BRATISLAVA. Vodičom robí problémy nielen zima, ale aj to, čo príde po nej. Po celom Slovensku im nakládla „nášľapné míny“ v podobe jám. „Po takejto zime je ich určite viac,“ hovorí riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja Stanislav Lališ.
Pre vodičov to môže znamenať, že nejedna jama na ceste ostane nezaplátaná. Čím silnejšia a dlhšia je zima, tým viac peňazí si vyžaduje zimná údržba ciest. Úmerne tomu ubúda peňazí na opravy.
Poprad si dokonca musí vziať úver. Mestské zastupiteľstvo minulý piatok rozhodlo, že na rekonštrukciu najkritickejších mestských komunikácií si požičia štyri milióny eur. „Tých dier pribúda,“ povedal riaditeľ Správy mestských komunikácií Peter Fabian. „Technológie a finančné možnosti, aké má naša organizácia, sú nedostatočné na to, aby sme to mohli zvládať k spokojnosti šoférov i chodcov.“
Správa ciest trenčianskej župy vlani urobila opravy za 3,8 milióna eur. Lališ odhaduje, že 45 percent z peňazí na tento rok vezme doterajšia zimná údržba a nákup posypového materiálu na ďalšiu zimu. Zo zvyšku zasa treba zaplatiť aj dopravné značky, kosenie a iné veci. „Bude možno menej súvislých opráv.“
Najprv hlavné ťahy Niekde ušetrili správe ciest trnavskej župy chýba na letnú údržbu takmer 1,4 milióna eur, žilinská župa naopak na zimnej údržbe ušetrila stotisíc eur, Poprad má na opravu mestských ciest 280-tisíc eur, musí si požičať štyri milióny.
Hlavné mesto od začiatku roka opravilo približne 860 jám, tvrdí hovorkyňa primátora Beatrice Szabóová. V najbližších dňoch podľa nej bude pokračovať v Petržalke.
Prešov začal po roztopení snehu na hlavných mestských komunikáciách a bude pokračovať na vedľajších a sídliskových. „Táto hierarchia je daná cestným zákonom a doplnkovými vyhláškami,“ povedala Iveta Adamová z kancelárie primátora.
„Jamy opravujeme priebežne počas celého roka, teda tam, kde je to nevyhnutné a zároveň možné aj v zime. Prioritu majú cesty II. triedy, v prvom rade hlavné ťahy,“ povedala hovorkyňa bratislavskej župy Iveta Tyšlerová.
Cestné úseky, ktoré si vyžadujú opravu, môžu nahlásiť aj samotní vodiči. Musia sa však obrátiť na ten správny úrad. Miestne komunikácie sú majetkom obcí a miest, takže podnety treba adresovať na obecný alebo mestský úrad. Cesty II. triedy a III. triedy vrátane úsekov prechádzajúcich obcami zasa vlastnia župy a každá z nich má vlastnú organizáciu na správu ciest.
Odškodnenie nie je ľahké Na niektorých cestách to vyzerá ako na tankodróme a je umením nepoškodiť si auto. Ich správcovia to často riešia dopravnými značkami. Istia sa tak pred prípadnou náhradou škody.
Iba ak ide o neoznačenú jamu, je správca zodpovedný za škodu na pneumatike či podvozku. Peter Minárik z Mestského úradu v Partizánskom tvrdí, že za sedem rokov, čo v úrade pracuje, žiadal od mesta náhradu škody iba jeden vodič. „Škoda mu nebola uznaná, pretože mesto dva dni pred nehodou jamu opravilo a o oprave sme mali aj doklad od dodávateľa. Niekto sa chcel jednoducho obohatiť.“

Beata
Balogová
