SME

Armáda kupuje vynovené Turbolety

Dve české lietadlá L­410 sú podľa pilota a bývalého štátneho tajomníka pre nás zbytočné.

Turbolet využívajú OSN aj Rusi. ⋌Turbolet využívajú OSN aj Rusi. ⋌ (Zdroj: FOTO – AIRLINERS.NET)

Slovenská armáda kupuje po dlhých rokoch lietadlá. Tento model sa vyrába od začiatku 70. rokov.

BRATISLAVA. Do armádnej výzbroje pribudnú dve nové lietadlá. Kupujeme ich napriek kríze a kráteniu rozpočtu ministerstva obrany. Nejde však o stroje, ktoré by výraznejšie pomohli riešiť problémy s dopravou našich vojakov na zahraničné misie. Sú to Turbolety L­410, ktoré sa v Česku vyrábajú s malou prestávkou 40 rokov. Tieto stroje majú malý dolet a nízku nosnosť. Ich prevádzka je však finančne pomerne nenáročná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Jeden sme už dostali,“ povedal SME národný riaditeľ pre vyzbrojovanie ministerstva obrany Ľudovít Mikuška. Hovorí, že nejde o model, ktorý u nás lieta roky, ale o nové a výrazne modernizované stroje. Majú napríklad novú avioniku – namiesto klasických „budíkov“ sa infomrácie pre posádku zobrazujú na multifunkčnom dispeji. „Plne spĺňajú požiadavky civilných predpisov.“

Stroje L­410, ktoré má armáda teraz, môžu väčšinou do zahraničia lietať iba s výmimkou pre zastaranú výbavu.

Štyri milióny za kus L­410 Turbolet prototyp vzlietol 16. apríla 1969; v českých Kunoviciach vyrobili vyše tisíc kusov, najviac z nich dodali do ZSSR. Lietajú aj v ďalších štátoch Európy, Afriky, Ázie i Južnej Ameriky; modernizovaná verzia lieta rýchlosťou cez 350 km/h a odvezie 19 pasažierov; má maximálny dolet 1400 km; potrebuje dráhu dlhú najmenej 565 metrov; dokáže pristáť aj na nespevnených trávnatých plochách; maximálne zaťaženie 1800 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu si na konečné zhruba štyri milióny eur za kus znížime tak, že výrobcovi dáme dva naše L­410, ktoré „už majú technický život niekde na konci“. Mikuška hovorí, že nám Česi za tieto stroje znížia cenu asi o 166­tisíc eur. Suma podľa neho vyplynula zo znaleckého odhadu. Nákup armáda nerobila cez bežnú verejnú súťaž. Lietadlá nakupovala priamo od výrobcu. Mikuška to zdôvodňuje tým, že nešlo o predaj, ale o výmenu starých lietadiel za nové s doplatkom a na základe zmluvy medzi českým a slovenským ministerstvom obrany.

Riaditeľ hovorí, že L­410 budeme naďalej využívať napríklad na výcvik parašutistov a dopravu na malé a stredné vzdialenosti. Myslí si tiež, že by sa dali používať aj na dopravu vojakov do bližších zahraničných misií a napríklad aj na cesty štátnych predstaviteľov do Bruselu. Na tento účel Slovensko využíva vládnu letku so strojmi s výrazne dlhším doletom a kapacitou.

SkryťVypnúť reklamu

Pivarči: Úplná zbytočnosť „Lietadlo s kapacitou 19 ľudí a nosnosťou okolo tony nemá pre armádu význam,“ myslí si bývalý štátny tajomník ministerstva obrany a dlhoročný vojenský i civilný pilot Jozef Pivarči. „Sú to vyhodené peniaze,“ domnieva sa.

Armáda mala nakúpiť výrazne väčšie a modernejšie stroje C­27J Spartan od talianskeho výrobcu, ktoré aj vybrala v tendri. Pre krízu však vláda projekt pozastavila a stále ho neobnovila.

O nákupe vojenských dopravných lietadiel sa začalo uvažovať najmä po páde stroja An­24, v ktorom v januári 2006 zahynulo 42 ľudí.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 785
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 997
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 523
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 506
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Na snímke fanúšikovia Spartaka počas odvety semifinále Slovenského pohára FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava.

Vo finále pohára sa stretnú MFK Ružomberok a FC Spartak Trnava.


Adrian Mannarino

Kedysi bol svetovou sedemnástkou.


SITA
Slovenskí hokejisti v príprave na MS v hokeji 2025.

Prečítajte si odpovede na časté otázky o MS v hokeji 2025, ktoré hostí švédsky Štokholm a dánsky Herning.


Matej Balciar.

Matej Balciar oblieka dres 1.FC Slovácko.


SkryťZatvoriť reklamu