Najviac bilbordov priznala SDĽ

SaS nakúpila marcové bilbordy trikrát lacnejšie ako konkurencia, nie všetky strany sú pri poskytovaní informácií o kampani otvorené.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Prvá fáza predvolebnej kampane sa už na Slovensku začala. Ukazujú to bilbordy strán. V marci má viditeľné bilbordy šesť z nich: Smer, SDKÚ, KDH, SaS, Zelená vlna a SDĽ. Posledná z nich, hoci je podľa prieskumov bez šance uspieť v parlamente, má bilbordov oveľa viac ako strany, ktoré sa do parlamentu pravdepodobne dostanú. SDĽ priznala až 788 kusov. Koľko stáli, povedať nechce.

Cenu a počet, odmietajú povedať aj dve najväčšie strany Smer a SDKÚ. „Je nám už na prvý pohľad jasné, že Smer má menej bilbordov ako SDKÚ alebo SaS," povedala len hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová.

SDKÚ zasa považuje počet a cenu bilbordov vylepených v marci za strategickú informáciu. „Nebudeme ju v tejto chvíli zverejňovať."

Zuzana Wienk z Aliancie fair-play politikov pravidelne vyzýva na väčšiu transparentnosť a takéto odpovede nepovažuje za dostatočné. „Nesúhlasím, že by išlo o strategický údaj, ktorého zverejnenie by stranu poškodilo. Naopak, ide o strategické údaje pre voličov, ktorí na základe takýchto údajov môžu kontrolovať, či politické strany nedostávajú od niekoho neštandardné podmienky a ako svoju kampaň financujú," povedala Wienk.

Najlacnejšie nakúpila SaS

Iba KDH a SaS zverejnili počet bilbordov a koľko za ne zaplatili. Cena, za ktorú nakupovali, sa výrazne líši. Podpredseda SaS Juraj Miškov je majiteľom reklamnej agentúry.

KDH má 550 bilbordov, ktoré nakúpili približne za 120 eur za kus. SaS má bilbordov 400 a kus ich stál 30 až 33 eur. SaS aj jedna z dvoch bilbordových spoločností, od ktorej nakupovali, Arton, to vysvetľujú tým, že ide o last minute ceny a aj horšie viditeľné plochy.

„Cena obvyklá je 120 až 130 eur na mesiac. Čím bližšie je to k prvému dňu v danom mesiaci, tým viac ide cena ide dolu. Ešte sedem dní pred prvým dňom v mesiaci je to 50 až 60 eur. Už vyše roka máme dohodu s pánom Sulíkom, že nakupuje až v danom mesiaci a vyslovene tie miesta, ktoré zostali prázdne," povedal obchodno­výrobný riaditeľ Artonu Ladislav Kotrč.

Súčasťou dohody podľa neho je, že v mesiacoch máj a jún už Sulík nakúpi v ich spoločnosti za trhové ceny, teda asi 130 eur za kus. Druhá spoločnosť Akzentmedia na otázky SME neodpovedala.

Zákon o politických stranách hovorí, že ak strana nakupuje za neobvyklú, teda výrazne lacnejšiu cenu, mala by zľavu vykazovať ako dar. SaS tvrdí, že ide o cenu obvyklú.

Ceny vyzerajú neštandardne nízke aj podľa Zuzany Wienk. „Je dôležité, aby v rámci transparentných obchodných podmienok existovali takéto možnosti nielen pre SaS, ale pre všetkých klientov, ktorí by za porovnateľných podmienok chceli prenajať plochy," povedala.

KDH tvrdí, že bilbordy objednávali vopred a na prelome februára a marca dostali ponuku na 50­percentnú zľavu. Keďže už mali nakúpené, tak ju nevyužili.

SNS ide po megabordoch

Najviac bilbordov bude v máji a júni. SaS ich chce 600 a možno viac, KDH a SDĽ ešte nevedia. HZDS počet tají, SNS na otázky neodpovedala, pretože volebný manažér aj hovorca sú zranení po vážnej dopravnej nehode.

Kotrč z Artonu hovorí, že SNS nakupuje bilbordy od nich a bude ich asi tristo. Objednala si predovšetkým veľké megabordy na diaľničných ťahoch a pri hlavných mestách. „Idú ukázať silu strany," povedal Kotrč.

Most plánuje 580 bilbordov, SMK podľa hovorkyne Evy Dunajskej len 200. „Považujeme aj tieto prostriedky za dôležitú súčasť kampane, ale naša strana kladie dôraz na osobný kontakt s voličmi," povedala Dunajská. Bilbordy nakúpia v máji a júni za asi 150 eur za kus.

Na bilbordoch je viditeľná aj nová mimoparlamentná strana Zelená vlna, na otázku, koľko má bilbordov, neodpovedala.

Ak politická strana získa vo voľbách aspoň tri percentá, dostane od štátu príspevok za každý odovzdaný hlas.

Na číslo strany má byť vidieť

Niektoré strany potrebujú bilbordov viac, iné menej.

BRATISLAVA. Bilbordy aj ich frekvencia sú v kampani dôležité, hovorí majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová. Ľudia im nevenujú veľkú pozornosť, preto treba, aby ich videli často. Dôležité je, aby na nich bolo číslo strany. Veľa voličov sa rozhoduje v poslednej chvíli až za plentou a vtedy zaváži, čo majú v pamäti.

To, že voliči sa rozhodujú na poslednú chvíľu, hovoril v minulosti aj sociológ Pavel Haulík. V Česku pravicová ODS tvrdí, že bilbordov potrebuje menej ako ČSSD, pretože má inteligentnejších voličov.

To, o akých voličov sa strany opierajú, môže podľa Bubánovej ovplyvniť, koľko bilbordov nasadia. Za rovnako dôležité ako túto reklamu by mali niektoré strany považovať aj internet.

„Kampaň na internete môže byť pre HZDS zbytočne vynaložená námaha, kým pre voličov SDKÚ je určujúca," tvrdí Bubánová. SDKÚ potvrdzuje, že s internetom plánuje pracovať. Na ten sa už od začiatku sústredila SaS.

K jedným z najpamätnejších bilbordov sa zaradili holé zadky v kampani Smeru vo voľbách v roku 2002. Nezabrali. Platí, že líder na trhu by nemal provokovať a odrádzať, čo len jedného zákazníka, hovorí Bubánová. Dovoliť si to skôr môžu menšie strany, ktoré nemajú čo stratiť.

„Je dobré, keď ich je veľa, ale iba ak sú dobré," hovorí o bilbordoch majiteľ inej reklamky Juraj Vaculík. „Žiaľ, pri tom, čo tam visí dnes, je to väčšinou skôr mrhanie peniazmi." Chýba mu zrozumiteľný odkaz pre voličov, prečo voliť konkrétnu stranu. Tiež si myslí, že holé zadky Smeru boli iba mediálnou pózou a nedomyslenou provokáciou.

Monika Tódová
SMK sa ukáže bez Csákyho

KDH sa zatiaľ spolieha iba na holé vety, SMK bude na bilbordoch bez svojich lídrov, Most­Híd sa spoľahne na Bugára.

BRATISLAVA. Nie všetky strany stavia v bilbordovej kampani na svojich lídrov. Niektoré bilbordy budú aj bez nich. Priznala to napríklad hovorkyňa SMK Eva Dunajská.

Majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová takéto rozhodnutie chápe. V prípade SMK môže byť značka silnejšia ako popularita predsedu strany Pála Csákyho. To podľa Bubánovej platí aj pre SDKÚ, ktorá z kampane zatiaľ úplne vynechala predsedu strany Mikuláša Dzurindu.

Ten už dávnejšie povedal, že bude v kampani najmä na ulici medzi ľuďmi. SDKÚ sa spolieha na tváre Ivety Radičovej, Ivana Mikloša, Lucie Žitňanskej a Eugena Jurzycu.

Opačne ako SMK postupuje Most­Híd. Na bilbordoch sa spoľahne na predsedu Bélu Bugára, ktorého meno môže na voličov pôsobiť silnejšie ako menej známa značka. Bugár skončil v poslednom prieskume dôveryhodnosti piaty, predbehol Csákyho. Most­Híd bude mať aj bilbordy bez tvárí.

Na predsedov strán zatiaľ stavili Smer a SaS. Nová politická strana však neskôr na bilbordoch predstaví okrem Richarda Sulíka a detailu jeho plešatej hlavy aj novú posilu Daniela Krajcera a podpredsedov Juraja Miškova a Jozefa Mihála.

Cestu bez tvárí zatiaľ zvolilo KDH, ktoré nasadilo bilbordy s jednoduchými vetami, ktoré pripomínajú kauzy vládnej koalície: Sme cesta bez tunelov, bez výbušnín, bez zbabraného mýta alebo bez garážových firiem. Neskôr chcú prezentovať aj lídrov.

SNS a HZDS o bilbordovej kampani neprezradili nič, SDKÚ a Smer zasa nechcú prezradiť, ako bude ich kampaň vyzerať v ďalších mesiacoch.
Monika Tódová

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 561
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 640
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 627
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 914
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 158
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 156
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 145
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 982
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 932

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Domov

Koaliční poslanci požiadali o mimoriadne rokovanie výboru o Kiskovi

Podnet proti Kiskovi podala neparlamentná strana Nový parlament.

Domov

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Marianna Varjanová už vyše 20 rokov podniká v cestovnom ruchu v okrese Bardejov. Hovorí, že viac ako podporu by od úradov chcela pokoj.

Domov

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

Domov

Režisérka Nvotová: Dúfam, že školení o korupcii sa zúčastní aj Fico

Protikorupčné pochody majú zmysel, aj keď požiadavky študentov zostávajú zatiaľ nevypočuté, hovorí pre SME režisérka Tereza Nvotová.