Priecestia sú horšie len v Rumunsku

Ani rok po tragickej nehode v Polomke nie sú slovenské priecestia bezpečnejšie.

Priecestie v Polomke má novú výstrahu. Pred rokom bolo bez svetiel.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

O nebezpečenstve priecestia v Polomke kedysi vedeli iba tí, ktorí ním prechádzali. Už je to rok, čo o ňom vie celé Slovensko.

BRATISLAVA. Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval k svahu v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli, keď ich na neoznačenom železničnom priecestí prevalcoval vlak.

Pokrútené kusy modrého plechu z autobusu, jeho zadné kolesá vo vzduchu a na sedadlách vtesnaná lokomotíva. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos nemohol ubrzdiť, zvyšky vozidla tlačil viac ako 20 metrov.

Na mieste zahynulo 12 ľudí, šesť utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké. Zajtra to bude rok.

Najviac mŕtvych

Nehody a smrť na koľajniciach
  • v roku 2009 sa na našich priecestiach stalo 51 nehôd, rok predtým to bolo 109 – od roku 2006 ich počet stúpa;
  • vlani takto zahynulo 26 ľudí, predvlani 17;
  • v roku 2008 u nás na milión kilometrov pripadlo 1,28 nehody na priecestí;
  • horšie z dvanástich sledovaných krajín dopadlo iba Rumunsko s indexom 2,1.
Zdroj: Železnice SR

Táto tragédia ovplyvnila aj štatistiku nehodovosti na našich priecestiach. Vlaňajších nehôd na železniciach bolo síce najmenej od roku 2004, počet mŕtvych sa však vyšplhal na najvyššiu hodnotu od roku 2000. Ani množstvo mŕtvych neprinútilo úrady konať, väčšina priecestí je naďalej nezabezpečená.

Svetlá minulý rok pribudli v Polomke, okrem toho Železnice Slovenskej republiky zabezpečili iba tri priecestia – jedno v Dlhom nad Cirochou, okres Snina, a dve v Ráztočne, pri Handlovej.

„Podľa zákona o dráhach železničné priecestie zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, v koho záujme k zmene dochádza,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. To podľa nej znamená, že zlepšenie bezpečnosti je možné „len a výhradne na náklady obce alebo mesta“. Väčšina obcí na to nemá peniaze.

Jedno z najnebezpečnejších priecestí je v Bratislave. Na Ivanskej ceste tam musia vodiči často vojsť na koľajnice, aby poriadne videli do križovatky. Bratislavčania si na nápravu počkajú. Námestník primátora Milan Cílek hovorí, že mesto len vyčlenilo peniaze na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie križovatky. Pribudnúť majú semafory. Mestská časť Ružinov zasa rokuje s investorom o vybudovaní mimoúrovňovej križovatky. Termín radní nepoznajú.

Od poslednej tragickej nehody na priecestí prešli iba dva dni. Pri Ostraticiach v okrese Partizánske sa vo štvrtok zrazila dodávka s osobným vlakom. Jej vodič zrážku neprežil, informoval portál Čas.sk. Pravdepodobne nielen v tomto prípade zlyhal vodič auta. Pavlíková z údajov za rok 2008 tvrdí, že ani jednu z nehôd na priecestí nezavinili železnice. „Vo všetkých prípadoch ide o porušenie zákona zo strany vodičov, cyklistov, chodcov.“

Medzi najhoršími v Európe

Vodič dodávky bol maďarskej národnosti. Že zahynul na slovenskom priecestí, však nemusí byť náhoda.
Zo štatistiky takýchto nehôd na milión železničných kilometrov v 12 krajinách Európy, ktorú robia naše železnice, vyplýva, že v roku 2008 ich zaznamenali viac iba v Rumunsku.

Na tento rok si železnice naplánovali nahradiť ručne ovládané závory automatickými na trati Šurany – Veľké Bielice.

Polomku nevyšetrili

Jediné, čo v Polomke po roku pribudlo, je nové signalizačné zariadenie na železničnom priecestí a pomník obetiam.

POLOMKA. Svetlá na priecestí, pomník s kyticami a sviečkami a opatrnejší vodiči. Priecestie v Polomke sa rok po tom, ako tam zahynulo dvanásť ľudí, trochu zmenilo. Prípad však stále nie je uzavretý, vinník nie je pred súdom.

Vodiča autobusu Jána Minaroviča doteraz neobžalovali. Vyšetrovateľka čaká na stanovisko srbskej zdravotnej poisťovne, ktorá hradila náklady jednej z poškodených. Vodiča obvinili z prečinu všeobecného ohrozenia, ale prípad nemôžu uzavrieť.

„Polícia a justícia mali urobiť oveľa viac. Mali zapojiť aj Interpol. Najprv tvrdili, že vytvoria špeciálny vyšetrovací tím a nakoniec na tom pracuje jedna vyšetrovateľka,“ hovorí Dušan Slížik, ktorý prišiel pri nehode o brata
a švagrinú.

Expertíza potvrdila, že nehodu nezavinil rušňovodič ani železničné zariadenia. Hasič Oto Hudec z Banskej Bystrice už viac ako 20 rokov zachraňuje, ale takú tragédiu ešte nevidel. Po niekoľkohodinovom zásahu v Polomke skončil aj so štyrmi kolegami v rukách psychológov. „Bolo to strašné. Trosky boli úplne všade. Vyzeralo to, ako keby vybuchol granát. Vedeli sme, že tam už nemôže byť nikto živý. Zodvihli sme vrak a postupne sme vynášali mŕtvych ľudí,“ hovorí hasič.

Pozostalí prosili o zásah aj premiéra, ministra vnútra aj prezidentskú kanceláriu. Chcú ísť až do Štrasburgu.

Daniel Vražda

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 071
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 509
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 230
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 987
  5. Kam do tepla v januári? 1 743
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 532
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 243
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 837

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vo firme Embraco už podpísali kolektívnu zmluvu

Zamestnancom navýšia tento rok platy o 11 percent vrátane bonusov.

V kauze podnikateľa Štefana Duča vypočuli dvoch svedkov

Podľa súdu sa mal dopustiť podvodu pri dotácii vo výške viac ako 5,3 milióna eur.

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.