BRATISLAVA. Facebook, Twitter a Youtube. Hitom tohtoročnej kampane pred voľbami do Národnej rady a novinkou oproti tej spred štyroch rokov sú sociálne siete na internete. Strany chcú staviť na reportáže, blogy a videá.
Internetovú televíziu spustili Smer a SNS, videoblogy majú viaceré strany.
Nielen stranícki lídri majú svoj profil na Facebooku a hľadajú si tam priateľov. SaS Richarda Sulíka potvrdzuje, že oslovuje mladých, na Facebooku má už 25tisíc fanúšikov, hovorí podpredseda strany Juraj Miškov.
SDKÚ hľadá voličov aj na sieti Flickr, SMK ešte tento mesiac spúšťa na stránke nový blog. O svojich plánoch mlčí len HZDS, nepovedalo ani to, ako sa vyrovná s internetom.
Klobása a pivo nekončia
Zároveň sa strany odmietajú vzdať klasiky – všetky zdôrazňujú potrebu stretávať sa s voličmi osobne. Klasické politické mítingy s občerstvením teda nevymiznú.
O ďalšich formách kampane nechce okrem HZDS hovoriť ani SDKÚ, vraj z taktických dôvodov. Je však isté, že Slovensko opäť zaplavia bilbordy, televízne a rozhlasové šoty a plagáty – podľa finančnej sily strán. Smer si na kampaň požičiava milión eur, na čo konkrétne ich použije, však strana nepovie.
„SDKÚ si zobrala na kampaň úver vo výške 1,3 milióna eur zo slovenskej banky. Prípadné ďalšie výdavky zvážime,“ povedal hovorca strany Martin Maťko.
Pôžičku vo výške 300-tisíc eur si plánuje zobrať SMK, rovnakú sumu chce v predvolebnom boji minúť SaS. Peniaze vraj vyzbierala v rámci členského, pomohli aj dary. Most chce minúť až 650tisíc eur vyzbieraných od darcov a z úveru.
SNS vo vlastnej réžii
„O volebnej kampani a jej rozsahu sa stále rokuje. Robíme si ju vo vlastnej réžii,“ povedal hovorca SNS Peter Paluš s tým, že najviac zrejme zaplatia za bilbordy. Šéf poslaneckého klubu strany Rafael Rafaj prednedávnom tvrdil, že na kampaň neminú viac ako 400-tisíc eur.
KDH ešte presnejší odhad výdavkov nemá, všetko vraj bude závisieť od výšky úveru, o ktorom stále rokuje. Kampaň má v pláne naplno rozbehnúť mesiac pred parlamentnými voľbami.

Beata
Balogová
