Fotograf Antonín Kratochvíl: Chcel som dostať šancu aj za cenu prehry
Svetoznámy fotograf českého pôvodu ANTONÍN KRATOCHVÍL urobil na Slovensku mediálny rozruch. V najnovšom filme režiséra Jana Hřebejka Kawasakiho růže si zahral úlohu emigranta, ktorá mu je i bytostne blízka. Odborníci i laici snímajú pred ním klobúk tým skôr, že pred filmovou kamerou stál po prvý raz.
Generácie umelcov nastupujú, miznú a sú aj také, čo sa sotva stihnú prejaviť. Tak trochu stratená je aj generácia našich filmových režisérov narodených okolo roku 1960. Boli mladí, talentovaní a sotva doštudovali, za dverami bola nežná revolúcia. Teoreticky výborná kombinácia. Teoreticky. V praxi ich kariéru stlmil chaos aj eufória desaťročia, ktoré prišlo vzápätí. Vlastne nie je žiadny príbeh tejto „stratenej generácie". Sú len príbehy jednotlivcov, z ktorých každého doba zaviala inam.
Čím ešte možno upútať dnešného diváka? Sexom? Sotva, veď toho je dnes všade dosť. Znalci tvrdia, že v čom nie je ani náznak sexu, ľudí nezaujme. A na to asi stavili tvorcovia amerického seriálu Californication, kde sexuálnych scén a narážok dopriali divákom plným priehrštím. Nemohli neuspieť, najmä ak je hlavným protagonistom neodolateľný David Duchovny.
Česi mali kedysi eskymo, my sme mali nanuk. Málokto však vie, že Eskimák Nanuk bol hrdinom prvého dokumentárneho filmu v histórii, ktorý v roku 1922 nakrútil Robert J. Flaherty.
Mačky si vrnia, občas veľmi intenzívne mraučia alebo iba tichučko mňauknú a my si môžeme len domýšľať, čo nám chcú povedať. Ale tvária sa pritom múdro, akoby v minulom živote boli ľuďmi. Deti vraj zvieratám rozumejú, až v dospelosti túto schopnosť strácame.