BRATISLAVA. Dvesto dní. Toľko by údajne mohol po cyklotrasách brázdiť Slovensko cyklista, ktorý by denne našliapal 50 kilometrov. Desaťtisíc kilometrov značených trás existuje však z veľkej časti iba na papieri. Polovicu z nich tvoria bežné cestné ťahy s motoristami, ktoré sú často i bez krajnice. Chýbajúce či zničené značenie nie je ničím výnimočným.
Šéf slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že časť cestných cyklotrás bola vytvorená pred mnohými rokmi, keď bola premávka podstatne slabšia a dnes už nevyhovujú. „Ešte viac to zhoršilo zavedenie mýtneho, ktoré vyhnalo kamióny aj na vedľajšie cesty," hovorí. Tie podľa neho pribudli najmä na cestách druhej triedy popri diaľničnom ťahu z Piešťan do Žiliny.
Samosprávy objavujú cyklistov
Údaj o dĺžke cyklotrás na Slovensku je nadhodnotený aj podľa Viery Štupákovej z Prešovskej bicyklovej skupiny Kostitras, ktorá vypracovala projekt cyklotrás pre Košický samosprávny kraj. „Takmer všetky cyklotrasy na Slovensku vedú po komunikáciách, lesných cestách alebo hrádzach, ktoré boli postavené na iné účely. Špecializované cyklocestičky, aké poznáme zo zahraničia, chýbajú takmer úplne."
Situácia sa však podľa Hlatkého i Štupákovej pomaly zlepšuje, a to aj napriek tomu, že štát cykloturistiku podporuje minimálne. Na cyklistiku začali myslieť viaceré samosprávy, ktoré sa snažia pritiahnuť turistov. „Niektorí lokálni politici pochopili aj to, že cyklotrasy sú viditeľná aktivita, ktorú ľudia ocenia aj pri voľbách," hovorí Hlatký.
Dobrým príkladom je podľa neho Žilinský kraj, kde pôsobia aktívne cyklistické združenia, s ktorými spolupracuje aj župa. Žilinský samosprávny kraj za posledné roky vyčlenil na značenie cyklotrás desiatky tisíc eur a nanovo preznačil 700 kilometrov trás. „Vybudovali sme aj 17 kilometrov nových cyklotrás takmer za 50-tisíc eur a rovnakú sumu sme vyčlenili aj na tento rok," hovorí Ľubomíra Masnicová z úradu.
Poslanci bratislavskej župy aktuálne vyčlenili takmer tri milióny eur na výstavbu cyklomostu, ktorý v Devínskej Novej Vsi ponad rieku Moravu prepojí slovenské cyklotrasy s rakúskymi.
Košický samosprávny kraj si zas dal vlani vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti cyklotrás pozdĺž takzvanej vínnej a gotickej cesty. Župa chce vyznačiť 777 kilometrov cyklotrás za vyše 86-tisíc eur.
Chýbajú aj mestské trasy
Hlatký však upozorňuje, že samosprávy by sa do budovania cyklotrás nemali púšťať bezhlavo a mali by spolupracovať s odborníkmi. Nepáči sa mu napríklad projekt osemnástich cyklotrás, ktoré nedávno vybudovalo mesto Skalica. Tie podľa neho vyznačili nevyškolení značkári a bežný cyklista sa na nich nedokáže orientovať. „Trasy sú navyše vyznačené iba v jednom smere," vraví.
Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Aj v najväčších mestách ich je iba zopár kilometrov, z krajských miest úplne chýbajú v Trenčíne. Mesto však pracuje na generele cyklistickej dopravy, ktorý by mal určiť, kadiaľ v budúcnosti cyklotrasy povedú. Výstavbu cyklotrás v krátkom čase plánujú aj napríklad v Martine alebo Poprade, ktorý pripravuje cyklochodník do Vysokých Tatier.

Beata
Balogová
