Ako vládli: Rozpočtoví banditi

Hospodárenie Ficovej vlády sa dá rozdeliť do dvoch období podľa rôznych kľúčov. Pred eurom a po eure. Pred krízou a po vypuknutí krízy. Pred spustením PPP projektov a po ich spustení.

Hospodárenie vlády Roberta Fica sa dá rozdeliť do dvoch odlišných období podľa rôznych kľúčov. Pred eurom a po eure. Pred krízou a po vypuknutí krízy. No to najdôležitejšie delenie je iné. Pred spustením PPP projektov a po ich spustení.

BRATISLAVA. Kým sa koalícia nerozhodla stavať diaľnice a rýchlostné cesty cez súkromných koncesionárov, jej rozpočtová politika mala charakteristiky nezodpovednosti, ktorá je v Európe týchto dní bežnou záležitosťou. Teda politika, podľa ktorej je vždy dosť času šetriť, až kým nie je neskoro.

V dobrých časoch v prvej polovici volebného obdobia sa vďaka silnému hospodárskemu rastu a pod tlakom vstupu do eurozóny darilo znižovať deficit verejných financií. V zlých časoch v druhej polovici volebného cyklu nechala vláda rozpočet padnúť. Primiešala pár nič neriešiacich a lobistom lahodiacich opatrení typu šrotovné a sociálne podniky. Rastúci verejný dlh hodila na hospodársku krízu a jeho riešenie na budúcu vládu.

Zmena hry

Bola to svojská realizácia PPP projektov, ktorá zmenila hru. Predražená výstavba diaľnic nie je tradičný príbeh o nezodpovednej vláde, ktorá sa nepozerá za horizont volebného obdobia. Je to vedomá mína makroekonomických rozmerov.

Neexistuje nič, čo by počínanie Fica, ministra financií Jána Počiatka a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho dokázalo ospravedlniť. PPP v réžii tejto vlády znamenajú netransparentnosť, pochybné dodatky, neustále rastúcu cenu a drahé financovanie.

V situácii, keď si štát dokáže na finančných trhoch požičať za zhruba štyri percentá, si niekto vôbec trúfa prísť s návrhom na financovanie výstavby D1 za vyše sedem percent? Pri projekte za štyri miliardy eur v dnešných cenách, ktorý spolu s ďalšími cestami bude stáť na splátkach ročne jedno percento HDP? Na Slovensku áno.

Relatívna pohoda

Veľmi rýchlo po voľbách Fico zistil, že rečniť z premiérskeho kresla je čosi iné ako z opozičnej poslaneckej lavice. Jeho nejednoznačná signalizácia o odhodlaní vstúpiť do eurozóny a plniť potrebné kritériá znepokojila finančné trhy a rozkývala kurz. No aj po známej prednáške od guvernéra centrálnej banky Ivana Šramka v lete 2006 premiér pochopil, že táto hra je príliš nákladná. A jeho vláda dva roky sekala rozpočtovú dobrotu.

Teda viac-menej. Najmä množiace sa škandály na ministerstvách ukazovali, že efektívnosť verejných výdavkov je to posledné, čo ich šéfov trápi. No ekonomika šliapala, čo vláde umožnilo relatívne pohodlne splniť maastrichtské kritériá a prijať euro.

Žiadne zemetrasenie v daniach a odvodoch, ktorým sa premiér vyhrážal v predvolebnom boji, neprišlo. Aj propagandu o sociálnom štáte v praxi realizoval cez efektne vypočítané a relatívne – z makroekonomickej perspektívy – lacné dary voličom, ako boli príplatky pri narodení dieťaťa a vianočné dôchodky.

Ficovou hlavnou rozpočtovou témou bol druhý pilier, ktorý zvyšuje deficit hospodárenia Sociálnej poisťovne. No napriek opakovanému otvoreniu, strašeniu a bojovným rečiam sa vláde nepodarilo vyhnať dostatočný počet ľudí. Zato pokaziť toho stihla dosť.

Predovšetkým ešte viac zdeformovať motivácie správcovských spoločností, v dôsledku čoho z portfólií dôchodkových fondov zmizli akcie. A ich klienti nemali nič z vlaňajšieho rastu trhov. Kapitolu DSS premiér uzavrel začiatkom tohto roka, keď pochopil, že žiadne politické body z toho nevytlčie.

Kreatívne účtovníctvo

Problém krajín ako Slovensko s chronicky deficitnými verejnými financiami je v tom, že nestačí, aby vláda nerobila zle. Politici pri moci, a najmä ministri financií, musia presadzovať aktívne rozpočtové reformy. Limity stratégie „mohlo to byť oveľa horšie“ sa ukázali v krízovom roku 2009. Verejné financie sa Počiatkovi rozpadli pod rukami.

Pravda, ťažko možno vládu obviňovať z vplyvu globálnej recesie na slovenskú ekonomiku, mieru nezamestnanosti a príjmy verejných financií. Pointa je v reakcii. Zodpovední ministri situáciu nezhoršujú a zvažujú efektívnosť každého minutého eura. Ficova vláda nevyužila žiadnu príležitosť. Ani pred krízou, ani počas nej, ani po nej.

A ešte aj ľahké a voličsky bezbolestné výnosy pre štát premenila na kšeft ako v prípade emisií. Štátnych aj firemných, v ktorých prišla odhadom o pol miliardy eur. To bola makroekonomická strata.

Osvedčená stratégia nezodpovedných politikov je kreatívne obchádzanie rozpočtových pravidiel. Bohaté skúsenosti s tým mala Mečiarova vláda. Ficov kabinet oprášil manuál a využil ho pri vybrakovaní štátnych finančných aktív. Zostatok privatizačných výnosov bol neformálne určený na krytie výpadku príjmov, ktorý spôsobilo zavedenie druhého piliera.

Vlani vláda stovky miliónov eur tejto rezervy presmerovala do viacerých legendárnych dôkazov tvrdenia „štát je dobrý vlastník“, ako sú nemocnice, letisko a železničné spoločnosti. Dotáciu pre mizerne riadené firmy prekrstila na vklad do základného imania a návratnú finančnú výpomoc.

Vďaka tomu ju nemusela vykázať ako rozpočtový výdavok. Návratnosť návratnej pomoci je síce otázna, ale podstatné pre terajších financmajstrov je, že to bude problém budúcej vlády.

Dedičstvo alebo...

Jednorazovo vysoký krízový deficit verejných financií by nebol taký problém, keby Ficova vláda nechala nástupkyni rozpracovaný projekt konsolidácie. No nič také neexistuje. Okrem teoretických papierov, ktoré Počiatek posiela do Bruselu.

Ak bude chcieť vláda po parlamentných voľbách zastaviť zadlžovanie a zabezpečiť udržateľné financovanie výdavkov štátu, v najbližších štyroch rokoch bude musieť v rozpočte nájsť sumy zodpovedajúce zhruba piatim percentám HDP. Pravdepodobne kombináciou úspor a vyšších daní. Diaľničné PPP projekty – ak ich kabinet do volieb naozaj zabetónuje – sú nehoráznym bonusom k tomuto rozpočtovému bremenu.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 237
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 792
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 087
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 034
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 655
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 422
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Gajdoš nepriznal takmer polovicu svojho príjmu

Minister obrany v majetkovom priznaní nespomenul výsluhový dôchodok.

Domov

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Domov

Kiska sa v New Yorku zúčastnil na biznis fóre, s podnikateľmi hovoril aj o Slovensku

Spomedzi lídrov biznisu sa fóra zúčastnil aj najbohatší človek sveta Bill Gates.

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.