Budovanie imidžu stojí župy státisíce

O činnosti vedenia informujú župné médiá nekriticky a neobjektívne. Mediálny analytik i politológ sa zhodujú, že župné médiá sú propagandou za verejné peniaze.

Župy sa nespoliehajú na to, čo o nich napíšu iní, väčšina vydáva vlastné noviny.(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Na dvanástich stranách šesť fotografií. Vedľa premiéra Fica, pózujúc s eurokomisárom Marošom Šefčovičom, na rokovaní s energetikmi, pri odovzdávaní daru nemocnici, či ako hostiteľ na plese. Tak vidí trnavského župana Tibora Mikuša (kandidoval s podporou Smeru, SNS, HZD a SZS) posledné číslo „spoločenského časopisu" Župný spravodajca. Autor väčšiny článkov a fotiek? Županov hovorca.

Mediálna politika krajov
  • Bratislavský: Relácie v súkromnej TV; vlastné noviny: 169 345 eur
  • Trnavský: Relácie v súkromných TV; vlastné noviny: 88 563 eur
  • Trenčiansky: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 231 244 eur
  • Nitriansky: Relácie v súkromných TV, rádiu; vlastné noviny: 100 000 eur
  • Žilinský: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 39 833 eur
  • Banskobystrický: Vlastná TV, vlastné noviny: 328 000 eur
  • Prešovský: Relácie v súkromných TV, vlastné noviny: 92 500 eur
  • Košický: Relácie v súkromných TV: 17 526 eur
Kraje, ktoré nemajú schválený rozpočet na rok 2010, poskytli údaje za minulý rok. Trnavský kraj informáciu neposkytol, údaj je z návrhu rozpočtu.

Časopis vydáva a rozposiela do všetkých domácností v regióne Trnavský samosprávny kraj. Spolu s platenými reláciami v štyroch lokálnych televíziách a propagačnými materiálmi má zaň podľa návrhu rozpočtu na tento rok zaplatiť 88 563 eur. Podobne vyzerá mediálna politika aj v ostatných župách.

Média sú vraj neobjektívne

Mediálny analytik Gabriel Šípoš, ktorý pred novembrovými regionálnymi voľbami na svojom blogu hodnotil úroveň župných médií, hovorí o plytvaní verejných zdrojov na nekritickú propagáciu vedenia krajov. „Využívanie médií platených zo župných peňazí na vlastné propagačné účely je ako kúpiť si z verejných peňazí veci na súkromné účely," napísal.

Kraje oponujú, že vlastné médiá či platené relácie a články v súkromných médiách potrebujú, aby ľudí dokázali informovať objektívne a aj o veciach, ktoré súkromné médiá nezaujímajú.

„Na rokovania zastupiteľstva pozývame všetky médiá. Novinári o ne prejavujú veľký záujem, samostatnou kapitolou je skutočnosť, o čom svojich čitateľov, divákov a poslucháčov informujú. Pokiaľ má úrad záujem o objektívne výstupy, musí si priestor zaplatiť," vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová.

Šípoš to vidí inak. „V žiadnom médiu som nezachytil ani len náznak kritiky proti vedeniu župy. Žiadne médium ani raz neprinieslo informácie o tom, že by v regióne existovali aj neriešené problémy," napísal v hodnotení. „V priemere zhruba polovicu každého média tvorili správy o tom, čo ich ctený župan práve otvoril, vyhlásil, ocenil, kde vycestoval, koho stretol a kto mu bol vďačný. Samozrejme s bohatou fotodokumentáciou."

Naďalej v tom podľa neho zašiel Banskobystrický samosprávny kraj, kde sa v župných médiách pred voľbami otvorene útočilo na protikandidátov župana Milana Murgaša (pôvodne Smer). Banskobystrická župa pritom ako jediná spoluvlastní aj televíziu a spolu so župnými novinami ju vlani dotovala sumou 328-tisíc eur.

Redaktor hovorca

Druhé najvyššie výdavky na mediálnu propagáciu priznala trenčianska župa, ktorá si vlani za 231-tisíc eur objednáva relácie a články v lokálnych médiách. Podobne postupovala aj bratislavská župa, ktorá minulý rok za priestor v súkromných médiách zaplatila 170-tisíc eur.

Politológ Ivan Rončák si myslí, že vytváranie mediálneho obrazu o činnosti a kompetenciách krajov je v poriadku, „problém je však spôsob". Upozorňuje, že v župných médiách či v reláciách, ktoré často pripravujú hovorcovia županov, nedostávajú takmer žiaden priestor opoziční župní poslanci alebo obyvatelia s kritickými názormi.

Riešením by podľa Šípoša bolo, keby si župy informovanie o svojej činnosti objednávali u externých novinárov alebo svoje redakčné tímy aspoň čo najviac odstrihli od vedenia župy. „Pri verejnoprávnych médiách STV a SRo by bolo nepredstaviteľné, aby autormi príspevkov alebo členmi redakčných rád boli premiér alebo jeho hovorkyňa. Podobne by to malo byť aj na úrovni župy," mieni.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 921
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 919
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 641
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 686
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 138
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 086
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 885
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 885
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 874

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Slováci by si radi zachovali pozíciu medzi Západom a Východom

V krajinách strednej a východnej Európy podpora NATO zaostáva za podporou pre EÚ.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Slovensko má po 35 rokoch druhé národné plemeno oviec - slovenskú dojnú ovcu

Vyšľachtená je z pôvodných slovenských plemien a špecializovaných dojných plemien.

Gajdoš sa stretol s ministrom obrany Spojených arabských emirátov

Hlavnými témami rokovania boli rozvoj spolupráce v oblasti bezpečnosti a obrany.