Stíhačky musia zostať v Kuchyni, na vynovené letisko v Sliači sa nedostanú.
SLIAČ. Vláda Roberta Fica (Smer) pred voľbami poklepkáva a otvára všetko, čo sa dá. Po diaľniciach prišlo na rad aj zrekonštruované letisko v Sliači. Hoci tam stále nemôžu pristávať lietadlá. Včerajšiemu slávnostnému otvoreniu sa prizerali minister obrany Jaroslav Baška (Smer), prezident Ivan Gašparovič, veľvyslanci aj predstavitelia NATO.
Letisko má síce novú príletovú a odletovú plochu, no slovenské stíhačky MiG-29 sa tam nedostanú. Nemá ešte nastavené a certifikované navigačné systémy a hotový nie je ani zabezpečovací pohotovostný systém.
Sliač iba z výšky
Migy, ktoré sú teraz umiestnené na základni v Kuchyni na Záhorí, sa podľa ministra vrátia na Sliač niekedy v októbri až novembri. Prvé civilné lietadlá tam budú môcť pristávať až v apríli budúceho roku.
„Bolo by predčasné hovoriť o tom, kedy na letisku pristanú stíhačky. Momentálne ešte nemôžu,“ potvrdil aj hovorca ozbrojených síl Milan Vanga.
Letecké navigačné služby na letisku Sliač zabezpečovali ešte v roku 2008 dvaja prevádzkovatelia, osobitne pre vojenskú a civilnú časť. Po rekonštrukcii budú obidve prevádzky riadiť výlučne vojenskí letovodi. Armáda musí najprv vyškoliť personál aj pre riadenie civilnej letovej prevádzky a získať certifikát od leteckého úradu.
„Ostrý štart civilnej letovej prevádzky je naplánovaný na apríl budúceho roku. Dovtedy bude musieť prejsť auditom a certifikáciou leteckého úradu aj letecká spoločnosť. Predpokladám, že na začiatku budúceho roku budeme pripravení,“ povedal riaditeľ Letiska Sliač Peter Ťapuška.
Prispelo aj NATO
Letisko uzavreli pre generálne opravy vzletovej a pristávacej dráhy začiatkom mája minulého roku. Pravidelná letecká doprava na Sliači nefungovala od januára 2008. Rekonštrukcia neskôr zastavila aj obchodné lety a odlety a prílety leteckých športovcov. Na letisku nemohli pristávať ani vrtuľníky záchrannej služby. Z jediného civilného letiska v Banskobystrickom kraji nefungovali ani charterové lety do prímorských destinácií.
Celková rekonštrukcia letiska stála vyše 61 miliónov eur, z toho 27 miliónov hradila Severoatlantická aliancia.
Do konca roku 2009 boli akcionármi letiska ministerstvo obrany približne so 67 percentami, Banskobystrický samosprávny kraj so sedemnástimi a mesto Zvolen so šestnástimi percentami. S platnosťou od januára 2010 predali všetky akcie za symbolickú sumu štátu.

Beata
Balogová
