Najviac bilbordov priznala SDĽ

SaS nakúpila marcové bilbordy trikrát lacnejšie ako konkurencia, nie všetky strany sú pri poskytovaní informácií o kampani otvorené.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Prvá fáza predvolebnej kampane sa už na Slovensku začala. Ukazujú to bilbordy strán. V marci má viditeľné bilbordy šesť z nich: Smer, SDKÚ, KDH, SaS, Zelená vlna a SDĽ. Posledná z nich, hoci je podľa prieskumov bez šance uspieť v parlamente, má bilbordov oveľa viac ako strany, ktoré sa do parlamentu pravdepodobne dostanú. SDĽ priznala až 788 kusov. Koľko stáli, povedať nechce.

Cenu a počet, odmietajú povedať aj dve najväčšie strany Smer a SDKÚ. „Je nám už na prvý pohľad jasné, že Smer má menej bilbordov ako SDKÚ alebo SaS," povedala len hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová.

SDKÚ zasa považuje počet a cenu bilbordov vylepených v marci za strategickú informáciu. „Nebudeme ju v tejto chvíli zverejňovať."

Zuzana Wienk z Aliancie fair-play politikov pravidelne vyzýva na väčšiu transparentnosť a takéto odpovede nepovažuje za dostatočné. „Nesúhlasím, že by išlo o strategický údaj, ktorého zverejnenie by stranu poškodilo. Naopak, ide o strategické údaje pre voličov, ktorí na základe takýchto údajov môžu kontrolovať, či politické strany nedostávajú od niekoho neštandardné podmienky a ako svoju kampaň financujú," povedala Wienk.

Najlacnejšie nakúpila SaS

Iba KDH a SaS zverejnili počet bilbordov a koľko za ne zaplatili. Cena, za ktorú nakupovali, sa výrazne líši. Podpredseda SaS Juraj Miškov je majiteľom reklamnej agentúry.

KDH má 550 bilbordov, ktoré nakúpili približne za 120 eur za kus. SaS má bilbordov 400 a kus ich stál 30 až 33 eur. SaS aj jedna z dvoch bilbordových spoločností, od ktorej nakupovali, Arton, to vysvetľujú tým, že ide o last minute ceny a aj horšie viditeľné plochy.

„Cena obvyklá je 120 až 130 eur na mesiac. Čím bližšie je to k prvému dňu v danom mesiaci, tým viac ide cena ide dolu. Ešte sedem dní pred prvým dňom v mesiaci je to 50 až 60 eur. Už vyše roka máme dohodu s pánom Sulíkom, že nakupuje až v danom mesiaci a vyslovene tie miesta, ktoré zostali prázdne," povedal obchodno­výrobný riaditeľ Artonu Ladislav Kotrč.

Súčasťou dohody podľa neho je, že v mesiacoch máj a jún už Sulík nakúpi v ich spoločnosti za trhové ceny, teda asi 130 eur za kus. Druhá spoločnosť Akzentmedia na otázky SME neodpovedala.

Zákon o politických stranách hovorí, že ak strana nakupuje za neobvyklú, teda výrazne lacnejšiu cenu, mala by zľavu vykazovať ako dar. SaS tvrdí, že ide o cenu obvyklú.

Ceny vyzerajú neštandardne nízke aj podľa Zuzany Wienk. „Je dôležité, aby v rámci transparentných obchodných podmienok existovali takéto možnosti nielen pre SaS, ale pre všetkých klientov, ktorí by za porovnateľných podmienok chceli prenajať plochy," povedala.

KDH tvrdí, že bilbordy objednávali vopred a na prelome februára a marca dostali ponuku na 50­percentnú zľavu. Keďže už mali nakúpené, tak ju nevyužili.

SNS ide po megabordoch

Najviac bilbordov bude v máji a júni. SaS ich chce 600 a možno viac, KDH a SDĽ ešte nevedia. HZDS počet tají, SNS na otázky neodpovedala, pretože volebný manažér aj hovorca sú zranení po vážnej dopravnej nehode.

Kotrč z Artonu hovorí, že SNS nakupuje bilbordy od nich a bude ich asi tristo. Objednala si predovšetkým veľké megabordy na diaľničných ťahoch a pri hlavných mestách. „Idú ukázať silu strany," povedal Kotrč.

Most plánuje 580 bilbordov, SMK podľa hovorkyne Evy Dunajskej len 200. „Považujeme aj tieto prostriedky za dôležitú súčasť kampane, ale naša strana kladie dôraz na osobný kontakt s voličmi," povedala Dunajská. Bilbordy nakúpia v máji a júni za asi 150 eur za kus.

Na bilbordoch je viditeľná aj nová mimoparlamentná strana Zelená vlna, na otázku, koľko má bilbordov, neodpovedala.

Ak politická strana získa vo voľbách aspoň tri percentá, dostane od štátu príspevok za každý odovzdaný hlas.

Na číslo strany má byť vidieť

Niektoré strany potrebujú bilbordov viac, iné menej.

BRATISLAVA. Bilbordy aj ich frekvencia sú v kampani dôležité, hovorí majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová. Ľudia im nevenujú veľkú pozornosť, preto treba, aby ich videli často. Dôležité je, aby na nich bolo číslo strany. Veľa voličov sa rozhoduje v poslednej chvíli až za plentou a vtedy zaváži, čo majú v pamäti.

To, že voliči sa rozhodujú na poslednú chvíľu, hovoril v minulosti aj sociológ Pavel Haulík. V Česku pravicová ODS tvrdí, že bilbordov potrebuje menej ako ČSSD, pretože má inteligentnejších voličov.

To, o akých voličov sa strany opierajú, môže podľa Bubánovej ovplyvniť, koľko bilbordov nasadia. Za rovnako dôležité ako túto reklamu by mali niektoré strany považovať aj internet.

„Kampaň na internete môže byť pre HZDS zbytočne vynaložená námaha, kým pre voličov SDKÚ je určujúca," tvrdí Bubánová. SDKÚ potvrdzuje, že s internetom plánuje pracovať. Na ten sa už od začiatku sústredila SaS.

K jedným z najpamätnejších bilbordov sa zaradili holé zadky v kampani Smeru vo voľbách v roku 2002. Nezabrali. Platí, že líder na trhu by nemal provokovať a odrádzať, čo len jedného zákazníka, hovorí Bubánová. Dovoliť si to skôr môžu menšie strany, ktoré nemajú čo stratiť.

„Je dobré, keď ich je veľa, ale iba ak sú dobré," hovorí o bilbordoch majiteľ inej reklamky Juraj Vaculík. „Žiaľ, pri tom, čo tam visí dnes, je to väčšinou skôr mrhanie peniazmi." Chýba mu zrozumiteľný odkaz pre voličov, prečo voliť konkrétnu stranu. Tiež si myslí, že holé zadky Smeru boli iba mediálnou pózou a nedomyslenou provokáciou.

Monika Tódová
SMK sa ukáže bez Csákyho

KDH sa zatiaľ spolieha iba na holé vety, SMK bude na bilbordoch bez svojich lídrov, Most­Híd sa spoľahne na Bugára.

BRATISLAVA. Nie všetky strany stavia v bilbordovej kampani na svojich lídrov. Niektoré bilbordy budú aj bez nich. Priznala to napríklad hovorkyňa SMK Eva Dunajská.

Majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová takéto rozhodnutie chápe. V prípade SMK môže byť značka silnejšia ako popularita predsedu strany Pála Csákyho. To podľa Bubánovej platí aj pre SDKÚ, ktorá z kampane zatiaľ úplne vynechala predsedu strany Mikuláša Dzurindu.

Ten už dávnejšie povedal, že bude v kampani najmä na ulici medzi ľuďmi. SDKÚ sa spolieha na tváre Ivety Radičovej, Ivana Mikloša, Lucie Žitňanskej a Eugena Jurzycu.

Opačne ako SMK postupuje Most­Híd. Na bilbordoch sa spoľahne na predsedu Bélu Bugára, ktorého meno môže na voličov pôsobiť silnejšie ako menej známa značka. Bugár skončil v poslednom prieskume dôveryhodnosti piaty, predbehol Csákyho. Most­Híd bude mať aj bilbordy bez tvárí.

Na predsedov strán zatiaľ stavili Smer a SaS. Nová politická strana však neskôr na bilbordoch predstaví okrem Richarda Sulíka a detailu jeho plešatej hlavy aj novú posilu Daniela Krajcera a podpredsedov Juraja Miškova a Jozefa Mihála.

Cestu bez tvárí zatiaľ zvolilo KDH, ktoré nasadilo bilbordy s jednoduchými vetami, ktoré pripomínajú kauzy vládnej koalície: Sme cesta bez tunelov, bez výbušnín, bez zbabraného mýta alebo bez garážových firiem. Neskôr chcú prezentovať aj lídrov.

SNS a HZDS o bilbordovej kampani neprezradili nič, SDKÚ a Smer zasa nechcú prezradiť, ako bude ich kampaň vyzerať v ďalších mesiacoch.
Monika Tódová

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 172
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 875
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 643
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 000
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 561
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 657
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 466
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 571
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 699
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 754

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Momenty stého ročníka Giro d'Italia.

PLUS

Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Kandidáti na šéfa Úradu pre verejné obstarávanie sa môžu prihlásiť do konca júla

Verejné vypočutie by podľa predpokladov malo byť 30. augusta.

Macron sa zaujímal o môj názor na Rusko, hovorí Fico

V krátkom čase by Francúzsko malo oznámiť dátum návštevy prezidenta na Slovensku.

Od septembra by sa mali zvýšiť platy aj pedagógom v škôlkach či kluboch

Odborári s ministrom hovorili aj o memorande, ktoré zahŕňa navýšenie platov učiteľov od januára 2018, 2019 a 2020.

Obžaloba na Filipa Rybaniča je už na petržalskom okresnom súde

SaS považuje obžalobu za dôkaz toho, že za súčasnej vlády sa prenasledujú tí, ktorí odhaľujú korupciu.