SME

Armáda kupuje vynovené Turbolety

Dve české lietadlá L­410 sú podľa pilota a bývalého štátneho tajomníka pre nás zbytočné.

Turbolet využívajú OSN aj Rusi. ⋌Turbolet využívajú OSN aj Rusi. ⋌ (Zdroj: FOTO – AIRLINERS.NET)

Slovenská armáda kupuje po dlhých rokoch lietadlá. Tento model sa vyrába od začiatku 70. rokov.

BRATISLAVA. Do armádnej výzbroje pribudnú dve nové lietadlá. Kupujeme ich napriek kríze a kráteniu rozpočtu ministerstva obrany. Nejde však o stroje, ktoré by výraznejšie pomohli riešiť problémy s dopravou našich vojakov na zahraničné misie. Sú to Turbolety L­410, ktoré sa v Česku vyrábajú s malou prestávkou 40 rokov. Tieto stroje majú malý dolet a nízku nosnosť. Ich prevádzka je však finančne pomerne nenáročná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Jeden sme už dostali,“ povedal SME národný riaditeľ pre vyzbrojovanie ministerstva obrany Ľudovít Mikuška. Hovorí, že nejde o model, ktorý u nás lieta roky, ale o nové a výrazne modernizované stroje. Majú napríklad novú avioniku – namiesto klasických „budíkov“ sa infomrácie pre posádku zobrazujú na multifunkčnom dispeji. „Plne spĺňajú požiadavky civilných predpisov.“

Stroje L­410, ktoré má armáda teraz, môžu väčšinou do zahraničia lietať iba s výmimkou pre zastaranú výbavu.

Štyri milióny za kus L­410 Turbolet prototyp vzlietol 16. apríla 1969; v českých Kunoviciach vyrobili vyše tisíc kusov, najviac z nich dodali do ZSSR. Lietajú aj v ďalších štátoch Európy, Afriky, Ázie i Južnej Ameriky; modernizovaná verzia lieta rýchlosťou cez 350 km/h a odvezie 19 pasažierov; má maximálny dolet 1400 km; potrebuje dráhu dlhú najmenej 565 metrov; dokáže pristáť aj na nespevnených trávnatých plochách; maximálne zaťaženie 1800 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu si na konečné zhruba štyri milióny eur za kus znížime tak, že výrobcovi dáme dva naše L­410, ktoré „už majú technický život niekde na konci“. Mikuška hovorí, že nám Česi za tieto stroje znížia cenu asi o 166­tisíc eur. Suma podľa neho vyplynula zo znaleckého odhadu. Nákup armáda nerobila cez bežnú verejnú súťaž. Lietadlá nakupovala priamo od výrobcu. Mikuška to zdôvodňuje tým, že nešlo o predaj, ale o výmenu starých lietadiel za nové s doplatkom a na základe zmluvy medzi českým a slovenským ministerstvom obrany.

Riaditeľ hovorí, že L­410 budeme naďalej využívať napríklad na výcvik parašutistov a dopravu na malé a stredné vzdialenosti. Myslí si tiež, že by sa dali používať aj na dopravu vojakov do bližších zahraničných misií a napríklad aj na cesty štátnych predstaviteľov do Bruselu. Na tento účel Slovensko využíva vládnu letku so strojmi s výrazne dlhším doletom a kapacitou.

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči: Úplná zbytočnosť „Lietadlo s kapacitou 19 ľudí a nosnosťou okolo tony nemá pre armádu význam,“ myslí si bývalý štátny tajomník ministerstva obrany a dlhoročný vojenský i civilný pilot Jozef Pivarči. „Sú to vyhodené peniaze,“ domnieva sa.

Armáda mala nakúpiť výrazne väčšie a modernejšie stroje C­27J Spartan od talianskeho výrobcu, ktoré aj vybrala v tendri. Pre krízu však vláda projekt pozastavila a stále ho neobnovila.

O nákupe vojenských dopravných lietadiel sa začalo uvažovať najmä po páde stroja An­24, v ktorom v januári 2006 zahynulo 42 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 089
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 395
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 310
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 027
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 751
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 184
  8. Plátené tašky a opakované použitie 2 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Sebastián Kóša v zápase slovenskej reprezentácie do 21 rokov

Tréneri museli vyradiť dvoch hráčov.


TASR
Devin Shore

V profilige odohral necelých 500 zápasov.


TASR
Renars Krastenbergs (Michalovce)

V základnej časti nastrieľal 31 gólov.


TASR
Jannik Sinner

Taliansky favorit hladko postúpil do semifinále Roland Garros.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu