BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) pripravuje dnes podanie žaloby na postup polície proti štrajkujúcim kamionistom. Agentúru SITA o tom informoval predseda organizačného výboru únie Jaroslav Polaček s tým, že podanie žaloby pripravujú v spolupráci s právnikmi. Viac informácií o žalobe dopravcov na políciu by malo byť známych neskôr.
Dopravcovia sa sťažujú na to, že policajti odoberali účastníkom protestnej akcie na cestách po Slovensku vodičské preukazy, udeľovali pokuty či ich obmedzovali v pohybe.
Dopravcovia podľa Polačka plánujú dnes pokračovať v protestnej akcii pre mýto v spanilých jazdách osobnými automobilmi v niektorých mestách. Nevedel však povedať, kde spanilé jazdy uskutočnia. Organizujú ich podľa neho koordinátori únie v krajoch.
Koordinátor pre Bratislavský kraj Jozef Minárik pre agentúru SITA potvrdil, že tak ako v utorok aj dnes večer okolo 18:30 plánujú spanilú jazdu ulicami Bratislavy. V utorok večer podľa neho akciu podporilo okolo 50 osobných automobilov. Vo väčšej kolóne bolo asi 40 a v menšej 12 vozidiel, polícia ich však rozdelila a nedovolila im spojiť
Policajti zastavili protestnú jazdu áut Bratislavou
Minárik tvrdí, že pomalou jazdou nenarúšali plynulosť cestnej premávky, pretože pri povolenej rýchlosti v meste 50 kilometrov za hodinu išli zhruba 45-kou. "Toto nie je ohrozenie cestnej premávky. Rozprávajú bludy," dodal na adresu polície. Navyše išli podľa neho v jednom jazdnom pruhu a neprechádzali na červenú.
Poslednému automobilu v druhej kolóne policajti zobrali vodičský preukaz, lebo sa podľa Minárika vystrašil a odstavil auto na mieste pre autobusy. Všetci účastníci spanilej jazdy v hlavnom meste majú byť predvolaní na políciu.
Únia autodopravcov Slovenska začala v pondelok neobmedzený štrajk za skrátenie úsekov ciest 1. triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších takmer 1 500 len na 333 kilometrov, vedúcich paralelne s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Vedenie únie chce v proteste pokračovať napriek tomu, že kamionisti na viacerých miestach v regiónoch v utorok ukončili čiastočné blokovanie ciest. Stalo sa tak po zásahu polície, ale aj pre nižšiu podporu dopravcov, ako sa očakávalo.
SDKÚ podporuje protest autodopravcov
Opozičná strana SDKÚ plne podporuje autodopravcov protestujúcich proti zavedenému mýtnemu systému. "Plne stojíme za protestujúcimi autodopravcami. Spackaný tender totiž likviduje ich živobytie," uviedol na dnešnej tlačovej besede podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.
"Tento protest mal svoj sociálny rozmer. Týmto ľuďom mýto brutálne berie chlieb. Mýto tak vyrába ďalších a ďalších nezamestnaných, a to v čase krízy. Poslanci za SDKÚ-DS urobia všetky kroky, aby polícia vrátila protestujúcim dopravcom vodičské preukazy, ktoré im zobrala počas ich protestu," doplnil svojho kolegu Janiš.
Podľa Mikloša pritom Slovensko len v tomto roku vďaka "spackanému" zavedeniu mýta a predraženému tendru prerobí 144 mil. eur. Minister Vážny totiž podľa neho pri svojich výpočtoch nerátal napríklad s výpadkami príjmov z predaja diaľničných známok, dôsledkami zníženia spotrebnej dane ani vypustením mýta za cesty 1. triedy. Paradoxom tak podľa Mikloša je, že podľa vyjadrení ministra dopravy by sa z výnosov zo "stratového" mýta mali financovať aj PPP projekty výstavby diaľnic.
Celý projekt mýtneho systému tak bol podľa opozičnej SDKÚ-DS realizovaný preto, aby zabezpečil trvalé príjmy pre firmu SkyToll. Za ňou pritom podľa Mikloša okrem preukázanej účasti skupiny J&T stoja zrejme aj podnikatelia Vladimír Poór a Milan Fiľo. "Ja predpokladám, že jedným z majoritných akcionárov sú práve títo dvaja ľudia," povedal Mikloš.
Priame dôkazy Mikloš nemá, nepriamym je však podľa neho napríklad to, že výberovej komisii pri výbere dodávateľa šéfoval bývalý blízky spolupracovník Fiľa, štátny tajomník rezortu dopravy Milan Mojš. "Okrem toho aj ďalšie informácie, ktoré máme z prostredia týchto spoločností hovoria, že títo dvaja ľudia stoja v pozadí," dodal Mikloš.
Podpredseda SDKÚ-DS okrem toho kritizoval aj ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý podľa neho v stredu klamal, keď tvrdil, že nemal možnosť tender na mýto zrušiť a nemohol po predložení ponúk žiadať žiadne dodatočné informácie. Podľa Mikloša mohol minister tender zrušiť kvôli cene, ktorá prekročila pôvodnú predpokladanú hodnotu. Dôkazom, že mohol požadovať dodatočné informácie aj po predložení ponúk je zasa podľa Mikloša skutočnosť, že u neúspešných uchádzačov tak Národná diaľničná spoločnosť bez problémov robila.
Únia autodopravcov Slovenska začala v pondelok neobmedzený štrajk za skrátenie úsekov ciest 1. triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších takmer 1 500 len na 333 kilometrov, vedúcich paralelne s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Vedenie únie chce v proteste pokračovať napriek tomu, že kamionisti na viacerých miestach v regiónoch v utorok ukončili čiastočné blokovanie ciest. Stalo sa tak po zásahu polície, ale aj kvôli nižšej podpore dopravcov, ako sa očakávalo.