BRATISLAVA. Pod kolesami áut zahynulo vlani na slovenských cestách trikrát menej zveri ako rok predtým. Žiaľ, len podľa policajnej štatistiky, ktorá od vlaňajšieho februára zachytáva iba havárie so škodou na vozidle nad 3983 eur. Predtým to bolo 2689 eur.
To, že pokles z 3049 nehôd z roku 2008 na vlaňajších 991 súvisí najmä s novými pravidlami, predpokladá aj dopravný expert Jozef Drahovský.
Zvieratá spôsobia viac nehôd ako chodci
Počet nehôd s účasťou zveri
2009: 991 (3,8 %)
2008: 3049 (5,2 %)
2007: 2763 (4,5 %)
Pozn.: V zátvorke podiel nehôd s účasťou zveri na všetkých nehodách.
Zdroj: Polícia SR
Zrážky so zverou ďalej zostávajú druhým najčastejším dôvodom nehôd podľa zavinenia. Takmer po 87 percentách všetkých nehôd, ktoré zavinili vodiči motorových vozidiel, nasledujú zrážky so zverou s necelými štyrmi percentami. Chodci sú ako vinníci nehôd až na treťom mieste.
Zrážky so zverou trápia okrem vodičov a ochranárov aj poľovníkov. „V oblastiach, kde dochádza k častým kolíziám, prichádzajú poľovníci o možnosti na výkon poľovníckeho práva, lebo takto uhynuté zvieratá musia odpísať z povoleného plánu na odstrel," hovorí prezident Slovenského poľovníckeho zväzu a poslanec Smeru Tibor Lebocký.
Rovnaký problém majú aj ich českí kolegovia, ktorí začali najproblematickejšie úseky ciest ohradzovať špeciálnymi pachovými kolíkmi, ktoré odpudzujú zver. V krajoch Domažlicko, Žatecko a Litoměřicko sa podľa českého denníka Lidové noviny podarilo vďaka kolíkom znížiť počet usmrtených zvierat až o deväťdesiat percent.
Aj na Slovensku už podľa Lebockého niektoré poľovnícke združenia používajú špeciálne repelenty, ktoré striekajú na pätníky alebo porasty pri cestách. „Repelenty sú však finančne veľmi drahé, a preto je stále veľmi rozšírená jednoduchšia metóda, keď poľovníci zozbierajú po kaderníctvach ľudské vlasy a tie v pančuškových nohaviciach rozvešajú popri ceste." Takýto jednoduchý spôsob vraj účinkuje tri až štyri týždne.
Nepriechodné diaľnice
Ani tieto metódy však neriešia vážny environmentálny problém, ktorým je prerušenie prirodzených migračných trás zveri nepriechodnými, často oplotenými diaľnicami a rýchlostnými cestami.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že zhruba na päťstokilometrovej diaľničnej sieti máme štyri nadchody pre zver. „Je to najmä dedičstvo minulého režimu, ktorý na to nedbal. Na nových úsekoch už s biokoridormi rátame."
Ivana Havranová zo Štátnej ochrany prírody upozorňuje, že zle sú na tom najmä väčšie živočíchy, ktoré potrebujú na prekonanie diaľnic široké zelené mosty. „Jediný takýto ekodukt u nás je neďaleko podtatranskej obce Lučivná, a to je veľmi málo."
Aj ona potvrdzuje, že Štátna ochrana prírody už trvá na výstavbe biokoridorov pri všetkých nových úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Beata
Balogová
