Budovanie imidžu stojí župy státisíce

O činnosti vedenia informujú župné médiá nekriticky a neobjektívne. Mediálny analytik i politológ sa zhodujú, že župné médiá sú propagandou za verejné peniaze.

Župy sa nespoliehajú na to, čo o nich napíšu iní, väčšina vydáva vlastné noviny.(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Na dvanástich stranách šesť fotografií. Vedľa premiéra Fica, pózujúc s eurokomisárom Marošom Šefčovičom, na rokovaní s energetikmi, pri odovzdávaní daru nemocnici, či ako hostiteľ na plese. Tak vidí trnavského župana Tibora Mikuša (kandidoval s podporou Smeru, SNS, HZD a SZS) posledné číslo „spoločenského časopisu" Župný spravodajca. Autor väčšiny článkov a fotiek? Županov hovorca.

Mediálna politika krajov
  • Bratislavský: Relácie v súkromnej TV; vlastné noviny: 169 345 eur
  • Trnavský: Relácie v súkromných TV; vlastné noviny: 88 563 eur
  • Trenčiansky: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 231 244 eur
  • Nitriansky: Relácie v súkromných TV, rádiu; vlastné noviny: 100 000 eur
  • Žilinský: Relácie v súkromných TV, rádiách, novinách: 39 833 eur
  • Banskobystrický: Vlastná TV, vlastné noviny: 328 000 eur
  • Prešovský: Relácie v súkromných TV, vlastné noviny: 92 500 eur
  • Košický: Relácie v súkromných TV: 17 526 eur
Kraje, ktoré nemajú schválený rozpočet na rok 2010, poskytli údaje za minulý rok. Trnavský kraj informáciu neposkytol, údaj je z návrhu rozpočtu.

Časopis vydáva a rozposiela do všetkých domácností v regióne Trnavský samosprávny kraj. Spolu s platenými reláciami v štyroch lokálnych televíziách a propagačnými materiálmi má zaň podľa návrhu rozpočtu na tento rok zaplatiť 88 563 eur. Podobne vyzerá mediálna politika aj v ostatných župách.

Média sú vraj neobjektívne

Mediálny analytik Gabriel Šípoš, ktorý pred novembrovými regionálnymi voľbami na svojom blogu hodnotil úroveň župných médií, hovorí o plytvaní verejných zdrojov na nekritickú propagáciu vedenia krajov. „Využívanie médií platených zo župných peňazí na vlastné propagačné účely je ako kúpiť si z verejných peňazí veci na súkromné účely," napísal.

Kraje oponujú, že vlastné médiá či platené relácie a články v súkromných médiách potrebujú, aby ľudí dokázali informovať objektívne a aj o veciach, ktoré súkromné médiá nezaujímajú.

„Na rokovania zastupiteľstva pozývame všetky médiá. Novinári o ne prejavujú veľký záujem, samostatnou kapitolou je skutočnosť, o čom svojich čitateľov, divákov a poslucháčov informujú. Pokiaľ má úrad záujem o objektívne výstupy, musí si priestor zaplatiť," vysvetľuje hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová.

Šípoš to vidí inak. „V žiadnom médiu som nezachytil ani len náznak kritiky proti vedeniu župy. Žiadne médium ani raz neprinieslo informácie o tom, že by v regióne existovali aj neriešené problémy," napísal v hodnotení. „V priemere zhruba polovicu každého média tvorili správy o tom, čo ich ctený župan práve otvoril, vyhlásil, ocenil, kde vycestoval, koho stretol a kto mu bol vďačný. Samozrejme s bohatou fotodokumentáciou."

Naďalej v tom podľa neho zašiel Banskobystrický samosprávny kraj, kde sa v župných médiách pred voľbami otvorene útočilo na protikandidátov župana Milana Murgaša (pôvodne Smer). Banskobystrická župa pritom ako jediná spoluvlastní aj televíziu a spolu so župnými novinami ju vlani dotovala sumou 328-tisíc eur.

Redaktor hovorca

Druhé najvyššie výdavky na mediálnu propagáciu priznala trenčianska župa, ktorá si vlani za 231-tisíc eur objednáva relácie a články v lokálnych médiách. Podobne postupovala aj bratislavská župa, ktorá minulý rok za priestor v súkromných médiách zaplatila 170-tisíc eur.

Politológ Ivan Rončák si myslí, že vytváranie mediálneho obrazu o činnosti a kompetenciách krajov je v poriadku, „problém je však spôsob". Upozorňuje, že v župných médiách či v reláciách, ktoré často pripravujú hovorcovia županov, nedostávajú takmer žiaden priestor opoziční župní poslanci alebo obyvatelia s kritickými názormi.

Riešením by podľa Šípoša bolo, keby si župy informovanie o svojej činnosti objednávali u externých novinárov alebo svoje redakčné tímy aspoň čo najviac odstrihli od vedenia župy. „Pri verejnoprávnych médiách STV a SRo by bolo nepredstaviteľné, aby autormi príspevkov alebo členmi redakčných rád boli premiér alebo jeho hovorkyňa. Podobne by to malo byť aj na úrovni župy," mieni.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 677
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 340
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 412
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 596
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 048
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 998
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 675
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 515
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 257
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Domov

Z eurofondov sa nič nerozkradlo, Plavčan urobil kroky, hovorí Paška z SNS

Vláda robí dlhodobé opatrenia proti korupcii, povedal Ján Podmanický zo Smeru.

Domov

Danko nemá problém zasmiať sa na ľudovej tvorivosti aj na jeho účet

Prekáža mu, keď niektoré strany manipulujú verejnou mienkou.

Domov

Cséfalvayová: Vízia, že spojenectvo s Ruskom je cesta pre Slovensko, je nereálna

Ruská geopolitika sa podľa poslankyne zasekla v období studenej vojny.

Domov

Americký denník si všimol Spišský Hrhov. Pochválil prácu s Rómami

Dedina založila komunitné firmy, ktoré Rómov zamestnali, a pomohla im postaviť slušné domy.