Kamióny sa po spoplatnení ciest vrátili na diaľnice

Kamióny a nákladné autá sa po opätovnom spustení mýta na cestách prvej triedy vrátili späť aj na spoplatnené diaľnice a rýchlostné komunikácie. Z nich sa časť vodičov stiahla po januárovom oslobodení ciest nižšej kategórie od platieb, aby znížili svoje ná

BRATISLAVA. klady.

ČTK o tom informovala mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Potvrdili to aj niektorí starostovia obcí, ktorí sa na zvýšenú premávku na cestách prvej triedy pred časom sťažovali.

Vláda oslobodila cesty nižšej kategórie od mýta v polovici januára po protestoch autodopravcov. Vyberanie mýta obnovila od začiatku marca. "Po opätovnom spoplatnení vymedzených úsekov ciest I. triedy sa na nich intenzita dopravy výrazne znížila," informovala Lendacká.

Chodia už len smetiari a mäsiari

Napríklad na ceste I. triedy medzi Trnavou a Trenčínom prevádzkovateľ mýta SkyToll v stredu pred spoplatnením tejto komunikácie nameral o 27 percent vyššiu intenzitu, ako o týždeň neskôr, keď sa vyberalo mýto na všetkých vymedzených cestách.

Intenzívnejšie využívanie ciest nižšej kategórie do konca februára potvrdili aj niektorí starostovia. "Počas tohto obdobia cez našu obec prešlo približne sto kamiónov za hodinu, po znovuspoplatnení sa to vrátilo do normálneho stavu; teraz prechádzajú kamióny sporadicky," povedal starosta východoslovenskej obce Lemešany Jaroslav Buzogáň.

Obnovenie povinnosti platiť mýto aj na cestách prvej triedy si pochvaľoval tiež starosta Hliníka nad Hronom Dušan Antal. "Teraz tadiaľto chodia akurát smetiari, mäsiari a tí, čo zásobujú okolité obce," povedal. Omnoho väčší nával áut obec zažívala ešte pred otvorením rýchlostnej cesty R1. "Do jej spustenia v minulom roku po našej ceste prechádzalo denne asi 20.000 áut, potom už len okolo 5000," povedal.

Ľudia sú naďalej znechutení

Únia autodopravcov Slovenska, ktorá začiatkom roka proti mýtu protestovala, novému systému vyčítala nepripravenosť, výšku pokút či dĺžku spoplatnenej cestnej siete. Prekážali im aj údajne neprehľadné a zložité faktúry. Šéf únie Jaroslav Polaček spôsob výberu mýta naďalej kritizuje, nedostatky systému vraj pretrvávajú. "Stále platí, že sú ľudia znechutení, že nevedia skontrolovať, za čo platia," povedal Polaček.

"Úseky ciest sú transparentne označené názvom plne v súlade s požiadavkami dopravcov," reagovala Lendacká. Dodala, že na faktúrach je uvedený začiatok aj koniec vymedzeného úseku, spolu s cenou za každý prejdený úsek.

Mýto sa vyberá za jazdu po zhruba 2000 kilometroch ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma v minulosti odhadol, že len v januári prišiel štát oslobodením ciest prvej triedy na mýte o tri milióny eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 390
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 205
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 525
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 290
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 211
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 072
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 660
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 332
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 306
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 076

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Komentár Máriusa Kopcsaya

Jahnátek postráži kohútiky tak, aby bol Fico spokojný

Smer dal jasne najavo, že potrebuje mať v regulačnom úrade lojálneho človeka.

EKONOMIKA

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.