Staré železničné stanice zatiaľ neožijú

Pilotný projekt železníc na modernizáciu schátraných staníc zo súkromných zdrojov krachuje.

BRATISLAVA. Miestami stretnutí a príjemne stráveného času. Takými sa už onedlho mali stať železničné stanice v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a bratislavskom Novom Meste. Projekt ŽSR Moderná stanica, ktorý mal do schátraných staníc priniesť súkromný kapitál, sa však skončil fiaskom.

Železnice vypísali súťaž na rekonštrukciu štyroch staníc vlani v lete. Stanice mali premeniť investori na „moderné multifunkčné komplexy“ za vlastné, železnice im za to núkali zvýhodnený dlhodobý prenájom časti priestorov.

Taliani to vzdali

Kaviarne, obchody či služby však zatiaľ dnešné špinavé a holé interiéry staníc nenahradia. Hoci o súťaž sprvu prejavilo záujem až 19 spoločností, prihlásilo sa ich len päť. Rekonštruovať všetky štyri stanice chcela iba jedna z nich, talianska skupina GrandiStazioni. Traja ďalší uchádzači mali záujem len o trenčiansku stanicu, jeden o žilinskú. Taliani však pred termínom na predkladanie návrhov odstúpili a prievidzská a novomestská súťaž sa tak skončili skôr, ako sa začali.

Návrhy na modernizáciu trenčianskej a žilinskej stanice napokon predložili iba po jednej firme. Oba projekty však boli podstatne skromnejšie, ako si ich ŽSR predstavovala. Návrh na modernizáciu trenčianskej stanice ŽSR rovno odmietli, so spoločnosťou Amorex, ktorá mala záujem o žilinskú stanicu, ešte rokujú. „Návrh je finančne poddimenzovaný. Vyzvali sme uchádzača na ďalšie rokovania ohľadom výšky investície a tomu zodpovedajúcej lehoty užívania komerčných priestorov v stanici,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Súťaž zopakujú

Železnice nepovažujú projekt za neúspešný. „Na základe výsledkov jednotlivých tendrov sme získali prvé skúsenosti s realizáciou PPP projektov. Menší záujem investorov odôvodňujeme celkovou nepriaznivou situáciou v realitnej oblasti a problémami potenciálnych investorov so získaním úverov a bankových garancií,“ tvrdí Pavlíková.

Spoločnosť chce súťaž ešte v tomto roku zopakovať, ponuku chce rozšíriť aj o stanice v Nitre a Novom Meste nad Váhom.

Ako SMER-SD plní sľub zabezpečiť dostupnejšie a kvalitnejšie verejné cestovanie na železnici, bez zvyšovania cestovného

Čo sľúbili: SMER - sociálna demokracia považuje za potrebné dosiahnuť v spolupráci so samosprávou dostupnejšie a kvalitnejšie služby cestujúcej verejnosti bez zvyšovania základného cestovného počas celého volebného obdobia 2006 - 2010 a udržať, resp. rozšíriť rozsah zliav cestovného a tým vytvoriť z osobnej železničnej dopravy lacnejšiu, atraktívnu alternatívu individuálnej dopravy.

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Zvýšiť kvalitu a dostupnosť verejného cestovania je správny cieľ. Sľubovať ale zmrazenie cestovného na štyri roky dopredu je populizmus, lebo v prípade rastúcich cien vstupných nákladov (nafta, mzdy, atď.) by to paradoxne viedlo k zhoršeniu kvality aj dostupnosti cestovania, resp. k rastúcim dlhom železníc.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Ceny v osobnej železničnej doprave rástli minimálne, využívanie železnice pri cestovaní však stagnuje. Oproti roku 2005 v ďalších rokoch cestovalo železnicou menej ľudí. Žiadne špeciálne zľavy na dopravu neboli novou vládou zavedené.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 772
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 529
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 751
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 402
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 981
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 639
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 698
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 099
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 421
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 326

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

V niekoľkých okresoch stále platí výstraha pred povodňou

V okresoch Komárno, Galanta, Šaľa, Tvrdošín a Liptovský Mikuláš stále platí výstraha prvého stupňa pred povodňou.

Komisárke pre ľudí so zdravotným postihnutím prišli vlani stovky podaní

Zuzana Stavrovská navrhuje zlepšenia pre viacero oblastí.

Štátny tajomník: Bezpečnostná stratégia je dobrá, treba ju však aktualizovať

Lukáš Parízek dúfa, že nová stratégia sa nestane predmetom sporu.

Sme rodina navrhuje pre dlžníkov exekučnú amnestiu

Opustenie úrokov a zastavenie exekúcie navrhuje Sme rodina pre občanov, ktorí splatia svoj dlh.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop