Armáda kupuje vynovené Turbolety

Dve české lietadlá L­410 sú podľa pilota a bývalého štátneho tajomníka pre nás zbytočné.

Turbolet využívajú OSN aj Rusi. ⋌(Zdroj: FOTO – AIRLINERS.NET)

Slovenská armáda kupuje po dlhých rokoch lietadlá. Tento model sa vyrába od začiatku 70. rokov.

BRATISLAVA. Do armádnej výzbroje pribudnú dve nové lietadlá. Kupujeme ich napriek kríze a kráteniu rozpočtu ministerstva obrany. Nejde však o stroje, ktoré by výraznejšie pomohli riešiť problémy s dopravou našich vojakov na zahraničné misie. Sú to Turbolety L­410, ktoré sa v Česku vyrábajú s malou prestávkou 40 rokov. Tieto stroje majú malý dolet a nízku nosnosť. Ich prevádzka je však finančne pomerne nenáročná.

„Jeden sme už dostali,“ povedal SME národný riaditeľ pre vyzbrojovanie ministerstva obrany Ľudovít Mikuška. Hovorí, že nejde o model, ktorý u nás lieta roky, ale o nové a výrazne modernizované stroje. Majú napríklad novú avioniku – namiesto klasických „budíkov“ sa infomrácie pre posádku zobrazujú na multifunkčnom dispeji. „Plne spĺňajú požiadavky civilných predpisov.“

Stroje L­410, ktoré má armáda teraz, môžu väčšinou do zahraničia lietať iba s výmimkou pre zastaranú výbavu.

Štyri milióny za kus

L­410 Turbolet
  • prototyp vzlietol 16. apríla 1969;
  • v českých Kunoviciach vyrobili vyše tisíc kusov, najviac z nich dodali do ZSSR. Lietajú aj v ďalších štátoch Európy, Afriky, Ázie i Južnej Ameriky;
  • modernizovaná verzia lieta rýchlosťou cez 350 km/h a odvezie 19 pasažierov;
  • má maximálny dolet 1400 km;
  • potrebuje dráhu dlhú najmenej 565 metrov;
  • dokáže pristáť aj na nespevnených trávnatých plochách;
  • maximálne zaťaženie 1800 kg.
Cenu si na konečné zhruba štyri milióny eur za kus znížime tak, že výrobcovi dáme dva naše L­410, ktoré „už majú technický život niekde na konci“. Mikuška hovorí, že nám Česi za tieto stroje znížia cenu asi o 166­tisíc eur. Suma podľa neho vyplynula zo znaleckého odhadu. Nákup armáda nerobila cez bežnú verejnú súťaž. Lietadlá nakupovala priamo od výrobcu. Mikuška to zdôvodňuje tým, že nešlo o predaj, ale o výmenu starých lietadiel za nové s doplatkom a na základe zmluvy medzi českým a slovenským ministerstvom obrany.

Riaditeľ hovorí, že L­410 budeme naďalej využívať napríklad na výcvik parašutistov a dopravu na malé a stredné vzdialenosti. Myslí si tiež, že by sa dali používať aj na dopravu vojakov do bližších zahraničných misií a napríklad aj na cesty štátnych predstaviteľov do Bruselu. Na tento účel Slovensko využíva vládnu letku so strojmi s výrazne dlhším doletom a kapacitou.

Pivarči: Úplná zbytočnosť

„Lietadlo s kapacitou 19 ľudí a nosnosťou okolo tony nemá pre armádu význam,“ myslí si bývalý štátny tajomník ministerstva obrany a dlhoročný vojenský i civilný pilot Jozef Pivarči. „Sú to vyhodené peniaze,“ domnieva sa.

Armáda mala nakúpiť výrazne väčšie a modernejšie stroje C­27J Spartan od talianskeho výrobcu, ktoré aj vybrala v tendri. Pre krízu však vláda projekt pozastavila a stále ho neobnovila.

O nákupe vojenských dopravných lietadiel sa začalo uvažovať najmä po páde stroja An­24, v ktorom v januári 2006 zahynulo 42 ľudí.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 544
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 366
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 186
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 143
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 044
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 617
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 686
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 180
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 811
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 787

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Slovensko chce byť sídlom Európskej liekovej agentúry, predložilo kandidatúru

Vedenie agentúry by chcelo krajinu, ktorá má skúsenosť s niektorou z európskych agentúr.

Matica sa ukazuje s brancami aj kotlebovcami

Matica slovenská má finančné problémy, ministerstvo kultúry hovorí o stopnutí dotácií.

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Podpredsedníčka Úradu na ochranu osobných údajov Anna Vitteková išla na služobnú kontrolnú cestu do Pekingu, hoci nie je inšpektorka.

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop