SME

Kniha o bulvári má byť učebnou pomôckou

Na mediálnu výchovu chýbajú učebné pomôcky. Ministerstvo školstva pomáha knihou o bulvári, recenzent tvrdí, že nevhodne.

Deti sa majú naučiť vidieť do médií.Deti sa majú naučiť vidieť do médií. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ministerstvo školstva chce žiakov učiť o bulvári. V decembri odporučilo školám ako učebnú pomôcku novú knihu Fenomén bulvár na Slovensku od novinára Marcela Lincényiho a psychológa Miroslava Kohuťára.

Publikácia sa venuje základným pojmom a analyzuje bulvárnu tlač na Slovensku. Autori rozoberajú denníky Nový Čas, Plus 1 deň a Pravda. Ponúkajú aj „exkluzívny rozhovor“ s bývalým šéfredaktorom denníka Nový Čas Vladimírom Mužíkom, ktorý bol pôvodne súčasťou Lincényiho diplomovej práce. Podobných rozhovorov je v knihe viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Elektronickými médiami a internetom sa kniha zaoberá len okrajovo, hoci žiaci informácie najviac čerpajú práve odtiaľ. Rozoberá napríklad reality šou a niekoľko bulvárnych relácií, ku ktorým zaraďuje aj Zmenáreň na STV. Kapitoly dopĺňajú štylizované fotografie oboch autorov.

Prekvapený recenzent

Fenomén bulvár na Slovensku

  • Knihu vybralo ministerstvo školstva ako učebnú pomôcku bez konkurzu. Nebol potrebný, predložená bola jediná ponuka.
  • Publikáciu vydal PhDr. Milan Štefanko – Vydavateľstvo IRIS v náklade do 500 kusov; je pripravený na rýchlu dotlač.
  • Kniha má záštitu Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.


AUTORI:

Marcel Lincényi

  • pracoval v denníkoch Nový Čas, Plus 1 deň, v rádiu Lumen, externe spolupracoval so SME
  • je doktorandom na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy UKF v Nitre
  • v roku 2006 kandidoval v regionálnych voľbách v Petržalke za koalíciu Slobodné fórum, HZDS a SNS.

SkryťVypnúť reklamu


Miroslav Kohuťár

  • je psychológ, manažér ľudských zdrojov a pedagóg na Vysokej škole ekonómie a manažmentu verejnej správy
  • v roku 2009 kandidoval za poslanca bratislavskej župy za koalíciu Slobodné fórum, Nová demokracia.

bul.jpg
FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Recenzent Miloš Mistrík z Katedry masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave vydanie knihy odobril. Bol však prekvapený, že sa z nej stala učebná pomôcka.

„Na knihe by bolo potrebné ešte veľa popracovať,“ hovorí Mistrík. Tvrdí, že k autorom bol skôr kritický, hoci v publikácii autori zverejnili len úryvok jeho posudku, ktorý naznačuje opak. Knihe vyčítal napríklad to, že sa málo venuje elektronickým médiám, alebo že prináša priveľa zjednodušení, a to už v samotnej definícii bulváru.

SkryťVypnúť reklamu

Mistríkovi sa nepozdáva ani to, že kniha je určená zároveň pre základné, stredné, ale aj vysoké školy. „Každý stupeň má úplne iné požiadavky na výklad učiva.“ Publikáciu Lincényiho a Kohuťára vraj „privítal ako pioniersky pokus zachytiť fenomén bulvárnej tlače na Slovensku“. Napriek kritike dodáva, že nechce cez denník SME odrádzať autorov od ďalšej práce.

Žiadali odporúčanie

Druhá recenzentka knihy Terézia Rončáková z Katedry žurnalistiky Katolíckej univerzity v Ružomberku hovorí, že jej informácie o elektronických médiách nechýbali. „Je v poriadku, ak sa kniha tohto druhu, ponúkaná ako odporúčaná literatúra, hlbšie venuje prednostne jednému aspektu, ktorý si autori vyberú slobodne,“ myslí si Rončáková.

Knihu odporúčala pre stredné aj vysoké školy. „Pri písaní posudku som vedela, že autorom záleží na tom, aby sa v ňom uvádzalo, že ju odporúčam ako odporúčanú literatúru, priamo ma o takú formuláciu požiadali,“ tvrdí. Nemala však s tým problém, pretože, ako hovorí, nie je to povinná literatúra ani učebnica.

SkryťVypnúť reklamu

Tretím recenzentom publikácie bol Eduard Chmelár z Katedry žurnalistiky Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Denník SME sa ho snažil osloviť, ale neúspešne.

Priestor na vyjadrenie dostali aj autori publikácie. Obaja po stretnutí odmietli autorizovať svoje vyjadrenia, ktoré považovali za vytrhnuté z kontextu.

Mediálnu výchovu brzdí drahá technika

Predmet o kritickom prístupe k médiám sa do škôl dostáva len pomaly.

BRATISLAVA. Experiment s mediálnou výchovou v školách sa začal v roku 2005. Do projektu sa vtedy zapojili dve bratislavské školy – Základná škola na Žitavskej a Osemročné gymnázium na Pankúchovej, s nimi ešte Gymnázium A. Vrábla v Leviciach. Ani v jednej z týchto škôl ju už neučia.

Učiteľky zo Žitavskej pritom hovoria, že projekt bol dobre pripravený, pochvaľujú si najmä učebné pomôcky pre učiteľov. Pripravila ich Viera Kačínová, ktorá projekt na Štátnom pedagogickom ústave (ŠPÚ) zastrešila. Dnes tam už nepracuje.

SkryťVypnúť reklamu

Dopracovať podľa učiteľky Aleny Králikovej potrebovali skôr učebné listy pre žiakov. Väčšina žiakov druhého stupňa, kde mediálnu výchovu testovali, si predmet pochvaľovala. Vyrábali vlastný časopis, boli na exkurziách. Výučba stroskotala na peniazoch. Pomôcky stáli viac, ako si škola mohla dovoliť.

Dnes nie je mediálna výchova samostatným predmetom, učí sa najmä ako prierezová téma na viacerých predmetoch.

Samostatne ju učia výnimočne, napríklad už druhý rok na Základnej škole na Gogoľovej v Topoľčanoch v piatom a šiestom ročníku. „Žiaci nemajú prehľad o médiách. Piatak sa mi na hodine priznal, že drží noviny prvýkrát v živote,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Eva Dzurková.

Na bratislavskom Gymnáziu J. Papánka je mediálna výchova súčasťou iných predmetov. Druháci navštívili rozhlas aj televízie. Učiteľka Lucia Bokesová hovorí, že učia selektovať informácie. Cieľom je kritický prístup k médiám. Výsledkom teórie majú byť časopis, školské noviny alebo reportáž.

SkryťVypnúť reklamu

S pomôckami je to podľa Bokesovej zlé. „V škole sme kúpili jednu digitálnu kameru, ktorú žiaci často používajú. Plánujeme kúpiť ešte jeden diktafón. Nie je to veľa, ale aspoň niečo.“

Práve nedostatočné technické vybavenie je aj najväčším problémom pri zavádzaní mediálnej výchovy v základných školách. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v januári vyhodnotil ŠPÚ. Zapojilo sa doň 124 z vyše 2200 škôl. Podľa prieskumu sa mediálna výchova učí na prvom stupni v trinástich školách, tridsaťpäť škôl ju zaviedlo na druhom stupni.

Z dotazníkov ŠPÚ vyplynulo, že nie všetci učitelia pochopili ciele mediálnej výchovy. „Neznamená len využívať médiá vo vyučovacom procese ako didaktické prostriedky, nie je o využívaní multimediálnych CD, DVD na hodinách,“ píše ŠPÚ vo výsledkoch prieskumu.

SkryťVypnúť reklamu

(vev)

Ako vláda plní sľub realizovať obsahovú reformu školstva

Čo sľúbili: Vláda vytvorí legislatívny rámec na obsahovú prestavbu výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obsah ani spôsob výučby sa za posledné desaťročia veľmi nezmenil. Učebné osnovy treba prispôsobiť novým podmienkam, najmä dôraznejším požiadavkám na žiakov a študentov, aby boli schopní aplikovať teoretické poznatky v praxi. Vláda by však mala špecifikovať, čo podľa nej obsahová reforma školstva znamená.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Od školského roka 2008/2009 platí školský zákon upravujúci obsahovú reformu školstva. Jej zhodnotenie bude možné až po roku či dvoch praxe. Podľa prieskumu INEKO, do ktorého sa v marci 2009 zapojilo 1600 učiteľov základných škôl, učitelia vítajú viac voľnosti a možnosti prispôsobiť učivo reálnemu životu. Súčasne však kritizujú nedostatok učebníc a pomôcok pre výučbu.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 085
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 427
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 299
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 019
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 781
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 189
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 104
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podpredseda Smeru Tibor Gašpar.

Začiatok schôdze, ktorú iniciovala opozícia, je naplánovaný na 12.30 h.


TASR 1
Zadržaním starostu Brezín pri preberaní úplatku sa polícia pochválila sama.

Polícia zadržala Šataru priamo pri preberaní úplatku. Žiadal až 80-tisíc eur.


1
Ministerka kultúry Martina Šimkovičová.

Cieľom podľa ministerky je dielo zachrániť a neskôr ho prezentovať verejnosti.


TASR 2
Vakcína od španielskej farmaceutickej spoločnosti HIPRA.

Imunitu čiastočne vytvára očkovanie na meningitídu.


Sportnet

Sebastián Kóša v zápase slovenskej reprezentácie do 21 rokov

Tréneri museli vyradiť dvoch hráčov.


TASR
Jannik Sinner

Taliansky favorit hladko postúpil do semifinále Roland Garros.


TASR
Renars Krastenbergs (Michalovce)

V základnej časti nastrieľal 31 gólov.


TASR
Lois Boissonová

Francúzska držiteľka voľnej karty vyradila šiestu nasadenú hráčku grandslamu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu