BRATISLAVA. Jediné podozrenie z nehospodárneho nakladania s pohonnými látkami. Taký je výsledok kontroly podriadených ministra vnútra Róberta Kaliňáka (Smer) na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov. Kontrolóri preverovali podnet Jozefa Žaťka, ktorý na úrade pracuje ako vodič od roku 1991.
Tvrdil, že zamestnanci úradu kšeftujú s benzínom, ktorý ušetria na cestách s ústavnými činiteľmi. Buď ho predajú pumpárom, alebo sami spotrebujú. Žaťko odhaduje, že v súkromných vreckách mohli skončiť milióny eur. O podvodoch s benzínom údajne vedeli funkcionári úradu. Aby ich zakryli, vodičov mali poučiť, ako to robiť tak, aby sa na to neprišlo.
Žaťko sa 5. marca obrátil na riaditeľa sekcie kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra Štefana Kočana. „Jeho kolega mi povedal, že ako dlhoročný policajt dobre vie, o čo ide, a navrhol Kočanovi, aby išli v pondelok (8. marca) na náš úrad a zabezpečili všetky dokumenty.“
Všetky údaje neprešli
Ako to malo fungovať
vodič natankuje 130 litrov benzínu, jazdí úsporne a ušetrí
na 1000 kilometroch môže pri povolenej spotrebe 19 litrov na 100 kilometrov ušetriť až 60 litrov benzínu
vodič príde na pumpu a natankuje benzín do kanistrov
potom ide za pumpárom, ktorý stiahne z jeho služobnej karty peniaze za 60 litrov benzínu
ak stojí liter 1,20 eura, vodičovi vydá blok na 72 eur, teda za 60 litrov benzínu
následne mu v hotovosti vyplatí 60 eur a zoberie si kanistre s benzínom
neskôr ho bez dokladov predá napríklad taxikárom
Kontrola sa začala v utorok 9. marca. Trvala približne dva mesiace a jej výsledkom je jeden podozrivý prípad, ktorý preverujú orgány činné v trestnom konaní. To, že by nadriadení kryli policajtov, sa podľa ministerstva nepotvrdilo.
Kontrolóri skúmali len knihy jázd a doklady o tankovaní od januára 2009, hoci účtovné doklady sa archivujú päť rokov. „Podnet pána Žaťka preverili v plnom rozsahu,“ tvrdí hovorca rezortu vnútra Erik Tomáš. Na záznamy z bezpečnostných kamier na pumpách sa kontrolóri nepozreli. „Podľa spoločnosti Slovnaft sa uchovávajú len tri až sedem dní,“ povedal Tomáš.
Väčšina áut, na ktorých jazdia vládni vodiči, má podľa Kaliňáka opačný problém, ako tvrdí Žaťko: nadspotrebu. „Napriek tomu sa nám minulý rok podarilo ušetriť 4,5tisíca litrov.“ Minister však pripúšťa, že treba zmeniť systém tankovania, aby sa dalo presne zmerať, koľko paliva sa minulo. „Robíme opatrenia, aby sme mali v autách GPS.“
Hrozba pre ministra?
Žaťka závery inšpekcie neprekvapili. Za všetkým, čo povedal, si stojí. „Každý na úrade vie, že to takto funguje. Keby zverejnili knihy jázd, záznamy o pohybe policajtov a doklady o tankovaní, vedel by som to aj dokázať. Ľudia v mojom postavení však nemôžu ohroziť ministra alebo policajného prezidenta.“
Inšpekcia splnila zadanie, píše Marián Leško.
Ani poslanec a exminister vnútra Martin Pado (SDKÚ) neverí kontrole, ktorá spadá priamo pod ministra vnútra. „Keď sa hneď na začiatku vyjadril, že neverí, že sa niečo stalo, kontrola nemôže preukázať, že sa mýlil, respektíve, že nemá prehľad o tom, čo sa deje v rezorte.“ Kaliňák už pred dvoma mesiacmi tvrdil, že Žaťko si väčšinu obvinení vymyslel.
Pado navrhuje nezávislý vyšetrovací úrad, ktorý by preveroval trestné činy príslušníkov ozbrojených zložiek. „Ľudia začínajú mať strach čokoľvek oznámiť, pretože sa to väčšinou obráti proti nim.“ Kaliňák považuje inšpekciu za nezávislú, „lebo je priamo pod ministrom vnútra, teda mimo Policajného zboru“.
Na úrade je všetko tajné
Zistiť, či vládni vodiči kšeftovali s benzínom, je aj pre novinára nemožné.
BRATISLAVA. Nedobytná pevnosť, Úrad pre ochranu ústavných činiteľov. Denník SME ho požiadal o sprístupnenie kníh jázd a dokladov o tankovaní, aby sa dalo porovnať, ako preverovala inšpekcia podozrenia z kšeftovania s pohonnými látkami, a či urobila pre objasnenie prípadu všetko, čo mala. Šéf úradu Milan Marko žiadosť zamietol, odvolal sa na ochranu osobných údajov.
Takýto postup je v rozpore so zákonom, hovorí právnik Pavel Nechala z Transparency International. „Nie je problém upraviť žiadosť tak, aby v nej neboli osobné údaje.“ To znamená vyčierniť všetko okrem počtu najazdených kilometrov a spotrebe pohonných látok.
Úrad tiež tvrdí, že zverejnením kníh jázd by ohrozil ústavných činiteľov, ktorých má chrániť, keďže obsahujú údaje, kedy a kam ich viezli. „Je to nezmysel, keďže ide o cesty, ktoré sa už uskutočnili. Úrad si hľadá barličky, aby mohol nejako zdôvodniť, prečo informáciu nezverejní,“ tvrdí Nechala.
Úrad nesprístupnil ani doklady o čerpaní pohonných látok. „Vyselektovať tie, ktoré odovzdali pracovníci jednotlivých odborov, by znamenalo spracovať prehľad, respektíve usporiadať doklady o tankovaní do podoby, v akej ich úrad nevedie,“ tvrdí šéf úradu Marko.
„Je to slovičkárenie a hľadanie výhovoriek. Pre vládnu moc by bolo politicky nákladnejšie zmeniť zákon tak, aby to vyhovovalo jej videniu sveta. Preto hľadajú úrady čoraz sofistikovanejšie dôvody, aby odradili žiadateľov o sprístupnenie informácií,“ povedal Nechala.
SME požiadalo aj o zverejnenie dokladov o tankovaní štátneho tajomníka ministerstva vnútra Vladimíra Čečota (SNS), ktorý išiel v sobotu 6. februára 2010 z Bratislavy do Banskej Bystrice a späť. Počas 360 kilometrov dlhej trasy sa dvakrát tankovalo – necelých 58,5 litra a niečo vyše 64 litrov. To znamená viac ako 120 litrov, hoci pri povolenej norme 19 litrov na 100 kilometrov to malo byť maximálne 68 litrov.
Úrad aj túto žiadosť zamietol, štátny tajomník Čečot podozrivé tankovanie nevysvetlil.
Marek Vagovič
Žaťko: Som zavretý v kancelárii
Vodič, ktorý prehovoril o praktikách na úrade ochrankárov, už dojazdil.
BRATISLAVA. Keď Jozef Žaťko pred vyše dvoma mesiacmi oznámil, že na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov sa kšeftuje s benzínom, predpokladal, že jeho dni sú zrátané. „Na úrade som na sto percent skončil,“ povedal vtedy SME. O prácu zatiaľ neprišiel, nadriadení ho však od všetkého odstavili.
Zobrali mu služobné auto a zablokovali kartu, ktorá mu umožňovala vstup na pracovisko aj parkovisko. Keď sa chce dostať do úradu, musí preňho prísť niektorý z kolegov. „Nebol som velený do žiadnej služby, celý deň som zavretý v kancelárii. Sedím pri počítači, alebo si s pingpongovou raketou pinkám loptičku o stenu,“ hovorí Žaťko.
Nadriadení mu chcú na tri mesiace strhnúť aj 15 percent zo mzdy – údajne za prezradenie služobného tajomstva. Ako jediný z úradu nedostal ani odmeny, ktoré rozdal policajtom pred voľbami minister Kaliňák.
„Predpokladám, že ma začnú stíhať za zneužitie právomocí verejného činiteľa,“ myslí si Žaťko. Napísal aj premiérovi Robertovi Ficovi, odpovede sa zatiaľ nedočkal.
Či Žaťko naozaj doplatí na to, že prehovoril o praktikách úradu, je otázne. Rada Európy prijala nedávno rezolúciu, že ľudia, ktorí zverejnia spoločensky závažnú informáciu, by nemali byť diskriminovaní ani trestne stíhaní. A to dokonca ani vtedy, ak sa ich podozrenia nepodarí preukázať, pretože konali v „dobrej viere“, pričom vychádzali z „odôvodnených predpokladov“.
Najskôr však musia využiť vnútorné kontrolné mechanizmy, čo Žaťko urobil, keď sa obrátil na inšpekciu ministerstva. Potom môžu informovať aj médiá. Tzv. whistleblower (chránené oznamovanie) už funguje v USA aj v niektorých európskych krajinách.
(vag)
Prípad z minulosti inšpekciu nezaujal
Kšefty s benzínom, na ktoré sa malo prísť pred tromi rokmi, zahrali úrad aj kontrolóri do autu.
BRATISLAVA. Podozrenia z podvodov s pohonnými látkami zrejme nie sú na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov novinkou. Podľa informácií SME už riešil minimálne jeden takýto prípad. „Už v roku 2007 došlo k disciplinárnemu postihu jedného z príslušníkov úradu za podobné machinácie s pohonnými látkami,“ upozornil po Žatkovom podnete aj bývalý riaditeľ Úradu boja proti korupcii Jozef Šátek.
Keďže sa objavili nové informácie, inšpekcia by mala tohto vodiča znovu predvolať ako svedka, pričom jeho vyšetrovací spis by sa dal použiť ako listinný dôkaz aj v aktuálnej kauze, napísal na svojom blogu Šátek. Vodič mal kedysi pracovať aj pre súčasného šéfa inšpekcie na ministerstve Štefana Kočana, ktorý bol v minulosti funkcionárom protikorupčného úradu.
„Pamätám si, že prišiel za mnou a poprosil ma, či mu nemôžem pomôcť, keďže má dostať nejaký trest. Keď som sa na to informoval, povedali mi, že už je napísaný rozkaz, takže som sa o to viac nezaujímal. Už si nespomínam, či sa to týkalo benzínu,“ tvrdí Kočan. Sľúbil však, že si prípad preverí a nevylúčil, že si vodiča predvolá ako svedka aj v prípadoch, o ktorých hovoril Žaťko.
Po rokovaní výboru pre obranu a bezpečnosť, na ktorom koalícia odmietla poslanecký prieskum na úrade, však Kočan zmenil názor.
„Neoveroval som to a pravdupovediac, ani ma to nezaujíma.“ Vodič je dodnes zamestnancom úradu, nadriadení ho potrestali len zrážkami zo mzdy. Riaditeľ úradu Marko podvody s benzínom popiera – žiadosť SME, aby sprístupnil rozkazy o trestoch zamestnancov úradu, však zamietol.
(vag)
Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite
Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Beata
Balogová
