Pár mesiacov pred júnovými voľbami sa na internete objavil videokomentár Mikuláša Dzurindu, či politická diskusia hovorkyne Smeru so šéfom Robertom Ficom.
BRATISLAVA. Politikom sa máli, koľko priestoru dostávajú v slovenských médiách, a zriaďujú si vlastné. Podľa vzoru amerických prezidentských volieb, kde sa kampaň výrazne presunula na internet, spustili naše politické strany vlastné webtelevízie.
Vlastným logom, moderátorkou, profesionálnym štúdiom, či reportážami a videoblogmi sa snažia strany osloviť a zaujať nových voličov. Namiesto amerického humoru, uťahovania si z protikandidátov a nadhľadu však prevládajú sugestívne otázky podriadených, gýčová zvučka a samá propaganda.
Politológ Samuel Abrahám, hovorí, že internet pomohol cez prezidentské voľby Ivete Radičovej, keď kampaň spustili ľudia, ktorí neboli priamo z jej štábu. „Takéto prezentovanie musí mať zdanie nezávislosti, inak je to číra propaganda. Pokiaľ je to robené priamo tou stranou a každý vie, že ide o propagandu, tak to má asi taký účinok ako bilbordy,“ povedal.
Rozhovor SMER TV s Robertom Ficom
Smer TV verzus SDKÚ TV Hovorkyňa Smeru sa pýta:
Hosť Marek Maďarič
Je pravda, že v mnohých prípadoch napríklad tlačené médiá odmietajú žiadosti o opravu a odpoveď. Chcela by som sa ťa opýtať, aký je tvoj názor na stav médií na Slovensku?“ „Marek, ako si ty vnímal tri a pol roka vo funkcii. Skôr pohodička alebo si sa aj zapotil (smiech)?“ Hosť Robert Fico „Prioritou tejto vlády sú sociálne istoty pre ľudí. Mnohí to považujú za prežitok. Mňa by zaujímalo, prečo si ty myslíš, prečo je filozofia sociálneho štátu taká dôležitá na Slovensku?“ „Prečo si ty myslíš, že privatizácia je zlá a nebezpečná?“ „Pán predseda, v akej kondícii je Slovensko po tri a pol roku tejto vlády?“
Internet využíva najmä mladšia generácia, ktorú chcú strany osloviť. Priznávajú, že s blížiacimi sa voľbami prinesú ešte viac.
„Sme modernou stranou, ktorej voliči intenzívne využívajú internet. Preto sme sa rozhodli zriadiť internetovú televíziu, spustiť novú internetovú stránku, vydávať internetové noviny a celkovo zintenzívniť internetovú komunikáciu,“ povedal hovorca SDKÚ Martin Maťko.
K záznamom z tlačoviek pribudli aj videoblogy. V najnovšom v nich Mikuláš Dzurinda vysvetľuje, prečo sa rozhodol nebyť volebným lídrom. Jeho video si pozrelo vyše päťtisíc ľudí vďaka prehliadaču populárneho webu youtube.com.
Cez tento videoweb spustila vo februári vysielanie diskusnej relácie aj strana Smer. V štúdiu sa rozpráva hovorkyňa strany Katarína Kližanová–Rýsová s ministrom kultúry Marekom Maďaričom či premiérom Robertom Ficom. Svojim nadriadeným tyká, kladie jednoduché otázky, sústavne prikyvuje a divák môže mať pocit, že sleduje debatu dvoch ľudí pri káve. Diskusii sa nedá uprieť kvalita obrazu.
Rýsová sa zrejme cíti v konflikte záujmov, pretože na otázku, prečo ako moderátorka politikom tykala, neodpovedala. „Napriek názvu Smer TV nejde o klasickú internetovú televíziu. Ide o projekt spestrujúci a posilňujúci internetovú komunikáciu strany Smer s verejnosťou,“ povedala.
Strana sa tak snaží vyhnúť kontrole licenčnej rady, ktorej sa zo zákona internetové televízie musia hlásiť, a za jeho porušovanie môžu dostať pokuty.
Mikuláš Dzurinda na YouTube vysvetľuje stiahnutie kandidatúry
Stranám chýba humor SNS v relácii oznámila, že chce informovať „objektívne a proslovensky“, v celom vysielaní však odznievajú iba názory jej predstaviteľov a sympatizantov. Radi kritizujú rómsku menšinu.
„Podnetom na vytvorenie vlastnej televízie bolo deformované slovenské mediálne prostredie. Projekt sa ukázal byť ako mimoriadne úspešný, aj preto ho začali kopírovať ostatné politické strany,“ povedal tajomník SNS Peter Paluš.
Abrahám hovorí, že ak chcú strany s videom uspieť, musia sa snažiť o satiru. „V americkej internetovej kampani sa používali žarty, pretože sú artiklom, ktorý si ľudia vymieňajú a posúvajú. Nikto nebude preposielať diskusiu. Keď je to vtip, tak sa šíri veľmi rýchlo.“
O chod televízií sa starajú tlačové oddelenia. Smer za to platí aj profesionálnej spoločnosti, Rýsová nepovedala, koľko. „Investície sú minimálne a súviseli len s kúpou kamery, statívu, softwaru a príslušenstva,“ povedal Maťko.
Ostatné strany na internete zväčša len odkazujú na reportáže médií alebo si nakrúcajú tlačovky.
Strany sa snažia vyhnúť filtru a kritike médií
Mediálny analytik Gabriel Šípoš hovorí, že hlavným dôvodom, prečo politici objavili internet, sú voľby.
BRATISLAVA. Snaha bezprostredne komunikovať s voličom, obísť filtrovanie informácií a často kritické výstupy tradičných médií, to sú dôvody, prečo si politické strany zakladajú televízie na svojich weboch. „Keďže internet to umožňuje ľahko a lacno, tak sa časť kampane presúva aj tam,“ hovorí odborník na médiá Gabriel Šípoš.
Blížiace sa voľby spolu s heslom „máme peniaze, musíme niečo spraviť“ sú okrem technologického napredovania podľa Šípoša hlavným dôvodom nových projektov.
O objektívnosti či vyváženosti sa nedá hovoriť. „Formátom sa snažili priživiť na dôveryhodnosti formátu štandardných televíznych rozhovorov, ale tým tykaním a naivnými „nadhadzovacími“ otázkami to zase pokazili. S metódami žurnalistiky (nestrannosť, kritickosť, analytickosť) tie vystúpenia nič spoločné nemajú,“ zhodnotil Šípoš projekt Smeru. Každý divák vie, na čom je, veď sa to volá Smer TV či SNS TV, takže ťažko sa dá hovoriť o manipulácii, dodal.
Šípoš potvrdzuje, že ak chce politická televízia byť pre čitateľov populárna, musí používať humor či súpera satirizujúce reportáže, podobne ako to bolo vidno v americkej prezidentskej kampani.
Ján Glovičko

Beata
Balogová
