BRATISLAVA.
"Je to jedna z ciest, ktorou chceme ísť a uvidíme už vo výboroch, či bude alebo nebude politická vôľa a podľa toho sa zariadime," uviedol dnes pre TASR predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj.
"Pri hlasovaní sme sa snažili vyhnúť tomu, aby táto norma, nad ktorou je otáznik neústavnosti, prešla do druhého čítania. Ale, bohužiaľ, došlo k zhode hlasovania časti koalície s opozíciou," vyhlásil na margo včerajšieho (4.2.) hlasovania, ktorým parlament posunul vládny návrh zákona o preukazovaní pôvodu majetku do druhého čítania. "Sme pripravení reparovať túto normu tak, aby ochrana občianskych práv bola zabezpečená," dodal Rafaj.
Dôkazné bremeno by pri tomto type konania podľa neho určite nemalo byť na občanovi. "Nevylučujeme ani to, že sa to opäť vráti na Ústavný súd SR. Pre SNS je aj otázka retroaktivity dôvodom, prečo sme tento návrh nepodporili," dodal predseda poslaneckého klubu SNS.
"Nech by bol zámer zákona akokoľvek legitímny a môžeme s ním súhlasiť, aby sme pre jedno zlo páchali ďalšie, legislatívne zlo, to sa mi nezdá správne," uzavrel Rafaj, podľa ktorého predkladatelia zákon vo formálnej ani obsahovej stránky neprepracovali tak, aby mohol byť schválený.
Ak by bol zákon o preukazovaní pôvodu majetku v druhom čítaní pozmenený tak, že by už nepôsobil retroaktívne a dôkazné bremeno by nebolo na odporcovi, ale na štátnych orgánoch, bol by podľa nezávislého poslanca Milana Urbániho voči občanom spravodlivejší. "Viac by mi to pasovalo," reagoval na otázku, či by v druhom čítaní podporil zodpovedajúce pozmeňujúce návrhy.
"Teraz som hlasoval za, aj keď mám výhrady, nemyslím si, že je to dokonalý zákon, ale v druhom čítaní je priestor na to, aby sa vychytali veci, ktoré by mohli byť v rozpore s ústavou," vysvetlil poslanec.
Takéto pripomienky by podporil aj Miroslav Jureňa (ĽS-HZDS), ktorý ich považuje za "krok správnym smerom", trvá však na tom, že zákon ako celok je napísaný zle. "My takéto pripomienky nepripravujeme," odpovedal na otázku TASR, či jeho strana pripravuje pozmeňujúce návrhy, ktoré by zrušili napríklad retroaktivitu zákona.
"Sme pripravení na diskusiu, to nakoniec za náš poslanecký klub povedal Daniel Lipšic, ale v prípade, že by zákon nespĺňal požiadavky, ktoré naň kladieme, ak by bol zbytočný, tak ho nepodporíme," povedal pre TASR predseda poslaneckého klubu KDH Pavol Hrušovský.
Zároveň ale upozornil, že premiér Robert Fico naznačil možnosť rokovaní o prípadných pozmeňujúcich návrhoch na expertnej úrovni. "Toto vidím ako cestu schodného riešenia," uzavrel.
Podľa predsedu Ústavnoprávneho výboru NR SR Mojmíra Mamojku (Smer-SD) je vo vládnom návrhu prenesenie dôkazného bremena vyriešené relatívne dobre.
"Dôkazné bremeno je čiastočne na občanovi a prokurátor musí dokazovať, že rozdiel medzi príjmami a majetkom je enormne veľký. Retroaktivita je fakt, že bez toho by zákon nemal zmysel, ale právne je to otázka, ktorá je do určitej miery diskutovateľná," povedal Mamojka.
Dodal, že parlament by mal reagovať na výraznú spoločenskú objednávku a zákon prijať, pričom až prax potom ukáže, či sú problémy s aplikáciou zákona, alebo má výhrady Ústavný súd SR.
HZDS zákon o preukazovaní pôvodu majetku naďalej odmieta
Ľudová strana - Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS-HZDS) oceňuje, že Slovenská národná strana (SNS) zvažuje predloženie pozmeňujúcich návrhov, ktoré by z vládneho návrhu zákona o preukazovaní pôvodu majetku odstránili prvky retroaktivity, ako aj prenesenie dôkazného bremena na občana, no napriek tomu svoj odmietavý postoj k návrhu od premiéra Roberta Fica nemení.
"SNS sa snaží odstrániť zásadný, no nie jediný problém návrhu zákona o preukazovaní pôvodu majetku," odôvodňuje ĽS-HZDS v stanovisku, ktoré TASR poskytlo tlačové oddelenie hnutia.
V reakcii na národniarsku iniciatívu strana Vladimíra Mečiara zároveň dodáva, že hoci ĽS-HZDS pre viaceré svoje výhrady odmieta navrhnutý zákon o preukazovaní pôvodu majetku, je ochotná rokovať a podporiť prijatie rady komplexných protikorupčných opatrení.
Ako pre TASR uviedol poslanec Národnej rady SR Miroslav Jureňa, ĽS-HZDS však pripomienky, ktoré by zrušili napríklad retroaktivitu, nepripravuje.
tasr