AKTUALIZOVANÉ 19:48

Shootymu na bilbordy posielajú ľudia tisíce eur

Karikaturistova zbierka na bilbordy s Ficom, Slotom a Mečiarom sa rozbehla rýchlejšie ako Ficova na sochu Svätopluka.

(Zdroj: Karikatúra: Shooty)

BRATISLAVA. Karikatúry Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Jána Slotu ako si delia lup. Takýmto spôsobom sa pred voľbami zapojil do bilbordovej kampane karikaturista Martin „Shooty" Šútovec.

„Hovoril som si, že by som aj ja mal k týmto voľbám niečo povedať. Mal by som povedať, že sa mi nepáči táto vláda, čo sa mi nepáči. A ja sa tým vôbec netajím," vysvetľoval. Myslí si, že by bilbordy s nápisom Čo je vaše, to je naše. Čo je naše, do toho vás nič! potešili ľudí s rovnakým názorom.

Dalo viac ako 450 ľudí

Shooty chcel pôvodne zaplatiť len niekoľko bilbordov a z vlastných peňazí. Potom ho ale napadlo, že sa pokúsi o zbierku na tri veľkoplošné bigbordy v Bratislave a v Žiline, ktorých prenájom mal stáť okolo 5000 eur. Spustil ju len vo štvrtok na obed. Za prvých 24 hodín vyzbieral 14.000 eur a ešte v piatok poobede mu pribúdali darcovia doslova každú minútu. Napočítal ich viac ako 450. Najväčšou čiastkou prispel porevolučný vicepremiér pre ekonomiku Jozef Kučerák. Dal 2500 eur.

Keďže karikaturistovi prišlo výrazne viac peňazí ako čakal, chce si za ne prenajať viac bilbordov. Hneď na druhý deň sa mu naviac začali ozývať majitelia reklamných plôch, ktorí chcú u seba plagáty umiestiť.

Zoznam darcov a číslo účtu nájdete na Shootyho webe.

Rýchlejšie ako Svätopluk

Shootyho bilbordová zbierka sa rozbehla výrazne rýchlejšie ako zbierka na sochu Svätopluka, ktorú tento rok vyhlásil prezident Ivan Gašparovič, premiér Fico a šéf parlamentu Pavol Paška. Tým za dva mesiace prispelo zhruba 170 ľudí a organizácií. Väčšinou však išlo o poslancov za Smer a členov vlády, ktorí sa skladali po 1000 eur.

Dohromady majú okolo 80-tisíc eur. Po prvých troch týždňoch zbierky ale na stránke jazdeckej sochy svietila zhruba rovnaká čiastka, ako na Shootyho stránke deň po štarte zbierky na bilbordy.

Ostatní to zrejme nerobili dobre

Shootyho iniciatívu komentuje špecialista na webovú komunikáciu JÁN ŠIFRA.

Je rýchlosť, s akou získava Shooty peniaze, výnimočná?

Na Slovensku je to určite nový jav, a myslím, že otvoril celú novú oblasť. Vo svete sa podobné veci už vďaka internetu niekoľko rokov dejú, a Shooty práve ukázal, že sa to dá aj u nás. Príklady však vo svete existujú, takéto mikrozbierky na rôzne účely nie sú novinkou.

Čo sa tradične takto financuje? Aké činnosti?

Napríklad pôžičky pre podnikateľov v rozvojovom svete. Bohatý Európan napríklad cez rovnaký princíp môže prispieť začínajúcemu podnikateľovi v Senegale (alebo v Bulharsku:). Rovnako existujú nákupné kluby, ktoré sa pokúsili prísť už aj na Slovensko. Tu je princíp taký, že sa viacero ľudí spojí a žiada od výrobcu množstevnú zľavu, napríklad na televízor. Odborne sa tento celý princíp označuje ako crowdsourcing.

Akú úlohu v tom hral Facebook? Dokázal by niečo podobné napríklad emailom alebo odkazom na jeho stránku?

Skôr si myslím, že tu je to súhra viacerých faktorov a predovšetkým je to o tom, že internete znížil takzvané transakčné náklady - v tomto prípade nefinančné náklady na realizáciu niečoho. To znamená že Facebook znížil Shootymu náklady na komunikáciu. Dalo by sa to oznámiť aj listom alebo telefónom, ale nechcelo by sa mu do toho, zaberie to príliš veľa času a námahy. Na druhej strane, ľudia nemajú takmer žiadne transakčné náklady s poslaním peňazí, cez Internet banking to vedia rýchlo.

Na webe žije silná politicky angažovaná generácia, no vždy sa kladie otázka, či je schopná činu aj v reálnom svete. Je to to dôkaz, že áno?

Je to skôr dôkaz, že ostatní to doteraz asi nerobili dobre. Poučka všetkých marketérov a webdizajnérov je, že človek na internete je lenivý, neochotný a rýchlo dokáže od akcie ujsť. Znie to hrubo, ale je to tak. Preto dobrý internetový produkt - aj politická akcia - vždy musí nájsť cestu, ako čo najviac akciu zjednodušiť. To sa Shootymu podarilo. Ak by od ľudí chcel, aby mu tie peniaze priniesli alebo išli lepiť bilboardy osobne, asi by to nešlo tak dobre a rýchlo. Šlo by to, ale stálo by ho to viac námahy.

Ak vidíme takúto spontánnu reakciu na webe, máme si myslieť, že takisto príde táto genrácia voliť?

Myslím si že nie, práve naopak. Je to dôkaz toho, že treba čím skôr spraviť na Slovensku jednoduché elektronické hlasovanie, aby išli mladí voliť. Kanály, ktorými sa dnes volí, nereflektujú zvyky ľudí.

Ako si vysvetľujete dôveru ľudí len tak dať peniaze niekomu cez web?

Za Shootym stojí dlhoročná mediálna práca, dôveryhodné médium, má značku, ktorej ľudia veria. Majú pocit, že tým, že je na očiach, podvod si nedovolí.
(sme.sk)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 10 281
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 759
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 154
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 999
  5. Kam do tepla v januári? 2 530
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 332
  7. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 329
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 241
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 318
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 103

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Minúta po minúte: Exorcistu sa Droba pozývať na župu nechystá

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí. Pokračujeme v Bratislave.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil.

Neprehliadnite tiež

Prešov má novú atrakciu, model mesta na námestí

Model ukazuje, aké bolo mesto v roku 1768.

Minúta po minúte: Stretnutie so županom Jurajom Drobom

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračujeme v Bratislave.

Smrť v košickom byte: Nebola to eutanázia, muž spáchal samovraždu

Špekulácie, že mu na druhý svet pomohla manželka, vyšetrovanie nepotvrdilo.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Záhadná petícia chce Štefana Harabina za prezidenta

Kto je Štefan Harabin a kto ho chce za prezidenta.

V Tatrách sa pripravte na silný vietor

Výstrahu druhého stupňa vydal Slovenský hydrometeorologický ústav.