Cyklistov ohrozujú kamióny

Polovicu takzvaných cyklotrás tvoria bežné cesty pre motoristov. Špecializované cyklocestičky, aké sú v zahraničí, na Slovensku chýbajú takmer úplne.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Je ich málo a niektoré ústia do ciest, kde môže jednoducho nastať kolízna situácia.(Zdroj: SME– MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Dvesto dní. Toľko by údajne mohol po cyklotrasách brázdiť Slovensko cyklista, ktorý by denne našliapal 50 kilometrov. Desaťtisíc kilometrov značených trás existuje však z veľkej časti iba na papieri. Polovicu z nich tvoria bežné cestné ťahy s motoristami, ktoré sú často i bez krajnice. Chýbajúce či zničené značenie nie je ničím výnimočným.

Šéf slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že časť cestných cyklotrás bola vytvorená pred mnohými rokmi, keď bola premávka podstatne slabšia a dnes už nevyhovujú. „Ešte viac to zhoršilo zavedenie mýtneho, ktoré vyhnalo kamióny aj na vedľajšie cesty," hovorí. Tie podľa neho pribudli najmä na cestách druhej triedy popri diaľničnom ťahu z Piešťan do Žiliny.

Samosprávy objavujú cyklistov

Údaj o dĺžke cyklotrás na Slovensku je nadhodnotený aj podľa Viery Štupákovej z Prešovskej bicyklovej skupiny Kostitras, ktorá vypracovala projekt cyklotrás pre Košický samosprávny kraj. „Takmer všetky cyklotrasy na Slovensku vedú po komunikáciách, lesných cestách alebo hrádzach, ktoré boli postavené na iné účely. Špecializované cyklocestičky, aké poznáme zo zahraničia, chýbajú takmer úplne."

Situácia sa však podľa Hlatkého i Štupákovej pomaly zlepšuje, a to aj napriek tomu, že štát cykloturistiku podporuje minimálne. Na cyklistiku začali myslieť viaceré samosprávy, ktoré sa snažia pritiahnuť turistov. „Niektorí lokálni politici pochopili aj to, že cyklotrasy sú viditeľná aktivita, ktorú ľudia ocenia aj pri voľbách," hovorí Hlatký.

Dobrým príkladom je podľa neho Žilinský kraj, kde pôsobia aktívne cyklistické združenia, s ktorými spolupracuje aj župa. Žilinský samosprávny kraj za posledné roky vyčlenil na značenie cyklotrás desiatky tisíc eur a nanovo preznačil 700 kilometrov trás. „Vybudovali sme aj 17 kilometrov nových cyklotrás takmer za 50-tisíc eur a rovnakú sumu sme vyčlenili aj na tento rok," hovorí Ľubomíra Masnicová z úradu.

Poslanci bratislavskej župy aktuálne vyčlenili takmer tri milióny eur na výstavbu cyklomostu, ktorý v Devínskej Novej Vsi ponad rieku Moravu prepojí slovenské cyklotrasy s rakúskymi.

Košický samosprávny kraj si zas dal vlani vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti cyklotrás pozdĺž takzvanej vínnej a gotickej cesty. Župa chce vyznačiť 777 kilometrov cyklotrás za vyše 86-tisíc eur.

Chýbajú aj mestské trasy

Hlatký však upozorňuje, že samosprávy by sa do budovania cyklotrás nemali púšťať bezhlavo a mali by spolupracovať s odborníkmi. Nepáči sa mu napríklad projekt osemnástich cyklotrás, ktoré nedávno vybudovalo mesto Skalica. Tie podľa neho vyznačili nevyškolení značkári a bežný cyklista sa na nich nedokáže orientovať. „Trasy sú navyše vyznačené iba v jednom smere," vraví.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Aj v najväčších mestách ich je iba zopár kilometrov, z krajských miest úplne chýbajú v Trenčíne. Mesto však pracuje na generele cyklistickej dopravy, ktorý by mal určiť, kadiaľ v budúcnosti cyklotrasy povedú. Výstavbu cyklotrás v krátkom čase plánujú aj napríklad v Martine alebo Poprade, ktorý pripravuje cyklochodník do Vysokých Tatier.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 318
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 366
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 508
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 902
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 209
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 584
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 379
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 336
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 221
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 713

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.

Domov

Nukleárna vojna svetu nehrozí, myslí si František Šebej

Richard Sulík si myslí, že aj keby Severokórejčania Guam napadli, vojna nebude.

Domov

Chrípková sezóna sa blíži, chrániť sa možno očkovaním

Vakcína proti chrípke poskytne spoľahlivú ochranu.