriek tomu, že sú ako herci veľmi talentovaní, si nevedeli sami napísať dialógy, tak časom im zmizli autori, a už to nešlo."

V Aj Múdri schybí zabávate spoločnosť na nevedomosti ľudí zo sociálne slabších skupín. Kde je hranica medzi humorom a urážaním?

„Prebieha boj medzi mnou a dievčatami, ktoré to nahrávajú. Ony majú tendenciu ísť za takýmito ľuďmi, ale ja ich odrádzam, pretože ľudia to nevnímajú dobre. Pre nich je to zase jednoduchšie. Moja snaha je, aby tam bolo čo najmenej takýchto. Ale z hľadiska realizácie to niekedy možné, pretože sme predovšetkým zábavný program. Nesprávna odpoveď sama osebe už dávno nie je kritérium. Musíme hľadať výroky, na ktorých sa ľudia aj zasmejú. Mali by to byť také malé aforizmy. Takto to znie jednoducho, ale dosiahnuť to v praxi je veľmi zložité."

jgl

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 066
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 390
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 211
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 944
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 733
  6. Kam do tepla v januári? 1 694
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 161
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 948
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vedci žiadajú od vlády reformu školstva aj zastavenie odlivu mozgov

Vláda by mala podporiť kritické myslenie už vo výučbe na základných školách.

Akčný plán proti suchu bude stáť 60 miliónov eur

Cieľom plánu je pripraviť Slovensko na negatívne dôsledky zmeny klímy.

Z Cégerskej skaly uvidíte panorámu do kaňonu Slanej

Maďarsko-slovenská interaktívna mapa ponúkne lokality na pozorovanie vtákov.

Vo firme Embraco už podpísali kolektívnu zmluvu

Zamestnancom navýšia tento rok platy o 11 percent vrátane bonusov.

V kauze podnikateľa Štefana Duča vypočuli dvoch svedkov

Podľa súdu sa mal dopustiť podvodu pri dotácii vo výške viac ako 5,3 milióna eur.