J&T sľubuje redakcii Pravdy slobodu

Druhý najčítanejší seriózny denník Pravda zmenil majiteľa. Môže sa ním stať aj skupina J&T, ktorá obchod sprostredkovala a má na denník predkupné právo.

(Zdroj: Shooty)

Druhý najčítanejší seriózny denník Pravda zmenil majiteľa. Môže sa ním stať aj skupina J&T, ktorá obchod sprostredkovala a má na denník predkupné právo.

BRATISLAVA. Denník Pravda v pondelok zverejnil, že zmenil majiteľa, od roku 2006 je to už druhá zmena vlastníckych pomerov. Medzinárodná mediálna skupina Northcliffe International ju predala spoločnosti Florena, podstatné však je, kto obchod sprostredkoval: finančná skupina J&T, ktorá už teraz stojí za televíziou Joj.

Neznámu Florenu vlastní podľa českého obchodného registra firma Insfin. Tá má sídlo na rovnakej adrese ako J&T.

Hovorca finančnej skupiny Maroš Sýkora údaje v registri označil za neaktuálne, za firmou Florena už stoja klienti J&T. Ich mená tají a neprezradil ani cenu, za ktorú denník pre klienta kúpili.

Pravda sa bude musieť zmeniť, myslí si Lukáš Fila.

J&T zvažuje kúpu

Finančná skupina predaj Pravdy sprostredkovala a má aj predkupné právo. „Určitý čas ho budeme pozorovať a potom sa rozhodneme, či ho kúpime," povedal o vydavateľovi Pravdy Sýkora.

Možnosť kúpy Pravdy nevylučuje ani komentár spolumajiteľa finančnej skupiny Ivana Jakaboviča. „Keď sme zaregistrovali záujem britských majiteľov predať Pravdu a Avízo, identifikovali sme to ako zaujímavú investičnú príležitosť. V médiách vidíme veľký potenciál," píše sa v tlačovej správe. Tieto vyjadrenia mediálnemu analytikovi Miroslavovi Kollárovi „naznačujú, kto je skutočným hráčom v pozadí".

Zasahovať do obsahu denníka J&T podľa Sýkoru nemieni. Dôvod na zmenu v smerovaní redakcie nevidí ani šéfredaktor denníka Juraj Porubský. „Redakcia bude naďalej robiť také noviny ako doteraz," povedal.
Podpredseda predstavenstva vydavateľa Miroslav Nemček príchod nového majiteľa nekomentoval.

Čo na to konkurencia

Pravda je momentálne štvrtým najpredávanejším slovenským denníkom. V decembri minulého roku bola jej denná predajnosť približne 52­tisíc kusov. Medziročne tak jej predaj klesol takmer o sedemtisíc kusov.
Prepad v predaji prišiel po tom, čo sa Pravda v novembri 2008 pokúsila pritiahnuť nových čitateľov zmenou formátu. Odišla od takzvaného európskeho k menšiemu, typickému skôr pre bulvárne noviny.

O kúpe Pravdy rokoval aj vydavateľ denníka SME. „Petit Press bol záujemcom o kúpu denníka a vyše pol roka rokoval s akcionármi spoločnosti Perex," povedal riaditeľ vydavateľstva Alexej Fulmek. Nakoniec podľa neho rozhodla z pohľadu Petit Pressu neprimeraná cena.

Vydavateľstvo Ringier, ktoré vydáva denník Nový Čas, hodnotí zmenu majiteľa ako „jasný zámer s nejasnou budúcnosťou". Povedal to predseda predstavenstva Peter Mertus.

Jasný majiteľ je dôležitý

Generálny riaditeľ vydavateľa Hospodárskych novín Milan Mokráň kúpu Pravdy komentuje ako „záujmovú investíciu na maximálne 5 až 7 rokov".

Pre seriózny celoštátny denník s tradíciou je podľa Mokráňa veľmi dôležité, aby jeho vlastník bol transparentný.
Súhlasí s ním aj mediálny analytik Gabriel Šípoš. J&T ako skrytý vlastník alebo ako dôležitý sprostredkovateľ obchodu, nie je najšťastnejším partnerom pre médium, tvrdí. „J&T je skupina s mnohými ekonomickými aktivitami. Novinári Pravdy sa tak dostanú do konfliktu záujmov častejšie ako pri svojom bývalom investorovi," povedal.

Pravda o J&T napísala viacero kritických textov, titulky za posledné obdobie o tom hovoria jednoznačne: Mikolajova agentúra kŕmi žralokov z J&T, či Vláda Smeru dala mýto firme z daňového raja s prepojením na J&T.

Konflikt záujmov je podľa Šipoša viditeľný aj na práci televízie Joj, ktorá len veľmi striedmo informovala o problémoch pri zavádzaní elektronického mýta. Firma, ktorá ho zabezpečuje, je tiež spájaná s J&T.

Spájanie médií nik nezastaví

Je len na rozhodnutí J&T, či využije možnosť riadiť televíziu aj denník.

BRATISLAVA. Hoci zákon krížové vlastníctvo tlačených a elektronických médií nepovoľuje, v praxi to nie je problém. Zhodujú sa na tom mediálni analytici a ukazuje to aj história uplatňovania zákonného zákazu.

Ak by sa teda J&T rozhodla, že bude popri Joj prevádzkovať aj denník Pravda, nemožno jej v tom zabrániť.
Predseda licenčnej rady Miloš Mistrík nechcel možnosť preverovania možného krížového vlastníctva komentovať, kým nebude mať dostatok informácií.

Mediálny analytik Gabriel Šípoš hovorí, že zákaz sa dá ľahko obísť. „Aj predaj Pravdy ukazuje na reálnu nevymáhateľnost toho zákona."

Podobne uvažuje aj analytik Miroslav Kollár. Pripomína obchádzanie krížového vlastníctva v časoch Pavla Ruska, alebo v prípade televízií Joj a TA3 či spoločnosti šíriacej televízny signál. „Oficiálne je vždy všetko v súlade so zákonom. Neoficiálne zainteresovaní vedia pravdu," povedal.

Slovensko už zažilo, že jedna podnikateľská skupina mala podiel vo viacerých typoch médií. Ján Kováčik a Pavol Rusko boli v polovici deväťdesiatych rokov spolumajiteľmi televízie aj týždenníka Markíza, kontrolovali Rádio Okey aj denník Národná obroda. Licenčná rada toto prepojenie nikdy ani nezačala preverovať.

Veronika Folentová

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 541
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 701
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 948
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 179
  5. Kam do tepla v januári? 2 529
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 364
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 152
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii za jeho kandidatúru sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

Vírus chrípky môže človeka zasiahnuť aj na niekoľko metrov

Proti vírusu chrípky sa zdravý človek môže chrániť aj ústnym rúškom, najlepšie takým, ktorý má niekoľko filtračných vrstiev, vraví lekár.

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

Blahová v spore o dieťa matky z Ekvádoru zavádza, tvrdí právnik otca

Matka si mala vmyymslieť, že je otec násilný.

Protimonopolný úrad nezistil porušenia pri predsedníctve v Rade EÚ

Protimonopolný úrad nemá dôkaz o porušení ustanovení zákona o ochrane hospodárskej súťaže.