BRATISLAVA. Minister životného prostredia Jozef Medveď (Smer) má pochybnosti o zmluve za 11 miliónov eur, ktorú uzavrel jeho predchodca a nominant SNS Ján Chrbet, a uvažuje o jej zrušení. Minister SME potvrdil, že má „pochybnosti o zvolenej metóde verejného obstarávania a efektívnom vynakladaní finančných prostriedkov“.
Ide o zákazku pre agentúru B.R.O.S., ktorá má zabezpečiť propagáciu operačného programu životné prostredie, ktorý sa týka čerpania eurofoncov.
Týždenník Trend tento týždeň porovnal, aké sumy ministerstvo zaplatilo za jednotlivé služby, a zistil, že ide o niekoľkonásobne predražené položky, rovnako ako v prípade nástenkového tendra.
Faktúry vyplácali aj počas preverovania
Medveď dal zmluvu preveriť ešte v novembri, krátko po tom, čo sa stal ministrom. Keď dostal výsledky vládneho auditu, na ktorom sa podieľalo aj ministerstvo financií, poslal celú zmluvu na Úrad pre verejné obstarávanie aj na Najvyšší kontrolný úrad, nech ju preveria. Vec tam je od januára.
Chrbetov tender
Oznam o súťaži návrhov bol uverejnený vo vestníku verejného obstarávania.
S agentúrou B.R.O.S. ministerstvo uzavrelo dohodu v rokovacom konaní bez zverejnenia na päť rokov.
Z celkovej sumy 11 miliónov eur stihlo ministerstvo minúť už takmer všetko.
1,2 milióna eur bolo minutých za ministra Medveďa.
Ministerstvo stihlo na základe zmluvy uzavretej v októbri 2008 za päť rokov minúť takmer celú sumu – 9 a pol milióna eur. Faktúry pritom uhrádzalo aj za Medveďa, a to v hodnote 1,2 milióna eur. Išlo o reklamu v médiách. Posledná fakútra bola uhradená ešte minulý týždeň.
Hovorkyňa ministerstva životného prostredia Jana Kaplanová na otázku, prečo, ak minister preveruje zmluvu od novembra, koná až teraz, povedala, že nič nejde urobiť zo dňa na deň a aj rôzne kontroly majú svoje lehoty. „Prešetrovanie vždy trvá nejaký čas.“ Sumu 1,2 milióna eur, ktorá boli uhradená počas ministrovania Jozefa Medveďa, podľa nej museli zaplatiť za reklamu v médiách.
Státisíce za pochybný dokument
Agentúra B.R.O.S. ešte vo štvrtok sľúbila, že v piatok poskytne podrobné vysvetlenie minutých peňazí, na otázky SME však nereagovala.
Ministerstvo zaplatilo napríklad 320tisíc eur za štvordielny dokument Štvorlístok, ktorý vysielala zadarmo STV. Dokument pritom nepôsobí ako kvalitne, profesionálne nakrútený produkt, ale skôr ako amatérske video. Ďalšími predraženými položkami boli aj infodni, infostánok na výstave Coneco a nesedia ani sumy uhradené za televíznu reklamu, logá a dizajnmanuály. Za 58 strán ministerstvo zaplatilo takmer 40tisíc eur.
Podobne draho nakupovali nominanti SNS aj na ministerstve výstavby v nástenkovom tendri. Ten vyhralo konzorcium, v ktorom boli firmy Avocat a Zamedia, blízke Jánovi Slotovi. Agentúra B.R.O.S. získala zákazku v rokovacom konaní bez zverejnenia po tom, čo prebehla užšia súťaž návrhov.
Dve väčšie reklamné agentúry boli zo súťaže vylúčené.

Beata
Balogová
