SME

Shootymu na bilbordy posielajú ľudia tisíce eur

Karikaturistova zbierka na bilbordy s Ficom, Slotom a Mečiarom sa rozbehla rýchlejšie ako Ficova na sochu Svätopluka.

(Zdroj: Karikatúra: Shooty)

BRATISLAVA. Karikatúry Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Jána Slotu ako si delia lup. Takýmto spôsobom sa pred voľbami zapojil do bilbordovej kampane karikaturista Martin „Shooty" Šútovec.

„Hovoril som si, že by som aj ja mal k týmto voľbám niečo povedať. Mal by som povedať, že sa mi nepáči táto vláda, čo sa mi nepáči. A ja sa tým vôbec netajím," vysvetľoval. Myslí si, že by bilbordy s nápisom Čo je vaše, to je naše. Čo je naše, do toho vás nič! potešili ľudí s rovnakým názorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dalo viac ako 450 ľudí

Shooty chcel pôvodne zaplatiť len niekoľko bilbordov a z vlastných peňazí. Potom ho ale napadlo, že sa pokúsi o zbierku na tri veľkoplošné bigbordy v Bratislave a v Žiline, ktorých prenájom mal stáť okolo 5000 eur. Spustil ju len vo štvrtok na obed. Za prvých 24 hodín vyzbieral 14.000 eur a ešte v piatok poobede mu pribúdali darcovia doslova každú minútu. Napočítal ich viac ako 450. Najväčšou čiastkou prispel porevolučný vicepremiér pre ekonomiku Jozef Kučerák. Dal 2500 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže karikaturistovi prišlo výrazne viac peňazí ako čakal, chce si za ne prenajať viac bilbordov. Hneď na druhý deň sa mu naviac začali ozývať majitelia reklamných plôch, ktorí chcú u seba plagáty umiestiť.

Zoznam darcov a číslo účtu nájdete na Shootyho webe.

Rýchlejšie ako Svätopluk

Shootyho bilbordová zbierka sa rozbehla výrazne rýchlejšie ako zbierka na sochu Svätopluka, ktorú tento rok vyhlásil prezident Ivan Gašparovič, premiér Fico a šéf parlamentu Pavol Paška. Tým za dva mesiace prispelo zhruba 170 ľudí a organizácií. Väčšinou však išlo o poslancov za Smer a členov vlády, ktorí sa skladali po 1000 eur.

Dohromady majú okolo 80-tisíc eur. Po prvých troch týždňoch zbierky ale na stránke jazdeckej sochy svietila zhruba rovnaká čiastka, ako na Shootyho stránke deň po štarte zbierky na bilbordy.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatní to zrejme nerobili dobre

Shootyho iniciatívu komentuje špecialista na webovú komunikáciu JÁN ŠIFRA.

Je rýchlosť, s akou získava Shooty peniaze, výnimočná?

Na Slovensku je to určite nový jav, a myslím, že otvoril celú novú oblasť. Vo svete sa podobné veci už vďaka internetu niekoľko rokov dejú, a Shooty práve ukázal, že sa to dá aj u nás. Príklady však vo svete existujú, takéto mikrozbierky na rôzne účely nie sú novinkou.

Čo sa tradične takto financuje? Aké činnosti?

Napríklad pôžičky pre podnikateľov v rozvojovom svete. Bohatý Európan napríklad cez rovnaký princíp môže prispieť začínajúcemu podnikateľovi v Senegale (alebo v Bulharsku:). Rovnako existujú nákupné kluby, ktoré sa pokúsili prísť už aj na Slovensko. Tu je princíp taký, že sa viacero ľudí spojí a žiada od výrobcu množstevnú zľavu, napríklad na televízor. Odborne sa tento celý princíp označuje ako crowdsourcing.

SkryťVypnúť reklamu

Akú úlohu v tom hral Facebook? Dokázal by niečo podobné napríklad emailom alebo odkazom na jeho stránku?

Skôr si myslím, že tu je to súhra viacerých faktorov a predovšetkým je to o tom, že internete znížil takzvané transakčné náklady - v tomto prípade nefinančné náklady na realizáciu niečoho. To znamená že Facebook znížil Shootymu náklady na komunikáciu. Dalo by sa to oznámiť aj listom alebo telefónom, ale nechcelo by sa mu do toho, zaberie to príliš veľa času a námahy. Na druhej strane, ľudia nemajú takmer žiadne transakčné náklady s poslaním peňazí, cez Internet banking to vedia rýchlo.

Na webe žije silná politicky angažovaná generácia, no vždy sa kladie otázka, či je schopná činu aj v reálnom svete. Je to to dôkaz, že áno?

SkryťVypnúť reklamu

Je to skôr dôkaz, že ostatní to doteraz asi nerobili dobre. Poučka všetkých marketérov a webdizajnérov je, že človek na internete je lenivý, neochotný a rýchlo dokáže od akcie ujsť. Znie to hrubo, ale je to tak. Preto dobrý internetový produkt - aj politická akcia - vždy musí nájsť cestu, ako čo najviac akciu zjednodušiť. To sa Shootymu podarilo. Ak by od ľudí chcel, aby mu tie peniaze priniesli alebo išli lepiť bilboardy osobne, asi by to nešlo tak dobre a rýchlo. Šlo by to, ale stálo by ho to viac námahy.

Ak vidíme takúto spontánnu reakciu na webe, máme si myslieť, že takisto príde táto genrácia voliť?

Myslím si že nie, práve naopak. Je to dôkaz toho, že treba čím skôr spraviť na Slovensku jednoduché elektronické hlasovanie, aby išli mladí voliť. Kanály, ktorými sa dnes volí, nereflektujú zvyky ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako si vysvetľujete dôveru ľudí len tak dať peniaze niekomu cez web?

Za Shootym stojí dlhoročná mediálna práca, dôveryhodné médium, má značku, ktorej ľudia veria. Majú pocit, že tým, že je na očiach, podvod si nedovolí.

(sme.sk)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 165
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 227
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 045
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 746
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 623
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 824
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 177
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu