Zákon o sťažnostiach zhoršil možnosť domáhať sa nápravy

Nový zákon o sťažnostiach znepokojil združenie VIA IURIS, lebo občania podľa neho už nebudú na vybavenie sťažnosti čakať 30 dní, ale štvrť roka.

BRATISLAVA. Združenie VIA IURIS je znepokojené z nového zákona o sťažnostiach, ktorý podľa neho výrazne zhoršil možnosť občanov domáhať sa svojich práv a rovnako zhoršil možnosť občanov domáhať sa nápravy porušovania zákonov a nedostatkov v činnosti úradov. "Na vybavenie sťažností už nebudeme čakať 30 dní ale štvrť roka," konštatuje Via IURIS. Podľa advokáta Martina Štoffa predĺženie lehôt na vybavenie sťažnosti nemá opodstatnenie, pretože už podľa doterajšieho zákona mal úrad dostatok času na vybavenie sťažnosti. V prípade náročných sťažností mohol lehotu ešte predĺžiť. „Nový zákon sa uberá skôr smerom od ľudí ako k nim a sťažuje ľuďom možnosť domáhať sa nápravy," uviedol Štoffa.

Združenie argumentuje tým, že nový zákon predlžuje lehoty na vybavenie sťažností občanov. Kým doteraz musel občan čakať na vybavenie jeho sťažnosti 30 kalendárnych dní, podľa nového zákona musí občan čakať až 60 pracovných dní (tri mesiace). A v prípade, že úrad sťažnosť občana posúdi ako náročnú, tak až 90 pracovných dní. "Na vybavenie sťažnosti po 1. februári roku 2010 bude musieť občan čakať až 86 kalendárnych dní a na vybavenie tzv. náročnej sťažnosti dokonca až 129 kalendárnych dní," uvádza sa v stanovisku VIA IURIS.

Združenie vidí ďalší problém v tom, že podľa nového zákona sa úrad nemusí sťažnosťou občana zaoberať, ak sťažnosť „má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha.“ Toto ustanovenie podľa VIA IURIS prináša riziko, že úrady budú bežným ľuďom vracať ich sťažnosti s odôvodnením, je ich sťažnosti vlastne ani nie sú sťažnosťami, pretože v nich chýba „jednoznačné vymedzenie práva alebo právom chráneného záujmu“. "Pre bežného človeka však nie je celkom jasné, čo znamená „jednoznačné vymedzenie práva“ a úrady si to, čo je „jednoznačným vymedzením práva“ môžu vysvetľovať rôznym spôsobom, " píše sa v stanovisku.

Nový zákon o sťažnostiach zrušil aj povinnosť úradu postihovať zodpovedných zamestnancov za nesprávne prešetrenie alebo vybavenie sťažnosti. Podľa doterajšieho zákona „za nesprávne prešetrenie sťažnosti alebo jej nesprávne vybavenie je vedúci orgánu verejnej správy, ktorý vybavoval sťažnosť, povinný vyvodiť dôsledky voči zodpovedným zamestnancom alebo uplatniť právnu zodpovednosť za porušenie povinnosti podľa tohto zákona“. Toto ustanovenie však v novom zákone chýba. Voči zamestnancom úradu, ktorí sťažnosti občanov vybavujú nedbalo a neprofesionálne, sa tak už nemusí vyvodiť osobná zodpovednosť. Nový zákon o sťažnostiach je účinný od 1. februára 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 197
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 783
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 152
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 096
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 974
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 526
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 362
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 820
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 565
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 967

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Psychologička: Dieťa môže mať pocit, že obťažujúce správy sú normálne

Deti vo veku okolo dvanásť rokov dajú najmä na názor vrstovníkov a sociálnej skupiny, s ktorou sú v kontakte.

Polícia preveruje obťažovanie detí na pokeci

Profily s nevhodnými ponukami pre deti, na ktoré upozornilo SME, administrátori zablokovali. V pondelok pribudli na vymyslený profil nové obťažujúce správy

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop