BRATISLAVA. „Denník SME od rána do večera klame a zavádza," povedal viackrát premiér Robert Fico zo Smeru. Pravdou je, že „lži" týchto novín čítajú najmä premiérovi voliči.
Podľa prieskumu agentúry TNS pre SME spomedzi tých, čo za posledný týždeň čítali aspoň jedno naše vydanie, až 35,1 percenta predstavujú voliči Smeru. Na internetovej stránke sme.sk je ich zastúpenie len o čosi menšie - medzi jej „týždennými" návštevníkmi ich bolo 31,6 percenta.
Noviny však sledujú aj priaznivci HZDS a SNS. Voliči Vladimíra Mečiara sa na čítanosti tlačenej verzie podieľali 6,1 percentom a Jána Slotu 3,7 percentom.
Celkovo je tak medzi čitateľmi SME viac voličov súčasnej vládnej koalície než opozície. Až 45,4 percenta tých, čo za posledný týždeň čítali tlačenú verziu alebo web, podporuje niektorú z koaličných strán, v porovnaní so 41,3 percentom pre opozičné SDKÚ, KDH, SaS, Most a SMK.
„Pokiaľ ľudia hľadali politické informácie, mohli ich nájsť v podstate len v SME a v Pravde - v dvoch najserióznejších denníkoch," myslí si mediálny analytik Rastislav Kužel z organizácie Memo 98.
Druhým vysvetlením by mohlo byť, že v predvolebnom období hľadajú informácie o politike aj voliči Smeru vo všetkých dostupných zdrojoch.
Číž: Bohužiaľ, čítam vás i ja
„Neprekvapuje ma to. Veď čitateľom SME som, bohužiaľ, aj ja. Lenže môj problém je, že si pri každom druhom vydaní hovorím, že ich čítať nebudem. Ale iné jednoducho nie sú, takže ich musím čítať," povedal o štruktúre čitateľov predseda poslaneckého klubu Smeru Miroslav Číž.
A tak nejako je to podľa neho aj s ich voličmi, ktorí zároveň čítajú SME.
Na otázku, či by nemal Fico zmeniť svoj prístup k novinárom SME už len kvôli vlastným voličom - čitateľom, Miroslav Číž povedal, že denník SME nepovažuje za objektívny a že hlavne v komentároch cíti „cielenú mienku poškodiť stranu Smer".
Voliči rozumejú novinárom
„Opozičný denník SME si teda aj dnes splnil svoju bojovú úlohu a za cenu lži bez hanby zaútočil na predsedu vlády," napísal pred časom v rubrike Lži v médiách na stránke vlády Ficov tlačový odbor.
Premiér denníky označuje za protislovenské, protivládne a protištátne. Novinárov označuje za idiotov, hyeny či slizkých hadov.
Konflikt predsedu vlády s médiami je natoľko viditeľný, že si ho nevšímajú len profesné organizácie na Slovensku, ale aj v zahraničí. Podľa prieskumu TNS pre SME ho zaregistrovalo takmer 95 percent čitateľov SME.
Napriek vysokej podpore Smeru medzi čitateľmi sa len každý piaty (19, 9 percenta) skôr či úplne prikláňa na stranu predsedu vlády. Na strane novinárov je viac ako 43 percent čitateľov.
Dané je to aj tým, že s Ficom v konflikte nesúhlasia ani všetci jeho vlastní. Na premiérovej strane je 54 percent opýtaných voličov Smeru, na strane novinárov 14,5 percenta. Tretina priaznivcov Smeru nie je na strane žiadneho z aktérov.
Sociologička: Fico potrebuje nepriateľa
O čitateľoch SME a sme.sk hovorí sociologička IVO OĽGA GYÁRFÁŠOVÁ.
Čím si vysvetľujete, že pomerne veľa čitateľov SME a návštevníkov portálu sme.sk je voličov Smeru?
„Percento voličov Smeru medzi čitateľmi SME a sme.sk sa blíži k ich zastúpeniu v celej populácii. Vidím dva hlavné dôvody: elektorát Smeru kopíruje rozloženie dospelej populácie Slovenska v demografických, a zdá sa aj v mediálno-spotrebiteľských, „rezoch". Druhý dôvod je daný našou denníkovou scénou. Čo iné je v segmente serióznych printov k dispozícii? Pravda nie je k Smeru zhovievavejšia."
Majú títo ľudia na SME rovnako alebo podobne kritický názor ako Robert Fico?
„Ťažko povedať. Denník je nielen stranícka politika."
Premiér má dlhodobo problém odpovedať na otázky SME - väčšinou ich ignoruje. Pôsobí to na voličov Smeru? Zaberá na nich jeho neustále naznačovanie, že médiá o Smere a vláde klamú?
„Predpokladám, že nie. Inak by buď nečítali SME, alebo by volili inak. Mnohé tieto dohady však vychádzajú z predpokladu racionálneho správania sa voličov, čo však zďaleka nemusí platiť. V politických náklonnostiach je veľa emocionálneho a iracionálneho."
Mal by sa podľa vás správať premiér inak? Prekáža to jeho vlastným voličom?
„Mal by sa správať inak. Je verejná osoba, politik. Ignorovať kľúčový celoštátny denník je nevhodné. Jeho voličom to však pravdepodobne neprekáža alebo aspoň nie do tej miery, aby v tomto smere vyvinuli tlak alebo zmenili politickú preferenciu. Ale možno sa jeho správanie pod dojmom tohto výskumu zmení."
Je to podľa vás zo strany predsedu vlády skôr premyslená taktika, alebo emocionálna záležitosť Roberta Fica?
„Robert Fico pre svoju politiku a rétoriku si potrebuje vytvárať nepriateľov. Médiá, najmä tie kritické, sa mu do tohto obrazu veľmi dobre hodia."

Beata
Balogová
