SME

Televízie si držia humor i politiku

Po Večerníčku patria k najdlhšie vysielaným reláciám zábavné relácie a politické diskusie.

Aj múdry schybí sa v Markíze drží aj bez nových nápadov.Aj múdry schybí sa v Markíze drží aj bez nových nápadov. (Zdroj: TV MARKÍZA)

BRATISLAVA. Peoplemetre a predaj reklamy pochovali už viacero úspešných programov, ktoré sa časom opozerali. Nepomohli nová scéna, moderátori ani zmena vysielacieho času. Svoje stabilné miesto si udržali iba zábavné a politické relácie.

Úplné prvenstvo medzi najstaršími populárnymi programami má Večerníček Slovenskej televízie. STV ho prvýkrát odvysielala v roku 1966. Rozprávkový deduško je však špecifický prípad, obsah tvoria vždy iné rozprávky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už štrnásť rokov na obraze

O tridsať rokov neskôr začala vysielať televízia Markíza. Spustila Paľbu, Teleráno, Zo zákulisia Markízy a Smotánku a prevalcovala STV. Relácie prežili doteraz a poslali viacero programov verejnoprávnej televízie do zabudnutia.

SkryťVypnúť reklamu

Stálice v programe

Markíza:

  • Paľba - od roku 1996
  • Teleráno - 1996
  • Zo zákulisia Markízy - 1996
  • Smotánka - 1996
  • Aj múdry schybí -1997
  • Na telo - 1998
  • Lampáreň - 1998
  • Na streche - 2002

JOJ:

  • Črepiny PLUS - 2006
  • Mafstory - 2006

STV:

  • Večerníček - 1966
  • Svet v obrazoch - 2000
  • Kaviareň Slávia - 2000
  • Família - 2001
  • Pošta pre Teba - 2004
  • Drišľakoviny - 2004
  • Anjeli strážni - 2004
  • Zmenáreň - 2004
  • O 5 minút 12 - 2006

Vysielaniu STV chýba kontinuita pre neustále zmeny vedenia, hovorí Radoslav Augustín z Mediálne.sk. „Do roku 2004 nové manažmenty nepoznali ani diktát peoplemetrov a projekty predchádzajúcich vedení jednoducho rušili bez ohľadu na úspešnosť. Teraz už trh naučil aj STV počúvať divákov, takže relácie zostávajú naprieč manažmentmi.“

SkryťVypnúť reklamu

V komerčných televíziách, naopak, stabilizované formáty tvoria základný kameň programu. „Jediný program, ktorý je určite neohrozený, je Teleráno, Markíza tam nemá konkurenta,“ povedal Augustín.

V STV sa mimoriadne darí licencovanému programu Pošta pre teba. Síce už nedosahuje čísla spred rokov, stále však dokáže bojovať s konkurenciou.

Väčšina dnešných pôvodných programov STV pochádza ešte z obdobia riaditeľa Richarda Rybníčka. Výnimkou sú staršie relácie Família, Svet v obrazoch a prerušovaná Kaviareň Slávia.

Najkratšie z troch najsilnejších televízií vysiela TV Joj. Byť stálicou v jej programe, ako sa to darí napríklad Črepinám Plus a Mafstory, preto znamená byť na obrazovke štvrtý rok.

Nesmrteľný Aj múdry schybí

Zábavné relácie už roky ovláda duo Elena Vacvalová a Oliver Andrásy. Diváci ich poznajú ešte z čias Čo dokáže ulica na STV. Ich spoločnosť Hattrick dlho bodovala politickou satirou Dereš.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší úspech majú doteraz s reláciou Aj múdry schybí na Markíze, s ktorou začínali ešte na VTV. Je to najdlhšie vysielaná relácia na Slovensku.

„Ukazuje to, že väčšine divákov je televízne pozlátko ako scéna, zvučka, ukradnuté. Hostia by mohli sedieť aj na chodbe v Markíze,“ povedal Augustín. Práve stará forma však môže reláciu podľa neho pochovať.

Divákov okrem humoru baví aj politika. Na telo patrí k nedeľňajším esám Markízy rovnako ako O 5 minút 12 v STV. Politická diskusia pri nedeľnom obede je dlhodobý televízny fenomén.

„Na telo je stále úspešné: časovo nadväzuje na O 5 minút 12, je krátke, dynamické, zrozumiteľnejšie, patrí k pomerne silným značkám televízie. V prípade DeFacto sa nedá hovoriť
o stabilite, ani veľkom úspechu,“ povedal Augustín.

SkryťVypnúť reklamu


Andrásy: Úspešní sme aj bez protekcie

O úspechu Aj múdry schybí hovorí autor programu OLIVER ANDRÁSY.

Kde vznikol nápad Aj múdry schybí?

„Vzniklo to ešte ako rozhlasová relácia pred pádom komunizmu. Nápad som dostal počas nahrávania jednej z mnohých ankiet, ktoré boli často súčasťou relácie Variácie. Keď vznikla VTV, oslovili nás či nepripravím pre nich program. Keďže som človek lenivý, nevymýšľal som nič nové, len sme prešli z rozhlasovej verzie na obraz. Dal som tomu košieľku v podobe hostí a tipovania správnych odpovedí, aby to bolo zaujímavejšie. Takýto úspech som určite nečakal, pretože vtedy bola pre nás profilová relácia Čo dokáže ulica, čiže skrytá kamera v STV."

Program ustál personálne a programové zmeny v Markíze, dostal sa aj do zahraničia. Ako ste to dokázali?

SkryťVypnúť reklamu

„V deväťdesiatom siedmom sme prišli do Primy, kde to na naše počudovanie poznali. Povedali, že je to dobrý program, aby sme to pre Primu vyrábali. V týždennej periodicite sa to vysielalo dovtedy, kým Primu neprebrali ľudia zo Železného Novy. Prišla nová riaditeľka, Katarína Fričová, ktorá nám doniesla zmluvu s pokutami napríklad za zníženú technickú kvalitu. Tú sme nepodpísali. Potom nám to s malými zmenami ukradli.

Čo sa týka Markízy, vždy som to mal založené na sledovanosti. Nebol som kamarát s Pavlom Ruskom a ani sme si netykali. Šlo o manželstvo z rozumu. Oni boli korektní partneri, platili nám načas a my sme mali obrovskú sledovanosť. Nikdy to nebolo založené na tom, že nás majú radi alebo na protekcii. Hovorí sa tomu obojstranne výhodná spolupráca. "

SkryťVypnúť reklamu

Relácia sa nikdy nemenila. Neuvažovali ste o zmenách?

„Mám takú vlastnosť, že viem vymyslieť mechanizmy, ktoré dlhšie fungujú. Či už Bonzáčik alebo Dereš. Zmena bola, keď sme začali vyhodnocovať najvtipnejší výrok. Teraz chystáme ďalšiu zmenu, ešte výraznejšiu, preto zatiaľ nevysielame, kým to všetko domyslíme a pripravíme.

Prečo sa teda skončila politická satira Dereš a Bonzáčik?

„Nebolo to zo strany Markízy, ale od nás. V Dereši bol problém s hosťami, ktorých je málo. Duplovane to platí o politikoch. Keď tam bol Mikloš už šiesty raz, tak čo také sa ho siedmykrát opýtam, čo som sa ho šesťkrát neopýtal. Bonzáčik bol podobný prípad. Bolo to výborné, kým tam boli deti Stana Dančiaka či pána Satinského. Keď deti odrástli a nové nepribúdali, doplatili sme na malé Slovensko. V Amerike by sme to mohli robiť sto rokov."

SkryťVypnúť reklamu

Aký kľúč volíte pri výbere hostí?

„Zásada je to, že musíme volať známych a populárnych. Ťažko môžeme zavolať pracovníka SAV, ktorého nikto nepozná. Až na maličké výnimky, sme už mali všetkých zo Slovenska i Čiech. Dlho tam nebol Stano Štepka, ale už aj toho sme mali. Nemali sme ešte pána Bednárika a Bolka Polívku."

Ako si vysvetľujete, že nemáte konkurentov?

„Je to jav, ktorý je aj v hudbe. Prežijú tí, ktorí sú si sami sebe autormi. Aj v Superstar to tak je. Či je to Peter Cmorík alebo Zdenka Predná, sú autorsky schopní a vie sa o nich dodnes. O tých slávnejších už ani nepočuť. V tejto našej oblasti žije skupina okolo SOS, Dana Dangla, pretože on je schopný autor. Aj Lasica so Satinským si sami písali. Noga so Skrúcaným, napriek tomu, že sú ako herci veľmi talentovaní, si nevedeli sami napísať dialógy, tak časom im zmizli autori, a už to nešlo."

SkryťVypnúť reklamu

V Aj Múdri schybí zabávate spoločnosť na nevedomosti ľudí zo sociálne slabších skupín. Kde je hranica medzi humorom a urážaním?

„Prebieha boj medzi mnou a dievčatami, ktoré to nahrávajú. Ony majú tendenciu ísť za takýmito ľuďmi, ale ja ich odrádzam, pretože ľudia to nevnímajú dobre. Pre nich je to zase jednoduchšie. Moja snaha je, aby tam bolo čo najmenej takýchto. Ale z hľadiska realizácie to niekedy možné, pretože sme predovšetkým zábavný program. Nesprávna odpoveď sama osebe už dávno nie je kritérium. Musíme hľadať výroky, na ktorých sa ľudia aj zasmejú. Mali by to byť také malé aforizmy. Takto to znie jednoducho, ale dosiahnuť to v praxi je veľmi zložité."

jgl

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 333
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 558
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 011
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 014
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 883
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 756
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 568
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Ľubomír Šatka so spoluhráčmi zo Samsunsporu.

Jeho tím figuruje v neúplnej tabuľke tamojšej najvyššej súťaže Süper Lig na treťom mieste.


TASR
Slovenská cyklistka Nora Jenčušová (v strede).

Femke Gerritseová je novou líderkou La Vuelta Femenina 2025.


Filip Mielke (Podbrezová) a Róbert Mak (Slovan) počas zápasu 3. kola nadstavbovej časti Niké ligy skupiny o titul ŠK Slovan Bratislava - FK Železiarne Podbrezová.

Koľko si v priemere zarobí hráč Podbrezovej?


Tréner slovenskej hokejovej reprezentácie Vladimír Országh.

Otáznikov tam je niekoľko, takže uvidíme, dodal tréner Slovenska.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu