SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Budovanie imidžu stojí župy státisíce

O činnosti vedenia informujú župné médiá nekriticky a neobjektívne. Mediálny analytik i politológ sa zhodujú, že župné médiá sú propagandou za verejné peniaze.

Župy sa nespoliehajú na to, čo o nich napíšu iní, väčšina vydáva vlastné noviny.Župy sa nespoliehajú na to, čo o nich napíšu iní, väčšina vydáva vlastné noviny. (Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Na dvanástich stranách šesť fotografií. Vedľa premiéra Fica, pózujúc s eurokomisárom Marošom Šefčovičom, na rokovaní s energetikmi, pri odovzdávaní daru nemocnici, či ako hostiteľ na plese. Tak vidí trnavského župana Tibora Mikuša (kandidoval s podporou Smeru, SNS, HZD a SZS) posledné číslo „spoločenského časopisu" Župný spravodajca. Autor väčšiny článkov a fotiek? Županov hovorca.

Mediálna politika krajov
  • Bratislavský: Relácie v súkromnej TV; vlastné noviny: 169 345 eur
  • Trnavský: Relácie v súkromných TV; vlastné noviny: 88 563 eur
  • Trenčiansky: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 231 244 eur
  • Nitriansky: Relácie v súkromných TV, rádiu; vlastné noviny: 100 000 eur
  • Žilinský: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 39 833 eur
  • Banskobystrický: Vlastná TV, vlastné noviny: 328 000 eur
  • Prešovský: Relácie v súkromných TV, vlastné noviny: 92 500 eur
  • Košický: Relácie v súkromných TV: 17 526 eur
Kraje, ktoré nemajú schválený rozpočet na rok 2010, poskytli údaje za minulý rok. Trnavský kraj informáciu neposkytol, údaj je z návrhu rozpočtu.

Časopis vydáva a rozposiela do všetkých domácností v regióne Trnavský samosprávny kraj. Spolu s platenými reláciami v štyroch lokálnych televíziách a propagačnými materiálmi má zaň podľa návrhu rozpočtu na tento rok zaplatiť 88 563 eur. Podobne vyzerá mediálna politika aj v ostatných župách.

Média sú vraj neobjektívne

Mediálny analytik Gabriel Šípoš, ktorý pred novembrovými regionálnymi voľbami na svojom blogu hodnotil úroveň župných médií, hovorí o plytvaní verejných zdrojov na nekritickú propagáciu vedenia krajov. „Využívanie médií platených zo župných peňazí na vlastné propagačné účely je ako kúpiť si z verejných peňazí veci na súkromné účely," napísal.

Kraje oponujú, že vlastné médiá či platené relácie a články v súkromných médiách potrebujú, aby ľudí dokázali informovať objektívne a aj o veciach, ktoré súkromné médiá nezaujímajú.

„Na rokovania zastupiteľstva pozývame všetky médiá. Novinári o ne prejavujú veľký záujem, samostatnou kapitolou je skutočnosť, o čom svojich čitateľov, divákov a poslucháčov informujú. Pokiaľ má úrad záujem o objektívne výstupy, musí si priestor zaplatiť," vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová.

Šípoš to vidí inak. „V žiadnom médiu som nezachytil ani len náznak kritiky proti vedeniu župy. Žiadne médium ani raz neprinieslo informácie o tom, že by v regióne existovali aj neriešené problémy," napísal v hodnotení. „V priemere zhruba polovicu každého média tvorili správy o tom, čo ich ctený župan práve otvoril, vyhlásil, ocenil, kde vycestoval, koho stretol a kto mu bol vďačný. Samozrejme s bohatou fotodokumentáciou."

Naďalej v tom podľa neho zašiel Banskobystrický samosprávny kraj, kde sa v župných médiách pred voľbami otvorene útočilo na protikandidátov župana Milana Murgaša (pôvodne Smer). Banskobystrická župa pritom ako jediná spoluvlastní aj televíziu a spolu so župnými novinami ju vlani dotovala sumou 328-tisíc eur.

Redaktor hovorca

Druhé najvyššie výdavky na mediálnu propagáciu priznala trenčianska župa, ktorá si vlani za 231-tisíc eur objednáva relácie a články v lokálnych médiách. Podobne postupovala aj bratislavská župa, ktorá minulý rok za priestor v súkromných médiách zaplatila 170-tisíc eur.

Politológ Ivan Rončák si myslí, že vytváranie mediálneho obrazu o činnosti a kompetenciách krajov je v poriadku, „problém je však spôsob". Upozorňuje, že v župných médiách či v reláciách, ktoré často pripravujú hovorcovia županov, nedostávajú takmer žiaden priestor opoziční župní poslanci alebo obyvatelia s kritickými názormi.

Riešením by podľa Šípoša bolo, keby si župy informovanie o svojej činnosti objednávali u externých novinárov alebo svoje redakčné tímy aspoň čo najviac odstrihli od vedenia župy. „Pri verejnoprávnych médiách STV a SRo by bolo nepredstaviteľné, aby autormi príspevkov alebo členmi redakčných rád boli premiér alebo jeho hovorkyňa. Podobne by to malo byť aj na úrovni župy," mieni.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 26 995
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 606
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 566
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 566
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 085
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 780
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 5 888
  8. Po Slovensku na motorke 5 725
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 236
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 135
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako presne, rozhodne o týždeň.


2m
Marek Hamšík počas zápasu Slovensko - Poľsko na EURO 2020 / 2021.

Slovákom dáva vstup do EURO 2020 veľkú šancu na osemfinále.


Marián Szűcs 43m
Obec Topoľa v Poloninách.

Venované pamiatke Jána Myšľanova.


16. jún

Neprehliadnite tiež

Na zápase Maďarsko - Portugalsko bolo 60-tisíc fanúšikov.

Otázky a odpovede o delta variante.


29m
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková počas mimoriadnej schôdze parlamentu.

Novela obsahuje aj výnimky, pre ktoré by mohla kolúzna väzba trvať dlhšie.


TASR 42m
Štátna tajomníčka ministerstva zdravotníctva Jana Ježíková.

Dôraz sa má klásť na doliečovanie pacientov, aby nemuseli ísť na reoperáciu.


TASR 1 h
Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Minister obrany Naď varoval pred silnou propagandou.


SITA 2 h