MEMO 98: Najprezentovanejšou a najnegatívnejšie zobrazenou je SNS

Vo všetkých médiách bola spomedzi kandidujúcich strán najvýraznejšie prezentovaná od 24. apríla do 7. mája koaličná SNS. Zároveň bola s výnimkou TA3 aj najnegatívnejšie zobrazená.

BRATISLAVA. Vo všetkých médiách bola spomedzi kandidujúcich strán najvýraznejšie prezentovaná od 24. apríla do 7. mája koaličná SNS. Zároveň bola s výnimkou TA3 aj najnegatívnejšie zobrazená – dôvodom bol predovšetkým volebný billboard s rasistickým zameraním. Vyplýva to z analýzy mediálnej prezentácie všetkých 18 kandidujúcich strán a hnutí, a zároveň aj niektorých iných politických subjektov (prezident SR, Vláda SR), ktorú pripravilo MEMO 98. Monitoring bol zameraný na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií – STV, TV Markíza, TV Joj a TA3. V prípade TV Markíza bola analyzovaná prvá časť hlavnej spravodajskej relácie, teda do reklamnej prestávky. Sledovanými kritériami bol priestor, ktorý médiá venovali subjektom a kandidátom a spôsob (pozitívny/neutrálny/negatívny), akým boli subjekty a kandidáti zobrazovaní.

Vo všetkých televíziách dominovali v sledovanom období informácie o vláde. Najväčší podiel mala vláda na TV Joj (61,5%), najväčší absolútny priestor na TA3 (23 min. 25 sek.). Najmenej kritický pohľad na činnosť vlády prezentovala podľa MEMO 98 verejnoprávna STV. Médiá sa v sledovanom spravodajstve zamerali takmer výlučne na osem najsilnejších strán a menším stranám venovali minimálny priestor. Téma volieb bola v médiách, napriek relatívne pokojnej a málo dynamickej kampani, prítomná – išlo o druhú najprezentovanejšiu tému v TA3 a STV. Dominovali informácie o slovenskej pomoci Grécku.

Téma slovenskej pomoci Grécku sa stala najprezentovanejšou témou vo všetkých médiách, keď jednoznačne najviac priestoru jej venovala spravodajská TA3 – 26 min. 25 sek. Ďalšou z tém, ktoré médiá pokryli na širokom priestore, bola finalizácia PPP projektu na výstavbu diaľnice z Martina, kde vláda (predovšetkým Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR) čelilo kritike za neúmerne predraženú finálnu dohodu. Téma PPP projektov bola výrazne prítomná predovšetkým v TV Markíza, kde bola celkovo druhou najzobrazovanejšou témou. Medzi iné diskutované a mediálne pertraktované témy patrili navrhovaná zonácia Tatier, vlastenecký zákon predložený premiérom Robertom Ficom a volebný billboard SNS, ktorý vyvolal množstvo kritických ohlasov odsudzujúcich jeho rasistické zameranie.

Spomedzi 18 kandidujúcich subjektov informovali médiá o 10 z nich, i keď prinajmenšom v dvoch prípadoch to boli iba kratšie zmienky (SDĽ a KSS). V tomto smere MEMO 98 zaznamenalo v zásade porovnateľný spôsob pokrytia v troch televíziách – TV Markíza informovala o spomínaných 10 subjektoch, STV a TA3 o deviatich (s výnimkou KSS).

Médiá venovali celkovo najväčší priestor koaličnej Slovenskej národnej strane (SNS) – súhrnne 26 min. 15 sek. (15,1%), pričom informácie o SNS dominovali vo všetkých monitorovaných televíziách. TV Markíza venovala SNS najväčší priestor vzhľadom na celkový poskytnutý čas (8 min. 42 sek.), ako aj podiel z politicky relevantných informácií. Zvyšné tri televízie priniesli o SNS navzájom podobný podiel informácií – 14,0% na STV, 13,9% na TA3 a 13,4% na TV Joj.

SNS bola v TV Markíza najviac kritizovaným subjektom, predovšetkým v súvislosti so spomínaným billboardom, a tiež pre rozpor medzi predstaveným volebným programom, ktorý deklaruje boj proti korupcii, a korupčnými aférami viacerých čelných predstaviteľov SNS. V súhrne boli po SNS najprezentovanejšími subjektmi opozičná Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická strana (SDKÚ-DS), ktorej médiá venovali spoločný priestor 12 min. 59 sek. (podiel 7,5%), pričom najväčší podiel získala na TV Joj (9,2%) a vládny Smer - Sociálna demokracia (Smer-SD) s priestorom 12 min. 50 sek. (7,4%), pričom najväčší podiel získal v TA3 (11,2%). Ďalšími zobrazenými subjektmi boli SMK (v súhrne 6,6%) a KDH (v súhrne 6,4%).

O stranách jednoznačne prevládali neutrálne informácie (výlučne pri informovaní o SDĽ), pričom však o každej strane (s výnimkou SaS), odznelo viac negatívnych ako pozitívnych informácií. Najnegatívnejšie zobrazenou stranou bola v súhrne všetkých médií SNS. Druhou najkritizovanejšou stranou bol vládny Smer-SD, najmä zo strany SNS v súvislosti s verziou vlasteneckého zákona, ktorý predložil premiér Fico, v súvislosti s predraženým PPP projektom, ako aj diskutovanou trasou ropovodu cez Žitný ostrov.

V súhrne všetkých médií boli z lídrov kandidátok zaznamenaní iba ôsmi predstavitelia strán, tých ktoré majú podľa prieskumov verejnej mienky šancu dosiahnuť 5-percentný volebný prah (R. Fico, J. Slota, V. Mečiar, I. Radičová, P. Csáky, J. Figeľ, R. Sulík a B. Bugár). Najviac priestoru venovali médiá lídrovi vládnej strany Smer-SD Ficovi (23 min. 29 sek.), aj keď predovšetkým v pozícii predsedu vlády (takmer 95 %). Druhým najzobrazovanejším lídrom bol predseda SNS Ján Slota (10 min. 1 sek.) v súvislosti s vlasteneckým zákonom, kontroverzným billboardom, ako aj predstavením volebného programu, ktorý SNS zverejnila ako posledná z parlamentných strán. Obraz premiéra bol prevažne neutrálno-negatívny, o predsedovi SNS nepriniesli médiá jedinú pozitívnu správu. O všetkých ostatných lídroch spoločne odznelo v médiách súhrnne menej informácií ako o Jánovi Slotovi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 246
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 833
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 814
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 567
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 897
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 576
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 570
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Domov

Prišla učiť angličtinu, pre políciu takmer nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci. Ak sa nedostanú na rad, tak musia krajinu opustiť.

Domov

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru. Krajský predseda Tibor Glenda zas hovorí o nátlaku na členov klubu.

Domov

V niektorých okresoch platí výstraha pred vetrom a dažďom

Meteorológovia varujú aj pred silným vetrom v Tatrách.

Domov

Do vedy o 32 miliónov eur menej? Nie je to iba Plavčanovo maslo, vyviňujú sa v SNS

Slovensko môže prísť o približne 32 miliónov eur z eurofondov na vedu. Výzvy sú po kauze exministra školstva Petra Plavčana zablokované.