BRATISLAVA. Na slovenských cestách minulý rok zahynulo 347 ľudí, čo je o 211 menej ako rok predtým. Policajti tak do dopravných štatistík zapísali rekordný 38-percentný úbytok obetí.
Ešte výraznejšie klesol počet mŕtvych chodcov a cyklistov. Zahynulo 104 peších, čo je o 43 percent menej ako v roku 2008, cyklistov zomrelo dokonca o 65 percent menej. Namiesto 40 ich bolo 14.
K zlepšeniu podľa ministerstva vnútra prispel najmä prísnejší zákon o cestnej premávke a väčší počet policajtov na cestách.
Dopravný expert Jozef Drahovský ešte pridáva vplyv krízy, ktorá priniesla menej kamiónov na cestách a opatrnejších vodičov, obnovu vozového parku po šrotovnom, rozsiahlu mediálnu kampaň či priaznivé počasie.
Vybavení a označení
Pri chodcoch a cyklistoch mal nový zákon preukázateľný vplyv aj podľa Drahovského. Pre cyklistov mimo obce zaviedol povinné prilby, mladším ako 15 rokov ich predpísal aj v obci.
Chodci mimo obce zasa musia za zníženej viditeľnosti nosiť reflexné prvky. „Chodec, ktorý je videný, je oveľa lepšie chránený,“ vysvetľoval policajný viceprezident Stanislav Jankovič.
Hoci počet chodcov, ktorí pri nehodách zahynuli, významne klesol, stále platí, že sú najohrozenejšou skupinou. Chodci sa vyskytli iba pri každej pätnástej nehode, ale z celkového počtu mŕtvych tvoria takmer tretinu. Z 1691 nehôd, pri ktorých boli, zavinili až 40 percent (681). Až 142 ich bolo navyše pod vplyvom alkoholu.
Ohrozujú sa sami
Dôvod, prečo sú chodci stále terčmi, vidí Drahovský najmä v ich nedisciplinovanosti. Na reflexné doplnky si podľa neho zvykli najmä turisti. „Obeťami nehôd sú však skôr tí, čo chodia z dediny do dediny na zábavu, často v tmavom odeve a potúžení alkoholom.“
Spomenul aj príklad, ktorý nedávno zaznamenala priemyselná kamera. „Po nábreží išli v troch pruhoch autá, chodci mali červenú. V pravom pruhu muselo vozidlo zastať a chodec to vyhodnotil, že mu dáva prednosť. Pri prechádzaní skočil pod auto idúce v ďalšom pruhu.“
Do akej miery sa prejavila ďalšia novinka výrazne vyššie pokuty za alkohol za volantom je zatiaľ otázne. Pri nehodách vlani nafúkalo 2520 šoférov, čo je o 602 menej ako rok predtým. Výrazne však ubudlo aj nehôd celkovo, keďže polícia zvýšila limit škody, pri ktorej haváriu považuje za dopravnú nehodu.
Pri bežných kontrolách prichytili viac vodičov pod vplyvom alkoholu. Nafúkalo ich 6891.
Ako vláda plní sľub znížiť počet dopravných nehôd
Čo sľúbili: Vláda SR (...) urobí potrebné kroky k tomu, aby sa Slovenská republika priblížila k cieľu vytýčenému Európskou komisiou znížiť do roku 2010 počet usmrtených pri dopravných nehodách na polovicu.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Bezpečnosť cestnej premávky šetrí ľudské zdravie aj peniaze.
Aká je realita? Sľub je takmer splnený. Podľa cieľa Európskej komisie by mal počet obetí na cestách klesnúť na 307 v roku 2010. V rokoch 2006-08 sme k cieľu mali vždy ďalej ako v roku 2005. V roku 2007 dokonca zomrelo na cestách 627 ľudí, čo bol druhý najvyšší počet v novom desaťročí. V roku 2008 však počet obetí klesol na 559 a v roku 2009 dokonca na 347, čo je najmenej v histórii samostatného Slovenska. Príčinou je okrem nového cestného zákona s prísnejšími pokutami a zníženou rýchlosťou v obciach zrejme aj kríza, kvôli ktorej jazdí po cestách menej áut.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Beata
Balogová
