SME

Najviac bilbordov priznala SDĽ

SaS nakúpila marcové bilbordy trikrát lacnejšie ako konkurencia, nie všetky strany sú pri poskytovaní informácií o kampani otvorené.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Prvá fáza predvolebnej kampane sa už na Slovensku začala. Ukazujú to bilbordy strán. V marci má viditeľné bilbordy šesť z nich: Smer, SDKÚ, KDH, SaS, Zelená vlna a SDĽ. Posledná z nich, hoci je podľa prieskumov bez šance uspieť v parlamente, má bilbordov oveľa viac ako strany, ktoré sa do parlamentu pravdepodobne dostanú. SDĽ priznala až 788 kusov. Koľko stáli, povedať nechce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cenu a počet, odmietajú povedať aj dve najväčšie strany Smer a SDKÚ. „Je nám už na prvý pohľad jasné, že Smer má menej bilbordov ako SDKÚ alebo SaS," povedala len hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová.

SkryťVypnúť reklamu

SDKÚ zasa považuje počet a cenu bilbordov vylepených v marci za strategickú informáciu. „Nebudeme ju v tejto chvíli zverejňovať."

Zuzana Wienk z Aliancie fair-play politikov pravidelne vyzýva na väčšiu transparentnosť a takéto odpovede nepovažuje za dostatočné. „Nesúhlasím, že by išlo o strategický údaj, ktorého zverejnenie by stranu poškodilo. Naopak, ide o strategické údaje pre voličov, ktorí na základe takýchto údajov môžu kontrolovať, či politické strany nedostávajú od niekoho neštandardné podmienky a ako svoju kampaň financujú," povedala Wienk.

Najlacnejšie nakúpila SaS

Iba KDH a SaS zverejnili počet bilbordov a koľko za ne zaplatili. Cena, za ktorú nakupovali, sa výrazne líši. Podpredseda SaS Juraj Miškov je majiteľom reklamnej agentúry.

SkryťVypnúť reklamu

KDH má 550 bilbordov, ktoré nakúpili približne za 120 eur za kus. SaS má bilbordov 400 a kus ich stál 30 až 33 eur. SaS aj jedna z dvoch bilbordových spoločností, od ktorej nakupovali, Arton, to vysvetľujú tým, že ide o last minute ceny a aj horšie viditeľné plochy.

„Cena obvyklá je 120 až 130 eur na mesiac. Čím bližšie je to k prvému dňu v danom mesiaci, tým viac ide cena ide dolu. Ešte sedem dní pred prvým dňom v mesiaci je to 50 až 60 eur. Už vyše roka máme dohodu s pánom Sulíkom, že nakupuje až v danom mesiaci a vyslovene tie miesta, ktoré zostali prázdne," povedal obchodno­výrobný riaditeľ Artonu Ladislav Kotrč.

Súčasťou dohody podľa neho je, že v mesiacoch máj a jún už Sulík nakúpi v ich spoločnosti za trhové ceny, teda asi 130 eur za kus. Druhá spoločnosť Akzentmedia na otázky SME neodpovedala.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o politických stranách hovorí, že ak strana nakupuje za neobvyklú, teda výrazne lacnejšiu cenu, mala by zľavu vykazovať ako dar. SaS tvrdí, že ide o cenu obvyklú.

Ceny vyzerajú neštandardne nízke aj podľa Zuzany Wienk. „Je dôležité, aby v rámci transparentných obchodných podmienok existovali takéto možnosti nielen pre SaS, ale pre všetkých klientov, ktorí by za porovnateľných podmienok chceli prenajať plochy," povedala.

KDH tvrdí, že bilbordy objednávali vopred a na prelome februára a marca dostali ponuku na 50­percentnú zľavu. Keďže už mali nakúpené, tak ju nevyužili.

SNS ide po megabordoch

Najviac bilbordov bude v máji a júni. SaS ich chce 600 a možno viac, KDH a SDĽ ešte nevedia. HZDS počet tají, SNS na otázky neodpovedala, pretože volebný manažér aj hovorca sú zranení po vážnej dopravnej nehode.

SkryťVypnúť reklamu

Kotrč z Artonu hovorí, že SNS nakupuje bilbordy od nich a bude ich asi tristo. Objednala si predovšetkým veľké megabordy na diaľničných ťahoch a pri hlavných mestách. „Idú ukázať silu strany," povedal Kotrč.

Most plánuje 580 bilbordov, SMK podľa hovorkyne Evy Dunajskej len 200. „Považujeme aj tieto prostriedky za dôležitú súčasť kampane, ale naša strana kladie dôraz na osobný kontakt s voličmi," povedala Dunajská. Bilbordy nakúpia v máji a júni za asi 150 eur za kus.

Na bilbordoch je viditeľná aj nová mimoparlamentná strana Zelená vlna, na otázku, koľko má bilbordov, neodpovedala.

Ak politická strana získa vo voľbách aspoň tri percentá, dostane od štátu príspevok za každý odovzdaný hlas.

Na číslo strany má byť vidieť

Niektoré strany potrebujú bilbordov viac, iné menej.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Bilbordy aj ich frekvencia sú v kampani dôležité, hovorí majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová. Ľudia im nevenujú veľkú pozornosť, preto treba, aby ich videli často. Dôležité je, aby na nich bolo číslo strany. Veľa voličov sa rozhoduje v poslednej chvíli až za plentou a vtedy zaváži, čo majú v pamäti.

To, že voliči sa rozhodujú na poslednú chvíľu, hovoril v minulosti aj sociológ Pavel Haulík. V Česku pravicová ODS tvrdí, že bilbordov potrebuje menej ako ČSSD, pretože má inteligentnejších voličov.

To, o akých voličov sa strany opierajú, môže podľa Bubánovej ovplyvniť, koľko bilbordov nasadia. Za rovnako dôležité ako túto reklamu by mali niektoré strany považovať aj internet.

„Kampaň na internete môže byť pre HZDS zbytočne vynaložená námaha, kým pre voličov SDKÚ je určujúca," tvrdí Bubánová. SDKÚ potvrdzuje, že s internetom plánuje pracovať. Na ten sa už od začiatku sústredila SaS.

SkryťVypnúť reklamu

K jedným z najpamätnejších bilbordov sa zaradili holé zadky v kampani Smeru vo voľbách v roku 2002. Nezabrali. Platí, že líder na trhu by nemal provokovať a odrádzať, čo len jedného zákazníka, hovorí Bubánová. Dovoliť si to skôr môžu menšie strany, ktoré nemajú čo stratiť.

„Je dobré, keď ich je veľa, ale iba ak sú dobré," hovorí o bilbordoch majiteľ inej reklamky Juraj Vaculík. „Žiaľ, pri tom, čo tam visí dnes, je to väčšinou skôr mrhanie peniazmi." Chýba mu zrozumiteľný odkaz pre voličov, prečo voliť konkrétnu stranu. Tiež si myslí, že holé zadky Smeru boli iba mediálnou pózou a nedomyslenou provokáciou.

Monika Tódová

SMK sa ukáže bez Csákyho

KDH sa zatiaľ spolieha iba na holé vety, SMK bude na bilbordoch bez svojich lídrov, Most­Híd sa spoľahne na Bugára.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Nie všetky strany stavia v bilbordovej kampani na svojich lídrov. Niektoré bilbordy budú aj bez nich. Priznala to napríklad hovorkyňa SMK Eva Dunajská.

Majiteľka reklamnej agentúry Simona Bubánová takéto rozhodnutie chápe. V prípade SMK môže byť značka silnejšia ako popularita predsedu strany Pála Csákyho. To podľa Bubánovej platí aj pre SDKÚ, ktorá z kampane zatiaľ úplne vynechala predsedu strany Mikuláša Dzurindu.

Ten už dávnejšie povedal, že bude v kampani najmä na ulici medzi ľuďmi. SDKÚ sa spolieha na tváre Ivety Radičovej, Ivana Mikloša, Lucie Žitňanskej a Eugena Jurzycu.

Opačne ako SMK postupuje Most­Híd. Na bilbordoch sa spoľahne na predsedu Bélu Bugára, ktorého meno môže na voličov pôsobiť silnejšie ako menej známa značka. Bugár skončil v poslednom prieskume dôveryhodnosti piaty, predbehol Csákyho. Most­Híd bude mať aj bilbordy bez tvárí.

SkryťVypnúť reklamu

Na predsedov strán zatiaľ stavili Smer a SaS. Nová politická strana však neskôr na bilbordoch predstaví okrem Richarda Sulíka a detailu jeho plešatej hlavy aj novú posilu Daniela Krajcera a podpredsedov Juraja Miškova a Jozefa Mihála.

Cestu bez tvárí zatiaľ zvolilo KDH, ktoré nasadilo bilbordy s jednoduchými vetami, ktoré pripomínajú kauzy vládnej koalície: Sme cesta bez tunelov, bez výbušnín, bez zbabraného mýta alebo bez garážových firiem. Neskôr chcú prezentovať aj lídrov.

SNS a HZDS o bilbordovej kampani neprezradili nič, SDKÚ a Smer zasa nechcú prezradiť, ako bude ich kampaň vyzerať v ďalších mesiacoch.

Monika Tódová

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 179
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 162
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 967
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 017
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 710
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 099
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 913
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Rebecca Šramková

Slovenky môžu získať vo štvorhre aj tretí bod.


a 1 ďalší
Natália Hejková oslavuje s tímom postup do finále Euroligy.

Pred desiatimi rokmi s nimi nikto nepočítal. Podarilo sa im vyhrať Euroligu. Môžu to zopakovať.


ONLINE: Viktória Hrunčáková, Tereza Mihalíková - Laura Brunkelová, Emilie Francatiová, Billie Jean King Cup 2025 (štvorhra)

Sledujte s nami online prenos z kvalifikačného turnaja Pohára Billie Jean Kingovej 2025: Viktória Hrunčáková, Tereza Mihalíková - Laura Brunkelová, Emilie Francatiová.


Na snímke slovenskí hokejisti, zľava Andrej Krajčovič, Matúš Hlaváč a Michael Laurenčík.

Pozrite si góly z odvetného zápasu Švajčiarsko - Slovensko v príprave na MS v hokeji 2025.


SkryťZatvoriť reklamu