BRATISLAVA. „Už sme si zvykli, že pán Dzurinda sa vyhýba duelom. Najradšej má diskusné relácie, kde je sám.“ Pred voľbami v júni 2006 sa vtedy opozičný Smer takto sťažoval prostredníctvom hovorkyne Silvie Glendovej na Mikuláša Dzurindu, ktorý odmietol predvolebný duel s Robertom Ficom.
Ponúkli ho televízie TA3 aj Joj. Do TA3 poslala SDKÚ vtedajšiu trojku Ivetu Radičovú a Fico do duelu prišiel. Neúčasť Dzurindu v dueli odôvodňovala SDKÚ nabitým programom.
Fico predvolebným duelom nemá čo získať, preto je pochopiteľné, že sa mu do neho nechce.
Vymenili si úlohy
Dnes je garde presne opačné. Hovorca opozičného SDKÚ Martin Maťko kritizuje Fica za to, že odmieta ísť do duelu s líderkou strany Ivetou Radičovou. Podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš nazval Fica vo svojom texte pre Hospodárske noviny vystrašeným a zákerným zbabelcom.
Predvolebný duel potenciálneho premiéra a premiérky tak zrejme opäť nebude. Hoci Dzurinda s Ficom počas minulej vlády občas v dueli diskutoval, nebolo to pred voľbami. Posledný predvolebný duel Fica s Dzurindom prebehol pred voľbami v roku 2002.
Počas tohto volebného obdobia Fico s Dzurindom v televízii nediskutoval a odmietol aj Radičovú. Prvýkrát pristúpil na duel v STV vo februári s predsedom KDH Jánom Figeľom, v marci sa stretol v Markíze s predsedom SMK Pálom Csákym.
Neúčasť zástupcu SDKÚ bola Ficova podmienka, aby sa na dueli zúčastnil a televízie na ňu pristali. Niektoré sa aj teraz uspokojili, že duel mať nebudú. „Duel je určite zaujímavý formát, my sme sa však rozhodli používať formát okrúhlych stolov,“ povedal hovorca STV Peter Susko.
STV2 pozvala tento týždeň Radičovú do diskusie na tému Sociálny štát, nie však s Ficom, ale s ministerkou Vierou Tomanovou a ďalšími štyrmi ľavicovo orientovanými hosťami. Radičová účasť odmietla, nepovažuje zloženie hostí za korektné a vyvážené.
TA3 plánuje debatu viacerých lídrov strán tesne pred voľbami a debaty s odborníkmi jednotlivých strán. Joj po odchode Daniela Krajcera do SaS a zrušení De facta neplánuje zatiaľ nič.
Šancu má len Markíza
Jediná televízia, ktorá môže duel ponúknuť, je Markíza. Moderátorka nedeľnej relácie Na telo Zlatica Puškárová nechce prezradiť, či ho budú mať. Televízia sa oň pokúša a zvažuje aj možnosť takzvaného prázdneho kresla – teda, ak by Fico neprišiel, divákom by na začiatku relácie oznámili, že ho pozvali a on odmietol.
Na Slovensku to ešte žiadna televízia neurobila, v Česku je to bežné. „Zvažujeme všetky zaujímavé alternatívy v súvislosti s diskusiami lídrov politických strán,“ povedala hovorkyňa Markízy Oľga Dúbravská.
Pred poslednými voľbami Markíza priniesla diskusiu Dzurindu, Fica a Vladimíra Mečiara. Najviac sa hádali práve Fico a Dzurinda. Plán predvolebných štúdií predloží Markíza Rade pre vysielanie a retransmisiu a potom ho zverejní. Aj teraz počíta s viacerými lídrami vo volebnom štúdiu, duel by mohol byť v relácii Na telo.
Smer: Kto je lídrom SDKÚ?
„Smer vôbec nemá z vystupovania pani Ivety Radičovej dojem, že je najväčším politickým súperom. My vlastne dnes ani nevieme, kto je lídrom SDKÚ,“ odpovedala hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová na otázky, či príde Fico na duel s najväčším oponentom.
Iveta Radičová by duel, podobne ako Fico pred štyrmi rokmi, privítala a tešila by sa naň. „Občan má právo si vypočuť riešenia, postoje reprezentantov strán.“
Kliknite - obrázok zväčšíte
Václav Moravec z Českej televízie: Odvaha prospieva
Moderátor VÁCLAV MORAVEC vedie v Českej televízii najdôležitejšie politické debaty od roku 2004. Vo svojej relácii už nechal aj prázdnu stoličku, keď politik odmietol prísť.
Viete si predstaviť, že by v Česku nebol predvolebný duel?
U nás to zatiaľ lídri najsilnejších strán nikdy neodmietli. Je to nepísané pravidlo. Samozrejme, z pohľadu favorita volieb je to vždy problematickejšie, vo všeobecnosti platí, že favorit môže duelom stratiť.
Nemala by byť účasť v dueli pred voľbami pre politckých lídrov samozrejmá?
Súčasťou politickej kultúry v západoeurópskych krajinách je stretnutie dvoch najsilnejších lídrov, ktorí chcú byť premiérmi, v dueli. Môže to aj popularizovať voľby. Neviem, aké sú dôvody Roberta Fica, ale tým, ako sledujem slovenskú politiku, si myslím, že to nie je strach. Skôr nechce Ivetu Radičovú vytiahnuť hore. Radičová nemá čo stratiť, môže iba získať.
Je to zo strany Fica správny postoj?
Ak sa na to budete pozerať z pohľadu verejnosti, je to sebecký postoj. Z pohľadu Roberta Fica si viem predstaviť, že mu to radia mediálni poradcovia a ani on sám to nechce. Môže to však byť pre neho aj riskantné, pokiaľ ide o časť nerozhodnutých voličov. Neviem, či sú u vás televízie natoľko odvážne, že by Ficovo miesto v prípadnom dueli nechali prázdne.
Ešte to nikdy žiadna televízia neurobila. Bolo by to v poriadku?
Niekoľkokrát som mal v relácii prázdnu stoličku, ale nikdy nie pred voľbami. Napríklad po voľbách 2006, keď Mirek Topolánek z ODS odmietol prísť do debaty s Jiřím Paroubkom z ČSSD. Ak jeden líder duel odmietne, myslím si, že ten druhý by nemal niesť následky. Tí, čo odmietajú účasť v diskusii, sa pohrávajú s tým, že je to nátlak na televíziu, aby ustúpila a duel zrušila.
Ak by to televízia raz urobila, politici by začali chodiť?
Myslím, že by si to Robert Fico rozmyslel.
Ste moderátorom verejnoprávnej Českej televízie, u nás sa verejnoprávna STV o duel ani len nepokúsila.
Verejnoprávna televízia by o duel mala stáť. V západnej Európe ho robia spravidla práve médiá verejnej služby. Keby som bol riaditeľom STV, o duel by som sa pokúšal. Kto iný, ak nie verejnoprávna televízia? Neviem, čo k tomu STV vedie, či si nechce pohnevať najsilnejšiu vládnu stranu, ale škodí jej to. Odvaha prospieva. A prospieva aj najsilnejšej vládnej strane, lebo nie je obviňovaná, že má televíziu pod palcom.
Monika Tódová
Televízie sa núkajú politikom
Televízna reklama je drahá a neefektívna, tvrdia niektoré strany.
BRATISLAVA. Inzerujte u nás, pripomenula sa včera najsledovanejšia televízna stanica politickým stranám. Zákon umožňuje Markíze, rovnako ako ostatným televíziám, vysielať reklamu politických strán aj v deň volieb až do poslednej minúty.
Posledný z 50 reklamných blokov, ktoré bude vysielať od 29. mája, uvidia diváci v deň volieb so začiatkom Televíznych novín o 19. 00 hodine, voliť sa bude do desiatej večer. Za 30sekundový šot zaplatí každá zo strán 2950 eur bez DPH. Nezáleží pritom na čase, cenu spriemerovali. Strany sa o reklamu zaujímali už aj v STV, tá o sumách mlčí. Pre spravodajskú TA3 je politická reklama obchodným tajomstvom a Joj má na predvolebnú kampaň pripravený „špeciálny cenník“.
Reklama do poslednej chvíle nemusí byť zlou investíciou, počet nerozhodnutých voličov je podľa prieskumu MVK vysoký – 15,2 percenta – a rozhodovať sa môže až do poslednej chvíle.
SDKÚ o televíznych šotoch uvažuje, väčší dôraz však chce klásť na internetovú kampaň a osobné stretnutia s voličmi.
SMK sa objaví v regionálnych televíziách, za výrobu šotu zaplatila deväťtisíc eur. Smer a HZDS o kampaniach nechcú nič prezradiť, SNS sa televíznej reklame nebráni. „Ceny, ktoré sme videli, nie sú malé. Ak zistíme, že občanom prinesú dôležité a efektívne posolstvo, budeme to zvažovať,“ hovorí Dušan Štrauss z SNS.
Známe tváre KDH, SaS ani Mosta sa v televízii neobjavia. Strany tvrdia, že takáto reklama sa im neoplatí.
„Tento spôsob reklamy je podľa nás nevýhodný a neefektívny. Šot máme vyrobený a propagujeme ho na našich stretnutiach s občanmi,“ hovorí Martin Krajčovič z KDH. Hovorkyňa SaS Tatiana Tóthová tvrdí, že televíznu reklamu si dovoliť nemôžu.
Miroslav Kern

Beata
Balogová
