AKTUALIZOVANÉ 15:01

Ochrankári zarábajú na benzíne

Zarábajú na benzíne, ktorý ušetria na cestách s premiérom, prezidentom či predsedom parlamentu. Následne ho predávajú pumpárom alebo tankujú do vlastných áut.

Vodiči vládnych limuzín dokážu vďaka šetrnej jazde zarobiť.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Z Úradu pre ochranu ústavných činiteľov sa mohli za desiatky rokov do súkromných vreciek odliať milióny eur. Tvrdí to Jozef Žaťko, ktorý tam pracuje od roku 1991.

Denníku SME podrobne opísal, ako fungujú podvody s pohonnými látkami, z ktorých už roky profituje väčšina zamestnancov aj funkcionárov úradu.

Pred desiatimi dňami Žaťko vypovedal na sekcii kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra. Minulý týždeň v stredu poslal trestné oznámenie aj na generálnu prokuratúru.

Z fabie do bavoráka

Žaťko bol najskôr zaradený na ochrane budov, neskôr prešiel na osobnú ochranu. Od roku 2000 je zamestnancom odboru dopravy, kde zabezpečuje prepravu ústavných činiteľov.

„Najskôr som bol na úseku služieb, kde som kontroloval byty, vybavoval poštu, menil limuzíny a podobne. Jazdil som na služobnej fabii, octavii, maximálne na renaulte."

AK

Ako to funguje
  • vodič ide na služobnú cestu, natankuje 130 litrov benzínu, jazdí úsporne a ušetrí,
  • na 1000 kilometroch môže pri povolenej spotrebe 19 litrov na 100 kilometrov ušetriť až 60 litrov benzínu,
  • znovu ide na pumpu a spýta sa pumpára, za koľko kúpi usporený benzín,
  • pumpár si najskôr z jeho služobnej karty stiahne peniaze za 60 litrov benzínu,
  • ak stojí liter 1,20 eura, vodičovi vydá blok na 72 eur,
  • potom mu zo svojho v hotovosti vyplatí napríklad 60 eur (euro za liter),
  • natankuje benzín do bandasiek a bez dokladov ho predá taxikárom,
  • samozrejme lacnejšie, ako je oficiálna cena, ale tak, aby na tom stále zarobil.

Na začiatku mesiaca dostali od nadriadených 10-tisíc korún, ktoré na konci mesiaca vyúčtovali. Nikoho však nezaujímalo, či tankovali do služobného, alebo súkromného auta.

Neskôr dostali služobné karty, aby nemali voľný prístup k peniazom. Keď začal Žaťko v roku 2007 jazdiť s bavorákom, dozvedel sa, že na spotrebe benzínu sa dá vo veľkom podvádzať aj bez peňazí a tankovania.

Fiktívne tankovanie

Zamestnanci úradu, ktorí jazdia s autami vyššej triedy typu BMW, Audi či Mercedes, majú na 100 kilometrov povolenú spotrebu okolo 19 litrov. To znamená, že ak jazdia úsporne, na takto dlhej trase môžu ušetriť minimálne šesť litrov benzínu.

Ak vezú ústavného činiteľa na východ Slovenska a späť, na 1000 kilometroch to môže byť až 60 litrov. Následne idú na pumpu a spýtajú sa pumpára, za koľko od nich kúpi usporený benzín.

Pumpár im najskôr zo služobnej karty stiahne peniaze za 60 litrov benzínu. Ak stál v roku 2007 liter 36 korún, vydal im blok na 2160 korún.

„Následne vyplatil zo svojho zamestnancovi úradu v hotovosti napríklad 1800 korún," hovorí Žaťko. Keďže vodič v skutočnosti vôbec netankoval, pumpár následne benzín predal taxikárom. Samozrejme bez papierov a o niečo lacnejšie, ako je oficiálna cena, ale tak, aby na tom stále zarobil.

Záznam z knihy jázd o služobnej ceste Jozefa Žaťka z Bratislavy do Štúrova a späť.

Od zavedenia eura je to zložitejšie, keďže pumpy sprísnili pravidlá. To znamená, že benzín sa musí aj fyzicky natankovať. „Tankuje sa teda do bandasiek a následne ho vodiči predajú pumpárom alebo použijú pre vlastnú spotrebu," tvrdí Žaťko.

Denník SME má k dispozícii aj záznam z knihy jázd z 27. februára 2010, keď išiel z Bratislavy do Štúrova a späť.

Na 451 kilometrov dlhej trase „spálil" 56 litrov, takže pri povolenej spotrebe 19,4 litra na 100 kilometrov ušetril 31 litrov. O týždeň išiel s autom jeho kolega, ktorý na 32 kilometrov „dotankoval" až 38 litrov. „To znamená, že celú úsporu si zobral. V knihe jázd nie je napísané ani to, kde tankoval," upozorňuje Žaťko.

Úrad: Čakáme na výsledky

Zamestnanci úradu by mali tankovať na služobnej pumpe v Devínskej Novej Vsi, keďže ministerstvo vnútra dostáva benzín lacnejšie.

„My vlastne tento štát okrádame dvakrát. Napriek tomu, že máme tankovať na služobnej pumpe, chodíme inde. Okrem toho, prečo nejde nikto z vedenia skontrolovať záznamy z kamier na komerčných pumpách, aby zistil, či bolo tankované do služobných, alebo do súkromných áut?" pýta sa Žaťko.

Na pumpe v Devínskej Novej Vsi kamery nie sú. „Prečo tam môžu prísť zamestnanci úradu so súkromnými autami a bandaskami?"

Riaditeľ sekcie kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra Štefan Kočan tvrdí, že od utorka prebieha v úrade kontrola. Jej výsledok by mal byť známy v priebehu mesiaca. Šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Milan Marko označil Žaťkove tvrdenia za nepravdivé.

Trestné oznámenie, ktoré podal Jozef Žaťko na inšpekcii ministerstva vnútra.

„Čakáme na výsledky kontroly, ktorá preskúma opodstatnenosť spomínaného podania. Ide však o podanie urazeného policajta, ktorý bol na žiadosť izraelskej strany stiahnutý z pozície vodiča ambasády pre nezvládnutie svojich povinností."

Žaťko to odmieta, z ambasády bol vraj stiahnutý bez udania dôvodu. „Ak by to bolo pre neplnenie povinností, tak by som musel mať zápis vo svojom spise, kde sa uvádzajú aj ústne pokarhania. Nič také však neexistuje."

Marko na otázku, či môže predložiť dôkaz, že Žaťko bol disciplinárne potrestaný, neodpovedal. Izraelská ambasáda napísala, že ho žiadala stiahnuť z „profesionálnych dôvodov", ktoré bližšie nekonkretizovala.
Podľa informácií SME bol príčinou konflikt s veľvyslancom, ktorý nedodržiaval pravidlá ochrany.

Do podvodov nás tlačia nadriadení

Kšefty s benzínom sa robia s vedomím funkcionárov úradu, tvrdí JOZEF ŽAŤKO.

Prečo ste podali trestné oznámenie?

„Pretože nechcem, aby sa podvody, ktoré sa robia na úrade, znovu zahrali do autu."

Koľko sa dá zarobiť na podvodoch s benzínom?

„Záleží na type auta, norme a mieste bydliska ústavného činiteľa, ktorého vozíte. Od vzniku úradu však mohli takýmto spôsobom zmiznúť milióny eur. Rozdiel je len v tom, že niekto jazdí s fabiou po Bratislave, kde sa točí po križovatkách, takže na tom nezarobí až tak veľa. Tí, čo chodia s bavorákom na východ Slovenska, sú na tom podstatne lepšie. Osobne som s tým prišiel do styku pred tromi rokmi."

Hovorili ste to nadriadeným?

„Áno. Keď som sa ich pýtal, čo mám robiť s ušetreným benzínom, povedali, aby som to robil tak, ako ostatní. Dôležité vraj je, aby to sedelo pri vyúčtovaní na konci mesiaca. Doslova povedali, že keď sa mi nepáči, nikto ma tu nedrží nasilu. Poslednou kvapkou, prečo som sa rozhodol vypovedať, bola porada, ktorá sa konala začiatkom februára. Riaditeľ odboru dopravy Michal Benko a jeho zástupca Ivan Kezman na nej hovorili o služobnej ceste jedného kolegu. Do zahraničia išiel s plnou nádržou - keďže šetril, na 400 kilometrov dotankoval len 30 litrov. Keď tankoval cestou späť na Slovensku, na rovnako dlhej trase to bolo zrazu 80 litrov. Nadriadení nám povedali, že to nemáme robiť tak okato, pretože riaditeľ úradu Milan Marko dostal viacero žiadostí médií o nahliadnutie do kníh prevádzky služobných vozidiel. Vraj to musel zablokovať so zdôvodnením, že v knihách sa nachádzajú osobné údaje. Aj laik by si totiž na prvý pohľad všimol, že takýto spôsob čerpania pohonných látok je podozrivý."

Takže to nechceli zastaviť, len vás upozorniť, aby ste si dávali väčší pozor?

„Presne tak. Detailne nám opísali spôsob, ako to máme robiť, tak aby sa na to neprišlo. To znamená, aby sme napríklad do zahraničia nešli s plnou nádržou, pretože tú úsporu potom nemáme ako zlegalizovať. V piatok 5. marca som teda šiel na inšpekciu a podal trestné oznámenie. Hovoril som s jej riaditeľom Štefanom Kočanom, ktorému som podrobne vysvetlil, ako to funguje. Jeho kolega mi povedal, že ako dlhoročný policajt veľmi dobre vie, o čo ide a navrhol Kočanovi, aby išli hneď v pondelok na náš úrad a zabezpečili všetky dokumenty vrátane kníh jázd (kontrola sa začala v utorok - pozn. red.)."

Koľko mesačne zarábate?

„V januári som dostal 1819 eur. Aj preto začleňujú funkcionári ministerstva svojich vodičov pod náš úrad, kde sú oveľa vyššie platy. Jediný, kto to nezneužíval, bol bývalý policajný viceprezident Jaroslav Spišiak. Keby som teraz odišiel do dôchodku, dostanem 10-tisíc eur odstupné a 600 eur mesačne."

Prečo sa napriek tomu vo veľkom kšeftuje s benzínom?

„Je to jeden veľký kolotoč, z ktorého nie je ľahké vysadnúť. Každý si rozmyslí, či bude pracovať v úrade, ktorý mu poskytuje množstvo výhod, alebo pôjde na obvodné oddelenie riešiť kriminalitu. To znamená, či chcete byť denne pod tlakom a kontrolou prokuratúry aj verejnosti, alebo mať pokojný život. Problém je, keď vás do takýchto podvodov tlačia aj nadriadení."

Točili aj kilometre

Za podvody s najazdenými kilometrami nikto riadne nepykal. Zariadiť to mal Packa.

BRATISLAVA. Pred necelými deviatimi rokmi sa na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov strhla hádka medzi mechanikmi a vodičmi, keďže na limuzínach tvrdlo riadenie a nefungovali dobre brzdy. Jeden z mechanikov zistil, že to bolo v dôsledku zásahu do elektroinštalácie.

„Bol tam napichnutý čip, ktorým sa posúvali číslice na tachometroch. Napríklad na trase Banská Bystrica - Bratislava a späť bolo spravených 600 až 800 kilometrov, hoci je to len niečo vyše 400 kilometrov," hovorí zamestnanec úradu Jozef Žaťko.

Prezident, predseda vlády a predseda parlamentu mali spolu dvanásť áut, každý minister mal po dve limuzíny.

„Zistilo sa, že približne z 50 áut bolo v poriadku len šesť," tvrdí Žaťko. Limuzína prezidenta dokonca nevyšla z garáže, pretože nemala technickú prehliadku, no napriek tomu už mala natočených niekoľko tisíc kilometrov.

„Liter benzínu vtedy stál okolo 35 korún, takže si viete predstaviť, aké peniaze išli bokom, keď mal bavorák ročne najazdených 90-tisíc kilometrov, hoci reálne prešiel možno polovicu."

Problém vtedy riešil aj zástupca riaditeľa úradu Ján Packa, ktorý sa neskôr stal policajným prezidentom.

Podľa Žaťka kariérne stúpal, takže sa snažil celú kauzu ututlať. „Jeho prvá veta na porade, kde sa to riešilo, bola: Bolo koze dobre a išla sa šmýkať na ľad." Jedného zamestnanca úradu, ktorý priznal, že pretáčal kilometre, preradili k poriadkovej polícii.

„Vedeniu však vykričal, že to robia tiež. Tým, ktorým to dokázali, znížili len osobné príplatky." Jedinou zmenou bolo zníženie normy - dnes je na 100 kilometrov povolená spotreba 18, respektíve 19 litrov, predtým to bolo 24.

Packa na otázky, prečo kauzu bagatelizoval, respektíve prečo nekonal ráznejšie, neodpovedal. „Prípad vtedy riešila inšpekcia. Bolo to medializované, takže si treba pozrieť články z toho obdobia," napísal policajný hovorca Martin Korch.

Inšpekcia však potvrdila Žaťkove slová - jeden zamestnanec bol preradený k poriadkovej polícii, ďalším znížili osobné príplatky.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 489
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 086
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 213
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 126
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 670
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 322
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 124
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident. Jeho nástupca platí v hlavnom meste nájomné 30 eur mesačne.

Langoš sa plnej sily Ústavu pamäti národa nedožil

Prvý predseda Správnej rady Ústavu pamäti národa a bývalý federálny minister vnútra Ján Langoš zahynul v polovici júna-

Petranský sa v ÚPN zabetónoval

Ivan Petranský získal v Ústave pamäti národa niekoľko silných pozícií.