Učitelia sa cítia nedocenení a nemotivovaní, študenti odchádzajú do Česka.SMK
BRATISLAVA. Papier znesie všetko, hodnotia odborníci na školstvo reformy, ktoré v posledných rokoch pretlačili politici. Zmeny zákonov za posledné štyri roky mali modernizovať výučbu, žiakom dať nové učebnice, učiteľov motivovať novým systémom ohodnotenia. Komplexná kontrola mala roztriediť univerzity.
Aj keď sa vládne strany na zmenách zhodli, do škôl sa dostal len zlomok. Učitelia až príliš noviniek neprivítali.
Nevydarená reforma
Učitelia sa ponosujú, že politici rozbehli reformu bez prípravy, pretože žijú v inej realite. K tomu sa pridali politické hry o vlastenectvo a zneužívanie národnostného školstva.
"Aj z tohto dôvodu by sa mal zrušiť priamy vplyv politikov a centrálnych byrokratov na vzdelávanie v školách. Zodpovednosť za vzdelávací proces treba preniesť priamo na učiteľov a odborné inštitúcie,“ hodnotí expertka na regionálne školstvo Zuzana Humajová-Zimenová z Konzervatívneho inštitútu. Takéto riešenie strany vo volebných programoch neponúkajú.
Nový školský zákon zaviedol dvojúrovňový model štátnych a školských vzdelávacích programov, čo je pozitívna zmena. Nové možnosti však ministerstvo zdeformovalo chybným reformným konceptom.
Do škôl nedorazili viaceré učebnice. Reformu sprevádza byrokratická papierovačka. Nové pravidlá kariérneho postupu nemotivujú učiteľov zmysluplne sa vzdelávať a demotivujú mladších pedagógov alebo tých s dvoma vysokými školami.
Diplom ako papier
Kauza Trenčianskej univerzity a kupčenie s diplomami spochybnili proces komplexnej akreditácie vysokých škôl, ktorá protizákonné konanie v Trenčíne nezistila. Hodnotenie univerzít a ich roztriedenie medzi elitné a priemerné spochybnila aj Generálna prokuratúra. Dnes máme opäť bez menších problémov tucet univerzít.
Analytička z SGI Renáta Králiková považuje za najväčší problém spolitizovanie akreditácie. „Ak univerzity majú byť len elitou, tak nemôže byť polovica škôl elitných. Akreditácia sa zúžila na počet študentov na učiteľa, čo tiež nie je najlepším kritériom kvality.“ Kritizuje, že minister a vláda súkromné vysoké školy skôr potláčali, ako podporovali.
Slabé vybavenie škôl, nedostatok vedeckých projektov a pedagógovia bez ďalšieho vzdelávania čoraz viac maturantov motivuje odísť do zahraničia. Podľa odhadu Agentúry ARRA študuje v Česku vyše 20-tisíc Slovákov. Politické strany to v programoch neriešia.
Volebné programy strán v oblasti školstva
Smer
Kontinuita v reforme vzdelania na základných a stredných školách
Posledný ročník materskej školy pre všetky deti.
Zaviesť kariérové poradentstvo pre žiakov a študentov.
Dotáciami podporovať záujem študentov v odborných školách.
Skvalitňovať vzdelávanie v oblasti úcty k národným a kresťanským tradíciám.
Podpora vlastenectva
Bezplatné vysoké školstvo.
HZDS
Poukážka pre žiakov prvého ročníka 100 eur, ktorú dostanú rodičia žiakov na zakúpenie učebných pomôcok na začiatku školského roka.
Zaviesť lepšie odmeňovanie učiteľov v regionálnom školstve novelou zákona o pedagogických zamestnancoch.
Presadiť nový zákon o vysokých školách, ktorý bude zohľadňovať priority európskeho vzdelávacieho a výskumného priestoru.
Nový zákon o športe: vytvoriť koncepciu podpory a rozvoja telesnej výchovy a športu v školách.
SNS
Deti nesmie ovplyvňovať v školách gýč, ich hodnoty nemajú ovplyvňovať bulvár a násilie.
Podpora poznania a úcty k národným a kresťanským tradíciám.
Výučba vlastenectva.
Znížiť pedagogický úväzok učiteľov. Priemerný plat pedagogických a odborných zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním II. stupňa má byť najmenej 1,6-až 1,8- násobok priemerného platu v hospodárstve.
Motivovať k zvýšenej účasti detí zo sociálne znevýhodneného prostredia na predškolskej príprave od veku 4 rokov.
Podpora vysokých škôl so špičkovou vedou a vzdelávaním.
SDKÚ
Spravodlivejšie hodnotenie žiakov. Externé testovanie by malo nahradiť skúšky na vyšší postup vo vzdelaní zo školy na školu.
Angličtina ako povinný jazyk.
Posledný ročník materskej školy pre všetky deti.
Aspoň jedna slovenská univerzita v prvej päťstovke svetových rebríčkov.
Zmeniť kritériá akreditácie, aby hodnotili kvalitu, nie kvantitu.
Vrátiť hodnotu akademickým titulom, odobrať ich tým, ktorí získali titul podvodom.
Zastavenie nezákonného a nespravodlivého vyberania poplatkov na univerzitách.
KDH
Každá stredná škola má mať neobmedzený bezdrôtový prístup k vysokorýchlostnému internetu a každý študent prístup k počítaču.
Zmeniť kritériá akreditácie, ktoré zabezpečia skutočné hodnotenie kvality vzdelávania.
Zvýšiť úlohy interného hodnotenia študentmi a absolventmi.
Vytvorenie podmienok na pritiahnutie špičkových vedcov zo sveta.
Vytvorenie fondu na podporu nadaných študentov a štúdium na špičkových školách v zahraničí.
Presadiť zmenu nespravodlivého systému platenia za štúdium externých študentov.
Každý maďarský študent sa má vzdelávať v materinskom jazyku od materskej školy až po univerzitu.
Podpora odborného vzdelania.
Zachovanie malých škôl, rozšíriť ponuku stredných škôl.
Podpora programov, ktoré by iniciovali návrat maďarských študentov študujúcich v zahraničí do rodnej krajiny.
SaS
Vytvoriť systémy hodnotenia kvality škôl, ktoré by poskytovali údaje o kvalite škôl a o reálnej uplatniteľnosti absolventov na trhu práce.
Raz ročne interné hodnotenie kvality vzdelávania v školách.
Lepším školám dávať viac peňazí na žiakov
Oddeliť financovanie vzdelávania na vysokých školách od financovania výskumu na nich.
Riaditeľmi škôl by mali byť aj šikovní manažéri, nielen pedagogickí pracovníci.
Most
Podporiť štátny vzdelávací program, ktorý zostaví a aktualizuje stabilná apolitická odborná školská komisia.
Bezplatné vysokoškolské vzdelávanie nadaných študentov zo sociálne slabšieho prostredia.
Na základných školách vyučovať jazyk konverzačnou metódou.
Viac vyučovacích hodín slovenského jazyka a konverzácie pre školy s vyučovacím jazykom menšín.
Prispôsobiť učivo v rôznych ročníkoch primerane veku.
Na stredných školách nepreberať len literatúru, ale primerane rozšíriť gramatiku.

Beata
Balogová
