BRATISLAVA. Aj prostredníctvom videoklipov budú môcť politici bojovať o voliča až do poslednej chvíle, keďže pri parlamentných voľbách už po druhý raz neplatí predvolebné moratórium.
Politici zrejme budú musieť najhlbšie siahnuť do vrecka, ak sa budú chcieť prezentovať vo vysielaní najsledovanejšej televízie Markíza. Za jeden 30-sekundový spot podľa hovorkyne televízie Oľgy Dúbravskej zaplatia 2950 eur. Cena je jednotná, strany si nebudú môcť vybrať, či ich reklamu odvysielajú ráno, popoludní, alebo v hlavnom vysielacom čase. "Poradie jednotlivých kandidátov bude vyžrebované pod dohľadom notára," uvádza sa v ponukovom liste televízie.
Verejnoprávna Slovenská televízia naopak zostavila cenník podľa toho, aká je jej sledovanosť v danom časovom úseku. "Cena sa pohybuje od 720 do 2500 eur na STV 1 a na STV 2 od 450 eur," napísal ČTK obchodný riaditeľ STV Robert Slezák.
Zvyšné televízie ceny nechceli zverejniť. "Na politickú reklamu je podľa platnej legislatívy pripravený špeciálny cenník a špeciálne brejky, ktoré zabezpečujú objektivitu pri prerozdeľovaní reklamného priestoru," uviedol obchodný riaditeľ TV JOJ Martin Heržo. "Každá politická strana môže nakúpiť rovnakú štruktúru reklamných brejkov podľa svojich finančných možností," dodal. Televízia TA3 zase cenník odmietla poskytnúť s tým, že ide o obchodné tajomstvo.
"Veľké strany, ktoré majú šancu dostať sa do parlamentu, tie to budú schopné zaplatiť. A tie menšie strany, tam môžu byť nejaké problémy a možnože si neobjednajú žiadny priestor," komentoval zverejnené ceny predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloš Mistrík.
Aj keď ani pred voľbami v roku 2006 všetky televízie nezverejnili svoje cenníky, televízny priestor zrejme zlacnel. STV totiž vtedy ponúkala odvysielanie politickej reklamy za v prepočte od 664 eur do 3319 eur. Podľa analýzy agentúry TNS strany vtedy do politickej reklamy investovali 65 miliónov Sk (podľa konverzného kurzu 2,15 milióna eur).
Oficiálny začiatok predvolebnej kampane je síce v sobotu, jednotlivé strany však už na seba voličov upozorňujú niekoľko mesiacov. Ich kampaň však zatiaľ analytici i politológovia hodnotia ako nudnú. Napríklad vládny Smer-SD zvolil nápaditejšiu reklamu v čase, keď sa ešte len snažil dostať k moci. V roku 2002 súčasný premiér Robert Fico ako "majster poriadok" sľuboval, že "vyperie" škvrny, ktoré mali podobu jeho súčasného koaličného partnera Vladimíra Mečiara (ĽS-HZDS) a lídra bývalej vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ-DS).
Napriek tomu, že sa oficiálna kampaň ešte nezačala, licenčná rada už dostala podnet súvisiaci s voľbami. Kandidujúci politici sa totiž prezentovali v diskusných reláciách. Nové strany Most-Híd a SaS sa však sťažovali, že ich zástupcovia nemohli vystúpiť v relácii STV O 5 minút 12.