Kampaň Smeru platia z eurofondov

Noviny, ktoré sú vlastne straníckym periodikom Smeru, platí ministerstvo cez inzerciu aj z eurofondov.

Nedávne otváranie futbalového ihriska v obci Dojč na Záhorí.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Noviny, ktoré sú vlastne straníckym periodikom Smeru, platí ministerstvo cez inzerciu aj z eurofondov.

BRATISLAVA. Propagandistickú pomoc Smeru a HZDS v predvolebnej kampani pripomína inzercia z Programu rozvoja vidieka - teda z eurofondov - v časopise Slovenský rozhľad.

V posledných tohtoročných číslach si ministerstvo pôdohospodárstva v dvojtýždenníku zaplatilo dve strany inzercie - teda väčšinu zo všetkých reklám v časopise. Zvláštne nie je, že programu rozvoja robí reklamu v médiách, ale to, aký týždenník si vybral.

Zhovárajú sa sami so sebou

Slovenský rozhľad vydáva súkromná firma Trend International. Jej jediným majiteľom bol do júla 2006 poslanec za Smer a krajský stranícky šéf v Prešove Stanislav Kubánek. Potom podiel prepísal na družku Moniku Magačovú.

Rozhľad nie je štandardný týždenník. Okrem pravidelnej Kubánkovej rubriky je plný inzercie Smeru, straníckych oznamov a pozvánok. Väčšinou nie sú označené ako inzercia. V rubrike Voľby 2010 zasa predstavuje výlučne kandidátov Smeru.

Noviny publikujú články o vicepremiérovi Dušanovi Čaplovičovi (Smer), ktoré napísal jeho hovorca Michal Kaliňák.
Vo februári robil veľký rozhovor s ministrom pôdohospodárstva Vladimírom Chovanom z HZDS zamestnanec tlačového odboru HZDS a kandidát na poslanca Stanislav Háber, v máji ďalší rozhovor zamestnanec tlačového odboru jeho ministerstva Jozef Šucha. Nasledovala polstranová inzercia z eurofonov, ktoré riadi Chovanovo ministerstvo, a článok: 17 dôvodov, prečo voliť Smer-SD.

Noviny sa nepredávajú len v stánkoch, ale tiež zadarmo rozdávajú na rôznych úradoch.

Koľko dali, zamlčujú

Ministerstvo neodpovedalo na otázky, koľko z fondov išlo na reklamu do týždenníka, a či nešlo o protislužbu za propagačné rozhovory s Chovanom či predsedom HZDS Vladimírom Mečiarom. „Inzercia sa zadáva vždy tak, aby zasiahla čo najširšiu cieľovú skupinu a nebola pridrahá, to znamená, aby sa pri rovnakých nákladoch mohla uplatniť v čo najväčšom počte médií. Slovenský rozhľad je celoslovenský týždenník, ktorý vychádza už 10 rokov, nie je to médium, ktoré vzniklo pre voľby," odpovedalo ministerstvo.

O peniazoch nechcel hovoriť ani šéfredaktor Jozef Kuchár. Kubánek na otázky SME neodpovedal vôbec. Hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová Rýsová povedala, že centrálny volebný štáb strany si inzerciu v tomto periodiku neobjednal.

Šéfka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka hovorí, že ide o „časopis, ktorý má svoje veľmi jasné zameranie, zrejme aj stranícke".

Noviny pôsobia tendenčne, nevyvážene a v prospech dvoch strán, hovorí Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. Nie je známe, aký majú náklad a cenníky inzercie, daňoví poplatníci teda možno doplácajú na nevýhodnú inzerciu, ktorá nemusí mať dosah na cieľové skupiny. „Obchod zaváňa zneužívaním verejných zdrojov. Za takýchto podmienok a do takých médií by štátna inzercia určite nemala ísť."

V roku 2007 si reklamu v Slovenskom rozhľade platila aj Železničná spoločnosť Slovensko, ovládaná nominantmi koalície.

Ako SMER-SD plní sľub lepšie čerpať eurofondy

Čo sľúbili: SMER - sociálna demokracia bude presadzovať:
- aby sa skrátil zdĺhavý proces vyhodnocovania projektov a tým aj minimalizovali ťažkosti spojené s efektívnym čerpaním zdrojov Európskej únie, ktoré je na veľmi nízkej úrovni
- aby sa zvýšila kontrola a transparentnosť čerpania európskych fondov a odstraňovalo riziko prípadov vrátenia pridelených zdrojov a uloženia prísnych sankcií

Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Efektívne využitie peňazí z eurofondov pomôže zvýšiť kvalitu života.

Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda úspešne dočerpala eurofondy určené na programovacie obdobie 2004-2006 v sume takmer 1,2 mld. eur. V roku 2009 však Európska komisia požiadala Slovensko o vrátenie 38 mil. eur. Podstatne menej úspešná bola vláda pri čerpaní prostriedkov určených na roky 2007-13. K septembru 2009 Slovensko vyčerpalo iba 1,6% z 13,4 mld. eur, pričom schválené boli projekty vo výške 18,8%. Pre porovnanie, Česká republika čerpala fondy takmer 4-krát rýchlejšie. Prideľovanie eurofondov poznačilo aj viacero škandálov, keď napríklad Európska komisia stopla preplatenie 11 mil. eur víťazovi nástenkového tendra a podobný krok hrozí aj pri čerpaní fondov sociálnymi podnikmi zriaďovanými ministerstvom práce.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 881
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 460
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 748
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 673
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 949
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 744
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 446
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 665
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop