Televíziám diktuje peoplemeter

Malá čierna skrinka zrušila už viacero programov. Rozdeľuje stovky miliónov eur ročne z reklamného koláča a závisí od nej, aké programy televízie púšťajú.

Peoplemeter je nenápadná malá čierna skrinka (na televízore). Každý z členov rodiny má na ovládači k nemu svoje meno.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď sa povie, že SuperStar sledovalo jeden a pol milióna divákov a boli to dve tretiny ľudí, ktoré mali zapnutý televízor, neznamená to, že Markíza pozná divácke správanie každej z domácností.

V skutočnosti prístroje zaznamenali prepnutie na program Markízy len asi v päťsto z osemsto sledovaných rodín. Celoslovenskú sledovanosť a podiel na vysielacom trhu potom vypočítali zložitými vzorcami.

Skrinka ako kat relácií
  • Markíza – seriál Rádio Fresh promovali, posúvali v programe aj inovovali. Nepomohlo, sledovanosť ho potopila; z televízie vyhnala aj Sedem s. r. o.
  • Joj – úspešnej rozhlasovej Rannej šou s Adelou a Sajfom sa na obraze nedarilo aj napriek rozsiahlej reklame, novému štúdiu a známej dvojici moderátorov. Skončili pre nízku sledovanosť.
  • STV – súťažno­zábavná šou Päť proti piatim sa skončila pre nízke čísla.V minulosti rovnaký osud stihol aj bulvárny magazín Blesk.

Minulý týždeň sa vzorka zmenila. Peoplemetrov je na Slovensku už 1200, spolu teda cez ne sledujú vkus 3600 ľudí. Dôvodom majú byť dôveryhodnejšie údaje.

Peoplemeter, malá čierna skrinka na presné meranie sledovanosti, je tak skôr reprezentatívny nástroj. Jedna rodina s peoplemetrom teraz zastupuje 4500 ľudí, člen domácnosti má váhu asi 1500 divákov.

Kľúč k úspechu televízie

O programe slovenských televízií nerozhoduje len vkus ich manažmentov. Od zavedenia peoplemetrov úspech relácií a ich prípadný koniec ovplyvňuje malá vzorka divákov.

Údaje o sledovanosti sú nekompromisné. Ak sú percentá nízke alebo padajú, relácia na obrazovke končí. Naposledy slabá sledovanosť pochovala veľký projekt televízie Markíza - seriál Rádio Fresh.

„Naše čísla sú kľúčom pre televízie k tvorbe programu," hovorí Juraj Lahučký, šéf sekcie peoplemetrov z firmy TNS.

Pri sledovanosti ide o peniaze. Vyššie čísla znamenajú lepšie postavenie televízie na trhu. „Tiež určujú, koľko peňazí sa z reklamného koláča dostane do konkrétnej televízie," hovorí Lahučký.

Meranie sledovanosti si objednáva spoločnosť PMT, združujúca STV, Markízu, Joj, TA3 a Asociáciu mediálnych agentúr. Televízie tomuto meraniu dôverujú.

„Peoplemetrové meranie považujeme za oficiálny a v súčasnosti najpresnejší zdroj merania dát sledovanosti programov, ktorý využívame pri programingu našich televíznych staníc i predaji reklamy," hovorí PR manažér Joj Jozef Gogola. Podobne sa na peoplemetre spoliehajú aj ostatné televízie.

Kto má doma peoplemeter

TNS tvrdí, že domácnosti vyberajú poctivo podľa sociologických či geografických kritérií. „Musia odzrkadľovať presne poluláciu na Slovensku.

Vekovo, vzdelanostne, príjmom signálu. Ide o náhodný výber. Tieto rodiny sú utajené," vysvetlil Lahučký.

O sledovanosti tak rozhodujú aj mamičky s deťmi, manažéri či dôchodcovia, peoplemetre sú aj v rómskych osadách.

„Keď to štatisticky vyjde, že potrebujeme päťčlennú rodinu s jedným televízorom z východného Slovenska, je väčšia pravdepodobnosť, že dnes má jednu televíziu v domácnosti rómska rodina," hovorí Lahučký.

Sledovanosť za odmenu

Mať doma peoplemeter tiež znamená dostávať darčeky. TNS motivuje divákov zbieraním bodov, za ktoré im dáva elektroniku či nábytok. Z katalógu si tak môžu za sledovanie televízie vybrať vysávač alebo mixér.

Od leta by malo meranie zachytiť aj internetové vysielanie a tiež sledovanie nahratých relácií, čo umožňujú digitálne videorekordéry.

Meranie sledovanosti peoplemetrami poskytuje televíziám údaje iba z domácností. Čo sledujú rodinní príslušníci mimo domova, v práci či v krčme, už peoplemeter nezistí. Čísla tak prístroj uberá menším a špecializovaným televíziám.

Presnejšie výsledky by podľa Lahučkého priniesli osobné peoplemetre, ktoré by mali diváci stále pri sebe, napríklad ako hodinky.

Zapojená rodina: Triafame sa vám do vkusu

Rodina s peoplemetrom brala meranie sledovanosti poctivo. Rodičia experimenty zatrhli.

BRATISLAVA. Mať doma peoplemeter znamená aj jeden ovládač navyše. Pred štyrmi rokmi ho ponúkli aj bratislavskej rodine.

„Nepovedali nám, prečo si vybrali práve nás, a teraz ani to, prečo nám skrinku berú," hovorí Jozef, ktorý v meraní sledovanosti spolu s rodičmi a dvomi súrodencami zastupoval divákov z celého Slovenska. V Bratislave má peoplemeter asi osemdesiat rodín.

Jozef hovorí, že peoplemetre sú podľa jeho rodiny veľmi presné a odrážajú slovenský vkus.

„Keď sme si pozerali spätne výsledky sledovanosti, vždy sme sa s nimi zhodovali. Keď mal program veľkú sledovanosť, aj u nás doma ho všetci pozerali. Napríklad, keď Panelák odrazu začalo pozerať menej ľudí, aj nás to prestalo baviť a nesledovali sme ho pravidelne. Platilo to o všetkých programoch."

Za peoplemetrami stojí aj líder na televíznom trhu, televízia Markíza. „Čísla odrážajú skutočnú sledovanosť v zmysle medzinárodných štandardov," povedala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská. Dodáva, že sledovanosť podľa peoplemetrov je „jedna mena" pre slovenský a zahraničný televízny a reklamný trh.

„Rýchlo sme si na čiernu skrinku nad televízorom zvykli. Pustil som televízor a na druhom ovládači som stlačil moje meno. Teraz, aj keď už ho nemáme, tak ešte stále mám zvyk jedným ovládačom zapnúť telku a hľadať druhý, aby som sa mohol prihlásiť," hovorí Jozef.

Napadlo im s peoplemetrom aj experimentovať, pomôcť niektorej relácii. „Nikdy sme to však neurobili.

Rodičia to zatrhli, že keď nesledujeme televíziu, má byť vypnutá. Občas sa stalo, že mama alebo sestra boli naraz prihlásené aj v obývačke, aj v kuchyni, ale to len výnimočne," vraví Jozef. Svoju úlohu sledovať televíziu brali poctivo. Ovládaču hlásili aj návštevy, označili ich podľa veku či pohlavia a zaznamenávali aj odchod na dovolenku.

Peoplemetrom všetci úplne neveria, vzorka je vraj príliš malá. Herec Jan Budař napríklad cez víkend vyzval pri nominačnom večere na Českého leva všetkých divákov Českej televízie s peoplemetrami, aby prepli program. „Tak, a teraz máme sledovanosť absolútnu nulu," žartoval Budař.

(jgl, juk)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 007
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 631
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 292
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 745
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 404
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 913
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 897
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 829

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Pri zemetrasení v Mexiku zahynulo 49 ľudí, padali aj budovy

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.