SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:48

Shootymu na bilbordy posielajú ľudia tisíce eur

Karikaturistova zbierka na bilbordy s Ficom, Slotom a Mečiarom sa rozbehla rýchlejšie ako Ficova na sochu Svätopluka.

(Zdroj: Karikatúra: Shooty)

BRATISLAVA. Karikatúry Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Jána Slotu ako si delia lup. Takýmto spôsobom sa pred voľbami zapojil do bilbordovej kampane karikaturista Martin „Shooty" Šútovec.

„Hovoril som si, že by som aj ja mal k týmto voľbám niečo povedať. Mal by som povedať, že sa mi nepáči táto vláda, čo sa mi nepáči. A ja sa tým vôbec netajím," vysvetľoval. Myslí si, že by bilbordy s nápisom Čo je vaše, to je naše. Čo je naše, do toho vás nič! potešili ľudí s rovnakým názorom.

Dalo viac ako 450 ľudí

Shooty chcel pôvodne zaplatiť len niekoľko bilbordov a z vlastných peňazí. Potom ho ale napadlo, že sa pokúsi o zbierku na tri veľkoplošné bigbordy v Bratislave a v Žiline, ktorých prenájom mal stáť okolo 5000 eur. Spustil ju len vo štvrtok na obed. Za prvých 24 hodín vyzbieral 14.000 eur a ešte v piatok poobede mu pribúdali darcovia doslova každú minútu. Napočítal ich viac ako 450. Najväčšou čiastkou prispel porevolučný vicepremiér pre ekonomiku Jozef Kučerák. Dal 2500 eur.

Keďže karikaturistovi prišlo výrazne viac peňazí ako čakal, chce si za ne prenajať viac bilbordov. Hneď na druhý deň sa mu naviac začali ozývať majitelia reklamných plôch, ktorí chcú u seba plagáty umiestiť.

Zoznam darcov a číslo účtu nájdete na Shootyho webe.

Rýchlejšie ako Svätopluk

Shootyho bilbordová zbierka sa rozbehla výrazne rýchlejšie ako zbierka na sochu Svätopluka, ktorú tento rok vyhlásil prezident Ivan Gašparovič, premiér Fico a šéf parlamentu Pavol Paška. Tým za dva mesiace prispelo zhruba 170 ľudí a organizácií. Väčšinou však išlo o poslancov za Smer a členov vlády, ktorí sa skladali po 1000 eur.

Dohromady majú okolo 80-tisíc eur. Po prvých troch týždňoch zbierky ale na stránke jazdeckej sochy svietila zhruba rovnaká čiastka, ako na Shootyho stránke deň po štarte zbierky na bilbordy.

Ostatní to zrejme nerobili dobre

Shootyho iniciatívu komentuje špecialista na webovú komunikáciu JÁN ŠIFRA.

Je rýchlosť, s akou získava Shooty peniaze, výnimočná?

Na Slovensku je to určite nový jav, a myslím, že otvoril celú novú oblasť. Vo svete sa podobné veci už vďaka internetu niekoľko rokov dejú, a Shooty práve ukázal, že sa to dá aj u nás. Príklady však vo svete existujú, takéto mikrozbierky na rôzne účely nie sú novinkou.

Čo sa tradične takto financuje? Aké činnosti?

Napríklad pôžičky pre podnikateľov v rozvojovom svete. Bohatý Európan napríklad cez rovnaký princíp môže prispieť začínajúcemu podnikateľovi v Senegale (alebo v Bulharsku:). Rovnako existujú nákupné kluby, ktoré sa pokúsili prísť už aj na Slovensko. Tu je princíp taký, že sa viacero ľudí spojí a žiada od výrobcu množstevnú zľavu, napríklad na televízor. Odborne sa tento celý princíp označuje ako crowdsourcing.

Akú úlohu v tom hral Facebook? Dokázal by niečo podobné napríklad emailom alebo odkazom na jeho stránku?

Skôr si myslím, že tu je to súhra viacerých faktorov a predovšetkým je to o tom, že internete znížil takzvané transakčné náklady - v tomto prípade nefinančné náklady na realizáciu niečoho. To znamená že Facebook znížil Shootymu náklady na komunikáciu. Dalo by sa to oznámiť aj listom alebo telefónom, ale nechcelo by sa mu do toho, zaberie to príliš veľa času a námahy. Na druhej strane, ľudia nemajú takmer žiadne transakčné náklady s poslaním peňazí, cez Internet banking to vedia rýchlo.

Na webe žije silná politicky angažovaná generácia, no vždy sa kladie otázka, či je schopná činu aj v reálnom svete. Je to to dôkaz, že áno?

Je to skôr dôkaz, že ostatní to doteraz asi nerobili dobre. Poučka všetkých marketérov a webdizajnérov je, že človek na internete je lenivý, neochotný a rýchlo dokáže od akcie ujsť. Znie to hrubo, ale je to tak. Preto dobrý internetový produkt - aj politická akcia - vždy musí nájsť cestu, ako čo najviac akciu zjednodušiť. To sa Shootymu podarilo. Ak by od ľudí chcel, aby mu tie peniaze priniesli alebo išli lepiť bilboardy osobne, asi by to nešlo tak dobre a rýchlo. Šlo by to, ale stálo by ho to viac námahy.

Ak vidíme takúto spontánnu reakciu na webe, máme si myslieť, že takisto príde táto genrácia voliť?

Myslím si že nie, práve naopak. Je to dôkaz toho, že treba čím skôr spraviť na Slovensku jednoduché elektronické hlasovanie, aby išli mladí voliť. Kanály, ktorými sa dnes volí, nereflektujú zvyky ľudí.

Ako si vysvetľujete dôveru ľudí len tak dať peniaze niekomu cez web?

Za Shootym stojí dlhoročná mediálna práca, dôveryhodné médium, má značku, ktorej ľudia veria. Majú pocit, že tým, že je na očiach, podvod si nedovolí.
(sme.sk)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 038
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 003
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 056
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 757
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 716
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 537
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 601
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 584
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 361
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.
Autorská strana Petra Šabatu

Keď v Česku umierajú mŕtvi (píše Petr Šabata)

Popis jedného smutného slovensko-českého koronavírusového zápasu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Polícia upozorňuje na hoax o celoplošnom testovaní

Polícia status o nanočipoch postúpila kriminálnej polícii.

Enviroaktivisti odovzdajú vo štvrtok petíciu s viac ako 120-tisíc podpismi

Kancelária NR SR by mala preveriť súlad doručenej petície so zákonmi.

Marta Fandlová z iniciatívy Mladí za klímu.

Pellegrini pri testovaní hovorí o vydieraní, vláda podľa neho straší ľudí lockdownom

Lockdown je snaha vystrašiť občanov a tlačiť ich k múru, hovorí Pellegrini.

	
Na snímke nezaradený poslanec NR SR Peter Pellegrini počas 16. schôdze parlamentu v Bratislave v stredu 21. októbra 2020.
Ilustračné foto.