SME

Fízik, poradca Slotu: Chudobný Róm nemá takú reťaz

S Jánom Slotom má jeho osobný poradca, predseda parlamentu Rómov LADISLAV FÍZIK, kamarátsky vzťah. O bilborde nevie povedať, či je rasistický.

(Zdroj: SITA)

Ako hodnotíte predvolebné bilbordy SNS?

Nie som členom SNS a nepodieľam sa na ich kampani. Spolupracovali sme čisto odborne. Je to ich výsostné právo.

Máte výhrady k bilbordu?

Nepoznám Romáka, ktorý by mal v osade zlatú reťaz. Poznám v rómskych osadách chudobu. Tam zlato nie je, lebo by skončilo v záložni. Čo tým chceli povedať, nerozumiem tomu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo hovoríte na slogan „Aby sme nekŕmili tých, čo nechcú pracovať“?

To je všeobecné. Beží to v Maďarsku, Česku, Francúzsku. Nikto nechce dávať peniaze pre tých, ktorí nechcú pracovať. Ale, či je pravda, že nechcú pracovať. To treba vyvrátiť.

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že Rómovia u nás nechcú pracovať?

Rómovia chcú pracovať, len nemajú pracovné príležitosti.

Bilbord je graficky upravený, pribudla zlatá reťaz i tetovanie. Je rasistický?

Myslím si, že to dielo sa nevydarilo. Nezobrazuje podstatu a neviem dokonca, či je Róm. Človek na bilborde vôbec nezobrazuje situáciu Rómov v osadách. Róm, ako je vyobrazený, neexistuje. V osadách so zlatou reťazou, pokiaľ je chudobný a nepracuje, tak ju nemá.

Národnosť si každý občan určuje podľa toho, ako sa cíti. Ak ste dnes Rómom, zajtra sa môžete rozhodnúť a byť Fínom. Neprekáža vám, že SNS otvorene podporuje rasizmus a postavila kampaň na stereotypoch v spoločnosti?

Nie som právnik, som politológ. Právnicky sú tam prvky, ktoré určite iritujú, toto, čo vy hovoríte, že rasizmus. Myšlienka bola možno iná, ale niekto to spravil takto.

SkryťVypnúť reklamu

Neuráža podľa vás bilbord rómsku menšinu?

To sú ťažké otázky. Muselo by sa hodnotiť, čo sa spravilo za štyri roky a aké výsledky sú v otázke riešenia rómskej otázky. Dnes som to povedal aj pánovi Slotovi. Spoločnosť rezignovala a nedokáže riešiť otázku bez rómskej inteligencie. Bodka.

Rozprávali ste sa so Slotom aj o bilbordovej kampani?

Povedal som mu, že to vyvolalo negatívne prejavy v krajine aj v zahraničí. Na základe toho sa tie bilbordy sťahujú.

Aká bola reakcia Slotu?

Opýtal sa ma, či vidím problém v osadách, ktorý tam je. Povedal som mu, že vidím, ale inými očami.

Vám neprekáža, že SNS graficky pozmenila fotku a podporila tým stereotypy o Rómoch? Stotožňujete sa s takouto formou podvodu?

Určite nie. To nie je ukážka života v rómskej osade. Tvrdím, že Róm v osade takto nevyzerá. Chudobný Róm, ktorý nechce pracovať a kŕmia ho sociálnymi dávkami, nemôže mať takú hrubú zlatú reťaz. Ten bilbord sa nepodaril a nevystihuje to, čo ním chceli povedať.

SkryťVypnúť reklamu

Róm Lukáč Bart povedal, že nevedel na čo a s akým sloganom bude fotka použitá. Mal by sa mu Slota ospravedlniť?

Nie som Slota, som Laco Fízik. Je dospelý, mal by vedieť. Ide do kampane, tak si musia byť SNS či Slota viac vedomí, čo chcú, prečo to tak spravili. Mne sa to nepáči, a keď sa mi to nepáči, tak sa mi to nepáči.

Vás ten bilbord neuráža?

Mňa uráža, že idem popri maďarských bilbordoch a nerozumiem im.

Je ten bilbord rasistický?

Neviem to posúdiť. Keď som dal trestné oznámenie na Kotlebu, policajti povedali, že musia zobrať experta na to, či šíri rasizmus, alebo nie. Tak som sa zasmial. V tejto spoločnosti nedospejete k pravde.

Aký je váš vzťah so Slotom?

Pre mňa i pre Rómov veľa spravil. Pán Slota hovorí, že keby bol každý Róm ako ja, tak by v republike nebol problém.

SkryťVypnúť reklamu

Je to čisto profesionálny vzťah alebo priateľský?

Sme kamaráti. On si váži mňa a ja jeho.

Ako prijmú Rómovia v osadách takúto kampaň?

Pán Slota mi povedal, že má viacero názorov od Rómov, že treba riešiť situáciu v osadách. Pretože všetkých dávajú do jedného vreca.

Nemyslíte si, že bilbord hádže Rómov do jedného vreca?

To si nechám vysvetliť, či aj mňa hádže do jedného vreca. Ak áno, to by som si vyprosil. Nie som v jednom vreci a stovky, možno tisícky z rodu Rómov majú vysokú spoločenskú hodnotu. On to tak nemyslel, nechcel uraziť tých ľudí, ktorí sú spoločensky veľmi prínosní.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu