SME

Televíziám diktuje peoplemeter

Malá čierna skrinka zrušila už viacero programov. Rozdeľuje stovky miliónov eur ročne z reklamného koláča a závisí od nej, aké programy televízie púšťajú.

Peoplemeter je nenápadná malá čierna skrinka (na televízore). Každý z členov rodiny má na ovládači k nemu svoje meno.Peoplemeter je nenápadná malá čierna skrinka (na televízore). Každý z členov rodiny má na ovládači k nemu svoje meno. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď sa povie, že SuperStar sledovalo jeden a pol milióna divákov a boli to dve tretiny ľudí, ktoré mali zapnutý televízor, neznamená to, že Markíza pozná divácke správanie každej z domácností.

V skutočnosti prístroje zaznamenali prepnutie na program Markízy len asi v päťsto z osemsto sledovaných rodín. Celoslovenskú sledovanosť a podiel na vysielacom trhu potom vypočítali zložitými vzorcami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skrinka ako kat relácií Markíza – seriál Rádio Fresh promovali, posúvali v programe aj inovovali. Nepomohlo, sledovanosť ho potopila; z televízie vyhnala aj Sedem s. r. o. Joj – úspešnej rozhlasovej Rannej šou s Adelou a Sajfom sa na obraze nedarilo aj napriek rozsiahlej reklame, novému štúdiu a známej dvojici moderátorov. Skončili pre nízku sledovanosť. STV – súťažno­zábavná šou Päť proti piatim sa skončila pre nízke čísla.V minulosti rovnaký osud stihol aj bulvárny magazín Blesk.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý týždeň sa vzorka zmenila. Peoplemetrov je na Slovensku už 1200, spolu teda cez ne sledujú vkus 3600 ľudí. Dôvodom majú byť dôveryhodnejšie údaje.

Peoplemeter, malá čierna skrinka na presné meranie sledovanosti, je tak skôr reprezentatívny nástroj. Jedna rodina s peoplemetrom teraz zastupuje 4500 ľudí, člen domácnosti má váhu asi 1500 divákov.

Kľúč k úspechu televízie O programe slovenských televízií nerozhoduje len vkus ich manažmentov. Od zavedenia peoplemetrov úspech relácií a ich prípadný koniec ovplyvňuje malá vzorka divákov.

Údaje o sledovanosti sú nekompromisné. Ak sú percentá nízke alebo padajú, relácia na obrazovke končí. Naposledy slabá sledovanosť pochovala veľký projekt televízie Markíza - seriál Rádio Fresh.

„Naše čísla sú kľúčom pre televízie k tvorbe programu," hovorí Juraj Lahučký, šéf sekcie peoplemetrov z firmy TNS.

SkryťVypnúť reklamu

Pri sledovanosti ide o peniaze. Vyššie čísla znamenajú lepšie postavenie televízie na trhu. „Tiež určujú, koľko peňazí sa z reklamného koláča dostane do konkrétnej televízie," hovorí Lahučký.

Meranie sledovanosti si objednáva spoločnosť PMT, združujúca STV, Markízu, Joj, TA3 a Asociáciu mediálnych agentúr. Televízie tomuto meraniu dôverujú.

„Peoplemetrové meranie považujeme za oficiálny a v súčasnosti najpresnejší zdroj merania dát sledovanosti programov, ktorý využívame pri programingu našich televíznych staníc i predaji reklamy," hovorí PR manažér Joj Jozef Gogola. Podobne sa na peoplemetre spoliehajú aj ostatné televízie.

Kto má doma peoplemeter TNS tvrdí, že domácnosti vyberajú poctivo podľa sociologických či geografických kritérií. „Musia odzrkadľovať presne poluláciu na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Vekovo, vzdelanostne, príjmom signálu. Ide o náhodný výber. Tieto rodiny sú utajené," vysvetlil Lahučký.

O sledovanosti tak rozhodujú aj mamičky s deťmi, manažéri či dôchodcovia, peoplemetre sú aj v rómskych osadách.

„Keď to štatisticky vyjde, že potrebujeme päťčlennú rodinu s jedným televízorom z východného Slovenska, je väčšia pravdepodobnosť, že dnes má jednu televíziu v domácnosti rómska rodina," hovorí Lahučký.

Sledovanosť za odmenu Mať doma peoplemeter tiež znamená dostávať darčeky. TNS motivuje divákov zbieraním bodov, za ktoré im dáva elektroniku či nábytok. Z katalógu si tak môžu za sledovanie televízie vybrať vysávač alebo mixér.

Od leta by malo meranie zachytiť aj internetové vysielanie a tiež sledovanie nahratých relácií, čo umožňujú digitálne videorekordéry.

SkryťVypnúť reklamu

Meranie sledovanosti peoplemetrami poskytuje televíziám údaje iba z domácností. Čo sledujú rodinní príslušníci mimo domova, v práci či v krčme, už peoplemeter nezistí. Čísla tak prístroj uberá menším a špecializovaným televíziám.

Presnejšie výsledky by podľa Lahučkého priniesli osobné peoplemetre, ktoré by mali diváci stále pri sebe, napríklad ako hodinky.

Zapojená rodina: Triafame sa vám do vkusu

Rodina s peoplemetrom brala meranie sledovanosti poctivo. Rodičia experimenty zatrhli.

BRATISLAVA. Mať doma peoplemeter znamená aj jeden ovládač navyše. Pred štyrmi rokmi ho ponúkli aj bratislavskej rodine.

„Nepovedali nám, prečo si vybrali práve nás, a teraz ani to, prečo nám skrinku berú," hovorí Jozef, ktorý v meraní sledovanosti spolu s rodičmi a dvomi súrodencami zastupoval divákov z celého Slovenska. V Bratislave má peoplemeter asi osemdesiat rodín.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef hovorí, že peoplemetre sú podľa jeho rodiny veľmi presné a odrážajú slovenský vkus.

„Keď sme si pozerali spätne výsledky sledovanosti, vždy sme sa s nimi zhodovali. Keď mal program veľkú sledovanosť, aj u nás doma ho všetci pozerali. Napríklad, keď Panelák odrazu začalo pozerať menej ľudí, aj nás to prestalo baviť a nesledovali sme ho pravidelne. Platilo to o všetkých programoch."

Za peoplemetrami stojí aj líder na televíznom trhu, televízia Markíza. „Čísla odrážajú skutočnú sledovanosť v zmysle medzinárodných štandardov," povedala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská. Dodáva, že sledovanosť podľa peoplemetrov je „jedna mena" pre slovenský a zahraničný televízny a reklamný trh.

„Rýchlo sme si na čiernu skrinku nad televízorom zvykli. Pustil som televízor a na druhom ovládači som stlačil moje meno. Teraz, aj keď už ho nemáme, tak ešte stále mám zvyk jedným ovládačom zapnúť telku a hľadať druhý, aby som sa mohol prihlásiť," hovorí Jozef.

SkryťVypnúť reklamu

Napadlo im s peoplemetrom aj experimentovať, pomôcť niektorej relácii. „Nikdy sme to však neurobili.

Rodičia to zatrhli, že keď nesledujeme televíziu, má byť vypnutá. Občas sa stalo, že mama alebo sestra boli naraz prihlásené aj v obývačke, aj v kuchyni, ale to len výnimočne," vraví Jozef. Svoju úlohu sledovať televíziu brali poctivo. Ovládaču hlásili aj návštevy, označili ich podľa veku či pohlavia a zaznamenávali aj odchod na dovolenku.

Peoplemetrom všetci úplne neveria, vzorka je vraj príliš malá. Herec Jan Budař napríklad cez víkend vyzval pri nominačnom večere na Českého leva všetkých divákov Českej televízie s peoplemetrami, aby prepli program. „Tak, a teraz máme sledovanosť absolútnu nulu," žartoval Budař.

(jgl, juk)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 333
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 488
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 5 009
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 963
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 877
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 739
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 640
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 239
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Slovenská cyklistka Nora Jenčušová (v strede).

Femke Gerritseová je novou líderkou La Vuelta Femenina 2025.


Filip Mielke (Podbrezová) a Róbert Mak (Slovan) počas zápasu 3. kola nadstavbovej časti Niké ligy skupiny o titul ŠK Slovan Bratislava - FK Železiarne Podbrezová.

Koľko si v priemere zarobí hráč Podbrezovej?


Slovenská tenistka Rebecca Šramková.

V druhom kole vyzve svoju premožiteľku z minulého roku.


Tréner slovenskej hokejovej reprezentácie Vladimír Országh.

Otáznikov tam je niekoľko, takže uvidíme, dodal tréner Slovenska.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu