Rakúsko pokračuje v pláne výstavby ropovodu Slovnaft – Schwechat.
Pôvodnú agentúrnu správu sme o 19:58 nahradili autorským textom SME
BRATISLAVA. Opoziční poslanci z SDKÚ a občianske združenie Nie ropovodu cez Žitný ostrov! vyzývajú rakúskych politikov, aby nepovolili ropovod z Bratislavy do Schwechatu. Ten by mal totiž viesť cez náš významný zdroj pitnej vody a v prípade havárie ho zničí.
„Zodpovednosť za trasu je pravdepodobne v súčasnosti na rakúskej strane, pretože podniká všetky kroky, aby ropovod viedol doteraz známou trasou,“ povedal Tomáš Mikulec zo združenia.
Poslanci a aktivisti apelujú najmä na to, že sa o Rakúšanoch hovorí ako o ekologickom národe. Ukázali to napríklad aj pri protestoch proti plánovanej dostavbe našej atómky Mochovce. Inak, zdá sa, vystupujú, keď sa životné prostredie má poškodiť len u susedov.
No paradoxne, problém výstavby ropovodu siaha do čias druhej Dzurindovej vlády. Vtedy došlo k dohode medzi slovenským prepravcom ropy Transpetrole a rakúskou rafinériou vo Schwechate. Trasa bola vtedy naplánovaná cez Žitný ostrov. Ministerstvo životného prostredia v rukách SMK však bolo proti.
Vraj sa pripravuje iná trasa
Plány Slovenska s výstavbou ropovodu nie sú jednoznačné. Premiér Robert Fico (Smer) koncom apríla povedal, že za jeho vlády sa ropovod stavať nebude.
Ministerstvo hospodárstva dnes dodáva, že projekt sa zneužíva na predvolebnú kampaň. „Žiadne rozhodnutie o výstavbe nepadlo,“ povedal hovorca rezortu Branislav Zvara. Ministerstvo „podporí len trasu, ktorá bude zohľadňovať ochranu životného prostredia“, a trvá na tom, že prepojenie musí „zohľadňovať najprísnejšiu ochranu zásob vody na Žitnom ostrove“.
Lenže práve minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer) ešte v oktobri minulého roku podpísal memorandum o spolupráci medzi Slovenskom a Rakúskom v energetickom sektore. Po podpise povedal, že ropovod by mal byť hotový do roku 2012. V memorande bola prezentovaná trasa cez Žitný ostrov. Transpetrol, ktorý má s rakúskou firmou OMV zrealizovať celú stavbu, má podľa Zvaru vypracovať inú trasu. „Pripravuje sa viacero alternatív,“ povedal Ivan Krivosudský, finančný riaditeľ firmy. Hotové by podľa neho mali byť v lete až na jeseň. Rakúšania vraj o príprave nových plánov vedia. „Trasa na Slovensku bola v počiatočnom štádiu pozastavená, odvtedy Rakúsko vie, že je problém s prechodom k nám,“ tvrdí.
Ministerstvo životného prostredia o náhradnej trase zatiaľ nič nevie. „Ministerstvu nebol predložený nový zámer týkajúci sa výstavby ropovodu cez Žitný ostrov. Pôvodné posudzovanie sa realizovalo v roku 2004,“ povedala hovorkyňa Jana Kaplanová.
Rakúšania sú pripravení
Pozoruhodný je aj postup Rakúšanov. V piatok sa v Kittsee pri Bratislave konalo verejné vypočutie k technickým parametrom ropovodu, ktorý má viesť cez Žitný ostrov. Združenia Greenpeace a Nie ropovodu cez Žitný ostrov! si myslia, že Rakúsko berie pôvodnú trasu ako samozrejmosť. „V Kittsee majú pozemky vyrovnané, všade majú povolenia na stavbu. Evidentne nechcú čakať na vyrozumenie zo Slovenska,“ povedala Kateřina Věntusová z Greenpeace Slovensko. „Rakúšania nám tvrdili, že s Transpetrolom komunikujú a vedia, čo sa deje, a budú pokračovať ďalej. Že to je problém slovenskej strany,“ tvrdí.
Podobný názor má aj Pavol Helia z Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. V piatok podľa neho rakúska strana nevzala na vedomie rozhodnutia slovenských orgánov z roku 2005, ktoré stavbu neodporučili.
Okrem nerešpektovania našich rozhodnutí Rakúšania podľa predsedu združenia Nie ropovodu cez Žitný ostrov! Miroslava Draguna nerešpektujú ani rakúske zákony a európske smernice.
Rakúsko chce vybudovaním ropovodu dosiahnuť, aby mohlo priamo importovať ruskú ropu. Výhodnosť pre Slovensko je otázna, keďže ropa pôjde len smerom do Rakúska. Pozitívom by mohli byť len tranzitné poplatky pre Transpetrol.

Beata
Balogová
