Cyklistov ohrozujú kamióny

Polovicu takzvaných cyklotrás tvoria bežné cesty pre motoristov. Špecializované cyklocestičky, aké sú v zahraničí, na Slovensku chýbajú takmer úplne.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Je ich málo a niektoré ústia do ciest, kde môže jednoducho nastať kolízna situácia.(Zdroj: SME– MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Dvesto dní. Toľko by údajne mohol po cyklotrasách brázdiť Slovensko cyklista, ktorý by denne našliapal 50 kilometrov. Desaťtisíc kilometrov značených trás existuje však z veľkej časti iba na papieri. Polovicu z nich tvoria bežné cestné ťahy s motoristami, ktoré sú často i bez krajnice. Chýbajúce či zničené značenie nie je ničím výnimočným.

Šéf slovenského cykloklubu Juraj Hlatký upozorňuje, že časť cestných cyklotrás bola vytvorená pred mnohými rokmi, keď bola premávka podstatne slabšia a dnes už nevyhovujú. „Ešte viac to zhoršilo zavedenie mýtneho, ktoré vyhnalo kamióny aj na vedľajšie cesty," hovorí. Tie podľa neho pribudli najmä na cestách druhej triedy popri diaľničnom ťahu z Piešťan do Žiliny.

Samosprávy objavujú cyklistov

Údaj o dĺžke cyklotrás na Slovensku je nadhodnotený aj podľa Viery Štupákovej z Prešovskej bicyklovej skupiny Kostitras, ktorá vypracovala projekt cyklotrás pre Košický samosprávny kraj. „Takmer všetky cyklotrasy na Slovensku vedú po komunikáciách, lesných cestách alebo hrádzach, ktoré boli postavené na iné účely. Špecializované cyklocestičky, aké poznáme zo zahraničia, chýbajú takmer úplne."

Situácia sa však podľa Hlatkého i Štupákovej pomaly zlepšuje, a to aj napriek tomu, že štát cykloturistiku podporuje minimálne. Na cyklistiku začali myslieť viaceré samosprávy, ktoré sa snažia pritiahnuť turistov. „Niektorí lokálni politici pochopili aj to, že cyklotrasy sú viditeľná aktivita, ktorú ľudia ocenia aj pri voľbách," hovorí Hlatký.

Dobrým príkladom je podľa neho Žilinský kraj, kde pôsobia aktívne cyklistické združenia, s ktorými spolupracuje aj župa. Žilinský samosprávny kraj za posledné roky vyčlenil na značenie cyklotrás desiatky tisíc eur a nanovo preznačil 700 kilometrov trás. „Vybudovali sme aj 17 kilometrov nových cyklotrás takmer za 50-tisíc eur a rovnakú sumu sme vyčlenili aj na tento rok," hovorí Ľubomíra Masnicová z úradu.

Poslanci bratislavskej župy aktuálne vyčlenili takmer tri milióny eur na výstavbu cyklomostu, ktorý v Devínskej Novej Vsi ponad rieku Moravu prepojí slovenské cyklotrasy s rakúskymi.

Košický samosprávny kraj si zas dal vlani vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti cyklotrás pozdĺž takzvanej vínnej a gotickej cesty. Župa chce vyznačiť 777 kilometrov cyklotrás za vyše 86-tisíc eur.

Chýbajú aj mestské trasy

Hlatký však upozorňuje, že samosprávy by sa do budovania cyklotrás nemali púšťať bezhlavo a mali by spolupracovať s odborníkmi. Nepáči sa mu napríklad projekt osemnástich cyklotrás, ktoré nedávno vybudovalo mesto Skalica. Tie podľa neho vyznačili nevyškolení značkári a bežný cyklista sa na nich nedokáže orientovať. „Trasy sú navyše vyznačené iba v jednom smere," vraví.

Špecifickým problémom sú mestské cyklotrasy. Aj v najväčších mestách ich je iba zopár kilometrov, z krajských miest úplne chýbajú v Trenčíne. Mesto však pracuje na generele cyklistickej dopravy, ktorý by mal určiť, kadiaľ v budúcnosti cyklotrasy povedú. Výstavbu cyklotrás v krátkom čase plánujú aj napríklad v Martine alebo Poprade, ktorý pripravuje cyklochodník do Vysokých Tatier.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 089
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 318
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 326
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 949
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 680
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 810
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 828
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 563
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 333

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Babičkina čipka, Zlatovláska či Bratislavský princ nie sú názvy rozprávok, ale originálne odrody irisov a gladiol, ktoré získali prestížne svetové ocenenia.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Fico: Pri výbere nového šéfa RTVS neexistuje žiadna dohoda

Danko vraví, že pozná štyroch kandidátov na šéfa RTVS.

Nad Slovenskom preletí ruské pozorovacie lietadlo

Rusko vykonáva pozorovacie lety nad Slovenskom raz ročne.

Slovensko zaostáva v získavaní grantov Európskej výskumnej rady

Výročná správa informuje aj o najvýznamnejších výsledkoch vedeckej práce.

Danko odmieta systém kriminalizácie v politike

Opakovane vylúčil svoju vedomosť, ale aj úmysel pracovníkov Národnej rady pri otváraní listov v parlamente.