SME

Cyklistov ohrozujú kamióny

Polovicu takzvaných cyklotrás tvoria bežné cesty pre motoristov. Špecializované cyklocestičky, aké sú v zahraničí, na Slovensku chýbajú takmer úplne.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Je ich málo a niektoré ústia do ciest, kde môže jednoducho nastať kolízna situácia.Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Je ich málo a niektoré ústia do ciest, kde môže jednoducho nastať kolízna situácia. (Zdroj: SME– MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Dvesto dní. Toľko by údajne mohol po cyklotrasách brázdiť Slovensko cyklista, ktorý by denne našliapal 50 kilometrov. Desaťtisíc kilometrov značených trás existuje však z veľkej časti iba na papieri. Polovicu z nich tvoria bežné cestné ťahy s motoristami, ktoré sú často i bez krajnice. Chýbajúce či zničené značenie nie je ničím výnimočným.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šéf slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že časť cestných cyklotrás bola vytvorená pred mnohými rokmi, keď bola premávka podstatne slabšia a dnes už nevyhovujú. „Ešte viac to zhoršilo zavedenie mýtneho, ktoré vyhnalo kamióny aj na vedľajšie cesty," hovorí. Tie podľa neho pribudli najmä na cestách druhej triedy popri diaľničnom ťahu z Piešťan do Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu

Samosprávy objavujú cyklistov

Údaj o dĺžke cyklotrás na Slovensku je nadhodnotený aj podľa Viery Štupákovej z Prešovskej bicyklovej skupiny Kostitras, ktorá vypracovala projekt cyklotrás pre Košický samosprávny kraj. „Takmer všetky cyklotrasy na Slovensku vedú po komunikáciách, lesných cestách alebo hrádzach, ktoré boli postavené na iné účely. Špecializované cyklocestičky, aké poznáme zo zahraničia, chýbajú takmer úplne."

Situácia sa však podľa Hlatkého i Štupákovej pomaly zlepšuje, a to aj napriek tomu, že štát cykloturistiku podporuje minimálne. Na cyklistiku začali myslieť viaceré samosprávy, ktoré sa snažia pritiahnuť turistov. „Niektorí lokálni politici pochopili aj to, že cyklotrasy sú viditeľná aktivita, ktorú ľudia ocenia aj pri voľbách," hovorí Hlatký.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrým príkladom je podľa neho Žilinský kraj, kde pôsobia aktívne cyklistické združenia, s ktorými spolupracuje aj župa. Žilinský samosprávny kraj za posledné roky vyčlenil na značenie cyklotrás desiatky tisíc eur a nanovo preznačil 700 kilometrov trás. „Vybudovali sme aj 17 kilometrov nových cyklotrás takmer za 50-tisíc eur a rovnakú sumu sme vyčlenili aj na tento rok," hovorí Ľubomíra Masnicová z úradu.

Poslanci bratislavskej župy aktuálne vyčlenili takmer tri milióny eur na výstavbu cyklomostu, ktorý v Devínskej Novej Vsi ponad rieku Moravu prepojí slovenské cyklotrasy s rakúskymi.

Košický samosprávny kraj si zas dal vlani vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti cyklotrás pozdĺž takzvanej vínnej a gotickej cesty. Župa chce vyznačiť 777 kilometrov cyklotrás za vyše 86-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajú aj mestské trasy

Hlatký však upozorňuje, že samosprávy by sa do budovania cyklotrás nemali púšťať bezhlavo a mali by spolupracovať s odborníkmi. Nepáči sa mu napríklad projekt osemnástich cyklotrás, ktoré nedávno vybudovalo mesto Skalica. Tie podľa neho vyznačili nevyškolení značkári a bežný cyklista sa na nich nedokáže orientovať. „Trasy sú navyše vyznačené iba v jednom smere," vraví.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Aj v najväčších mestách ich je iba zopár kilometrov, z krajských miest úplne chýbajú v Trenčíne. Mesto však pracuje na generele cyklistickej dopravy, ktorý by mal určiť, kadiaľ v budúcnosti cyklotrasy povedú. Výstavbu cyklotrás v krátkom čase plánujú aj napríklad v Martine alebo Poprade, ktorý pripravuje cyklochodník do Vysokých Tatier.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 089
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 395
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 310
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 027
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 751
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 184
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Sebastián Kóša v zápase slovenskej reprezentácie do 21 rokov

Tréneri museli vyradiť dvoch hráčov.


TASR
Devin Shore

V profilige odohral necelých 500 zápasov.


TASR
Renars Krastenbergs (Michalovce)

V základnej časti nastrieľal 31 gólov.


TASR
Jannik Sinner

Taliansky favorit hladko postúpil do semifinále Roland Garros.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu