SME

Kampaň Smeru platia z eurofondov

Noviny, ktoré sú vlastne straníckym periodikom Smeru, platí ministerstvo cez inzerciu aj z eurofondov.

Nedávne otváranie futbalového ihriska v obci Dojč na Záhorí.Nedávne otváranie futbalového ihriska v obci Dojč na Záhorí. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Noviny, ktoré sú vlastne straníckym periodikom Smeru, platí ministerstvo cez inzerciu aj z eurofondov.

BRATISLAVA. Propagandistickú pomoc Smeru a HZDS v predvolebnej kampani pripomína inzercia z Programu rozvoja vidieka - teda z eurofondov - v časopise Slovenský rozhľad.

V posledných tohtoročných číslach si ministerstvo pôdohospodárstva v dvojtýždenníku zaplatilo dve strany inzercie - teda väčšinu zo všetkých reklám v časopise. Zvláštne nie je, že programu rozvoja robí reklamu v médiách, ale to, aký týždenník si vybral.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zhovárajú sa sami so sebou

Slovenský rozhľad vydáva súkromná firma Trend International. Jej jediným majiteľom bol do júla 2006 poslanec za Smer a krajský stranícky šéf v Prešove Stanislav Kubánek. Potom podiel prepísal na družku Moniku Magačovú.

Rozhľad nie je štandardný týždenník. Okrem pravidelnej Kubánkovej rubriky je plný inzercie Smeru, straníckych oznamov a pozvánok. Väčšinou nie sú označené ako inzercia. V rubrike Voľby 2010 zasa predstavuje výlučne kandidátov Smeru.

Noviny publikujú články o vicepremiérovi Dušanovi Čaplovičovi (Smer), ktoré napísal jeho hovorca Michal Kaliňák.
Vo februári robil veľký rozhovor s ministrom pôdohospodárstva Vladimírom Chovanom z HZDS zamestnanec tlačového odboru HZDS a kandidát na poslanca Stanislav Háber, v máji ďalší rozhovor zamestnanec tlačového odboru jeho ministerstva Jozef Šucha. Nasledovala polstranová inzercia z eurofonov, ktoré riadi Chovanovo ministerstvo, a článok: 17 dôvodov, prečo voliť Smer-SD.

SkryťVypnúť reklamu

Noviny sa nepredávajú len v stánkoch, ale tiež zadarmo rozdávajú na rôznych úradoch.

Koľko dali, zamlčujú

Ministerstvo neodpovedalo na otázky, koľko z fondov išlo na reklamu do týždenníka, a či nešlo o protislužbu za propagačné rozhovory s Chovanom či predsedom HZDS Vladimírom Mečiarom. „Inzercia sa zadáva vždy tak, aby zasiahla čo najširšiu cieľovú skupinu a nebola pridrahá, to znamená, aby sa pri rovnakých nákladoch mohla uplatniť v čo najväčšom počte médií. Slovenský rozhľad je celoslovenský týždenník, ktorý vychádza už 10 rokov, nie je to médium, ktoré vzniklo pre voľby," odpovedalo ministerstvo.

O peniazoch nechcel hovoriť ani šéfredaktor Jozef Kuchár. Kubánek na otázky SME neodpovedal vôbec. Hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová Rýsová povedala, že centrálny volebný štáb strany si inzerciu v tomto periodiku neobjednal.

SkryťVypnúť reklamu

Šéfka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka hovorí, že ide o „časopis, ktorý má svoje veľmi jasné zameranie, zrejme aj stranícke".

Noviny pôsobia tendenčne, nevyvážene a v prospech dvoch strán, hovorí Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. Nie je známe, aký majú náklad a cenníky inzercie, daňoví poplatníci teda možno doplácajú na nevýhodnú inzerciu, ktorá nemusí mať dosah na cieľové skupiny. „Obchod zaváňa zneužívaním verejných zdrojov. Za takýchto podmienok a do takých médií by štátna inzercia určite nemala ísť."

V roku 2007 si reklamu v Slovenskom rozhľade platila aj Železničná spoločnosť Slovensko, ovládaná nominantmi koalície.

Ako SMER-SD plní sľub lepšie čerpať eurofondy

Čo sľúbili: SMER - sociálna demokracia bude presadzovať:
- aby sa skrátil zdĺhavý proces vyhodnocovania projektov a tým aj minimalizovali ťažkosti spojené s efektívnym čerpaním zdrojov Európskej únie, ktoré je na veľmi nízkej úrovni
- aby sa zvýšila kontrola a transparentnosť čerpania európskych fondov a odstraňovalo riziko prípadov vrátenia pridelených zdrojov a uloženia prísnych sankcií

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Efektívne využitie peňazí z eurofondov pomôže zvýšiť kvalitu života.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda úspešne dočerpala eurofondy určené na programovacie obdobie 2004-2006 v sume takmer 1,2 mld. eur. V roku 2009 však Európska komisia požiadala Slovensko o vrátenie 38 mil. eur. Podstatne menej úspešná bola vláda pri čerpaní prostriedkov určených na roky 2007-13. K septembru 2009 Slovensko vyčerpalo iba 1,6% z 13,4 mld. eur, pričom schválené boli projekty vo výške 18,8%. Pre porovnanie, Česká republika čerpala fondy takmer 4-krát rýchlejšie. Prideľovanie eurofondov poznačilo aj viacero škandálov, keď napríklad Európska komisia stopla preplatenie 11 mil. eur víťazovi nástenkového tendra a podobný krok hrozí aj pri čerpaní fondov sociálnymi podnikmi zriaďovanými ministerstvom práce.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 432
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 281
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 556
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 501
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 899
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 553
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 379
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 109
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu