BRATISLAVA. „Som na Vás hrdá.“ Taký odkaz v diskusii s fanúšikmi skupiny „Som proti dvojakému občianstvu pre maďarskú menšinu v SR“ na Facebooku zanechala minulý týždeň podpredsedníčka SNS a parlamentu Anna Belousovová.
Pár riadkov pred jej príspevkom sa objavujú aj komentáre ako „Maďarov treba postrieľať“, „Maďarov za Dunaj“ prípadne do Dunaja či komentáre plné nepublikovateľných vulgarizmov.
Anna Belousovová sa však aj v tomto prípade správa len ako politik, ktorý hľadá miesto, kde osloviť možných priaznivcov čo najlacnejšie a najpohodlnejšie. Sociálne siete na webe v tejto volebnej kampani, zdá sa, už takýmto miestom sú.
Priamo, hoci z auta
Najpopulárnejšou slovenskou političkou, ktorej profil a fanúšikovská stránka na Facebooku spoločne rátajú viac ako 13 a pol tisíca podporovateľov, je volebná líderka SDKÚ Iveta Radičová. Okrem množstva fotografií a videí z volebných mítingom sem-tam fanúšikov osloví aj komentárom.
„Dnes sa teším, lebo prídem domov za svetla,“ napísala napríklad vo štvrtok večer, keď sa vracala z mítingu v Senici. „Facebook otváram aj doma, ale skôr v noci. Najčastejšie píšem v aute, robila som to aj v prezidentskej kampani a osvedčilo sa mi to,“ hovorí Radičová.
Hovorí, že Facebook nie je pre ňu už len súčasťou kampane, ale aj samozrejmou súčasťou života. Pre Richarda Sulíka, ktorého strana Sloboda a solidarita je s viac ako 54tisíc fanúšikmi na Facebooku najpopulárnejšia, sa komunikácia cez sociálnu sieť spája najmä s jeho politickou stranou a kampaňou.
Na vlastnom profile, kde má takmer 3500 priateľov, má však aj rodinnú fotografiu a občas četuje so známymi.
„Ak by neexistovala SaS, bol by som na Facebooku, samozrejme, menej aktívny, ale nedá sa to oddeliť. Mnohých priateľov ani nepoznám osobne, ale keď sa prihlásia, ja ich všetkých potvrdím ako priateľov preto, aby videli moje statusy, ktorými chcem niečo oznámiť,“ vysvetľuje Sulík.
Facebook mal na Slobodu a solidaritu veľký vplyv aj pri formovaní predvolebného programu, členovia strany majú vlastnú skupinu, kde diskutujú o straníckych záležitostiach.
Koalícii sa na webe nedarí
Po skupine SDKÚ s vyše 3700 fanúšikmi má najviac fanúšikov strana Most-Híd. Na „stene“ skupiny sa striedajú slovenské a maďarské odkazy, no viac ako chatové rozhovory sa objavujú prekliky na rozhovory s politikmi strany, na tlačové správy či videá z mítingov.
„Janko, vydrž, už len dvakrát tucet dní a je to!“ Aj také odkazy si na Facebooku nachádza šéf kresťanských demokratov Ján Figeľ. Na oplátku napríklad referuje, že na Generálnej prokuratúre podal trestné oznámenie pre financovanie Smeru.
Populárny je aj premiér Robert Fico, ten má už dokonca vyše 2800 na webe registrovaných priateľov. Okrem profilovej fotky so psom však zvedavci, ktorých premiér nemá zaregistrovaných ako priateľov, neuvidia nijaké komentáre ani videá. Na Facebooku takýto postoj neznamená skrývanie sa. Rozdielna miera informovanosti priateľov a ostatných je jedným z princípov fungovania najvplyvnejšej sociálnej siete.
Pál Csáky, predseda SMK, sa na svojom profile pochválil aj fotografiami z ustanovujúcej schôdze maďarského parlamentu, kam bol pozvaný. Ak by si však niekto chcel prečítať aj komentáre pod fotografiami, bez maďarsko-slovenského slovníka sa nezaobíde.
Trojka vládnych strán – Smer, SNS a HZDS - je v počte fanúšikov či členov skupín na Facebooku na chvoste – Smer má v skupine cez 350 členov, SNS má takmer o stovku viac a najmenšie zastúpenie na sociálnej sieti – necelých 200 fanúšikov – má HZDS. „Profil strany na Facebooku je veľmi čerstvý, vznikol len koncom marca,“ vysvetlila hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová Rýsová.
Keďže profilov a skupín pod menami politikov a strán sú na sociálnej sieti desiatky, nájsť tú správnu stránku môže byť pre fanúšika problém.
Aj na webe je najlepšie osloviť voliča priamo
Prvý raz politici využili Facebook v prezidentskej kampani. Odvtedy sa vplyv tejto siete zdvojnásobil.
Čím Facebook politikov láka?
Na rozdiel od televízie, ktorá na Slovensku stále zasahuje väčšiu časť populácie, je priestor na propagáciu vlastnej strany na webe prakticky nekonečný. Inzerovať na webe je lacnejšie a formu propagácie strany tam nikto nereguluje.
Špeciálne Facebook je zaujímavý preto, lebo je pre ľudí komunikujúcich aj po slovensky v súčasnosti už najnavštevovanejšou sociálnou sieťou (len na Slovensku žijúcich je minimálne 1,5 milióna ľudí). Druhý najsilnejší azet respektíve jeho služba pokec sú viac orientované na zábavu, preto je prirodzené riešiť verejné témy skôr na Facebooku.
2. Čo znamená, ak má niekto na Facebooku tisíce priateľov?
Väčšina návštevníkov Facebooku má počet priateľov rádovo v stovkách. Tisícky priateľov majú len na webe populárne osobnosti (napríklad Shooty, Daniel Hevier) alebo ľudia, ktorí sa zháňaniu facebookovských priateľov cielene venujú. Nepoznať niekoho osobne a prijať ho za priateľa len preto, lebo to na webe navrhne, je na Facebooku štandardné.
Priateľstvo na nič nezaväzuje, len vytvára možnosť vidieť, čo priateľ robí, a zapájať sa do rôznych diskusií, v ktorých debatuje aj on.
3. Ako najčastejšie komunikujú politické strany na Facebooku?
Najznámejším spôsobom, ako sa propagovať, je vytvoriť si fanúšikovskú stránku, získať pre ňu priaznivcov a potom ju využívať ako zámienku na legálne spamovanie rôznymi oznamami. Keďže ide o najrozšírenejšiu marketingovú taktiku, na Facebooku sa nad tým málokto pozastavuje.
4. Môžu politici oslovovať voličov na Facebooku priamo?
Skutočne zaujať môžu politici na Facebooku až vtedy, keď systematicky budujú osobné profily, vytvárajú témy a odpovedajú na stovky otázok v diskusiách, ktoré môžu vidieť stovky a tisíce ďalších ľudí.
Osloviť všetkých ľudí na Facebooku naraz možno len teoreticky - nakúpením reklamy, ktorá by sa zobrazovala všetkým užívateľom.
(kc)

Beata
Balogová
