Bratislava 6. mája (TASR) - Za uplynulých 15 rokoch vo vlakoch slovenských železníc nezahynul ani jeden cestujúci. Železnice sa tak po leteckej doprave zaradili k najbezpečnejším osobným prepravcom.
Najbezpečnejším miestom vo vlakovej súprave sú pre cestujúceho miesta v strede vagóna, chrbtom k smeru jazdy. Svoje obete si však každoročne vyžiada samotná prevádzka železníc. Najčastejšími nehodami so smrteľnými následkami sú zrážky vlakov a motorových vozidiel na železničných priecestiach. Nepozorní a riskujúci vodiči situácie na priecestiach chronicky podceňujú, výsledkom čoho sú vážne dopravné nehody s tragickým koncom. Špecifickou kategóriou smrteľných úrazov sú každoročné samovražedné pokusy.
Na cestách Európy ročne zahynie 41 tisíc ľudí. Na Slovensku ročne zahynie pri cestných dopravných nehodách vyše 600 osôb. Popri smrteľných nehodách dochádza aj k nehodám, následkom ktorých sú ťažké zranenia. V roku 2000 bolo na slovenských cestách ťažko zranených 2 204 ľudí, mnohí z nich s trvalými následkami. Železničná doprava nezaznamenala žiadneho ťažko zraneného cestujúceho.
Problematika bezpečnosti dopravy je jedným z kritérií, na základe ktorých sa vypočítavajú externé výdavky na jednotlivé dopravné systémy. Úlohou štátnej dopravnej politiky by preto mala byť tvorba podmienok zabezpečujúcich znižovanie nehodovosti na cestách, ako aj vytváranie väčšieho priestoru pre ekologickú a bezpečnú železničnú dopravu. Vďaka bezpečnosti, ekologickosti, nízkej energetickej náročnosti a ďalším faktorom je železničná doprava výhodnejšia ako ostatné druhy dopravy. Z uvedených dôvodov preferuje železničnú dopravu aj Európska komisia.
Informácie pre TASR poskytol hovorca Železníc Slovenskej republiky Miloš Čikovský.
*ms rč
NNNN