SME

Diaľnicu z Košíc do Bratislavy chcú všetci

Naša ekonomika potrebuje cestu naprieč Slovenskom. Záleží aj na cene.

Spomedzi projektov PPP je v plnom prúde len výstavba  R1. Na ostatné cesty ešte nie sú isté peniaze.Spomedzi projektov PPP je v plnom prúde len výstavba R1. Na ostatné cesty ešte nie sú isté peniaze. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

Cena rozbehnutých súkromných diaľnic sa šplhá do závratných výšok. Slabšie regióny už dávnejšie mohla autostráda posilniť.

BRATISLAVA. Čo potrebuje Slovensko? Stavať cesty, zhodnú sa politické strany. Úplne najviac podľa väčšiny volebných kandidátov potrebujeme spojiť Bratislavu s Košicami.

S tým súhlasia aj odborníci. „Každý potenciálny investor sa najprv pozerá, či je tam diaľnica a ak nie je, tak do toho regiónu nejde. Potom sa nám stáva to, že západná časť Slovenska je neporovnateľne viac ekonomicky vyspelá než východ,“ povedal odborník na dopravu Jozef Drahovský. Upozorňuje, že výstavba diaľnic nemá byť politickou záležitosťou, ale ekonomickou. Realita je však iná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Téma diaľnice medzi východom a západom pritom nie je nijakou novinkou, hovorí profesor Jozef Gnap z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. Dnes to napriek tomu vyzerá tak, že namiesto súvislej diaľnice máme veľa drobnejších stavieb. „Považská Bystrica má napríklad tri privádzače a nie je jasné, či boli potrebné,“ skonštatoval Gnap.

Stavať čo najlacnejšie

PPP projekty (projekty verejno–súkromného partnerstva), ktoré rozbehla súčasná vláda, majú pre zmenu otáznik. „Diaľničnú infraštruktúru potrebujeme. Druhá vec je otázka efektívnosti týchto projektov. Tie čísla sa stále menia,“ vysvetľuje Gnap, prečo sa nedá jednoznačne povedať, či sú pre nás súkromné diaľnice najlepším a najlacnejším riešením.

Cena PPP diaľnic sa skutočne mení každú chvíľu. Posledné informácie hovoria, že 75 kilometrov úsekov cesty medzi Martinom a Prešovom vyjde na 9,13 miliardy eur. Toľko by mal štát zaplatiť za cestu počas 30 rokov. Predtým sa hovorilo o 7,8 miliardy eur. Všetky tri balíky súkromných diaľnic vychádzajú podľa aktuálnych odhadov zhruba na 20 miliárd eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda však argumentuje rýchlou výstavbou. Nakoľko táto výhoda pretrváva, je otázne. Odkedy sa do diaľnic pustila, ubehli tri roky. Reálne sa začala stavať iba rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. PPP diaľnice plánuje vláda platiť z elektronického mýta. Z neho sa však musí vyplácať aj jeho prevádzkovateľ – firma SkyToll.

Nie širokorozchodnej

Na rozdiel od diaľnice skrz Slovensko, plánovaná širokorozchodná železnica naprieč krajinou až po Viedeň našej infraštruktúre nepomôže. „Je dôležité, v čom bude majetku a kto bude mať aký podiel. My ju nepotrebujeme, je to záujem Rakúska,“ povedal Drahovský.

Starostov trápia dvojky a trojky

Riešiť infraštruktúru v obciach pomáhajú najmä eurofondy, vyplýva to zo slov starostov. Niekde sa snažia cesty aj preklasifikovať, aby sa o ne postaral štát.

SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Obyčajné slovenské obce trápia diaľnice a rýchlostné cesty menej než cesty druhej a tretej triedy. Tie vlastnia župy, takže na ich pleciach je aj ich financovanie.

Keď sme telefonovali starostom slovenských obcí, väčšinou sme natrafili na prípady, keď sa na cesty podarilo získať peniaze z Európskej únie.

Starosta obce Nemce, okres Banská Bystrica, Dušan Mydlo (nezávislý), dokonca nepotreboval ani pomoc župy. „My máme urobené miestne komunikácie a máme ich v dobrom stave,“ povedal Mydlo. Cestu, ktorá vedie cez Nemce, obnovili aj z peňazí únie vďaka prerábke kanalizácie. Väčší problém má starosta zohnať peniaze na to, aby bol aspoň na jednej strane cesty chodník. Riešiť už preto musel aj tragickú nehodu.

Starostku obce Hažín v Michalovskom okrese, Mariannu Šimkovú (Smer, SDKÚ, KDH) trápi často nekvalitná údržba ciest a vysoká frekvencia áut v okolí. Hažín je totiž len niekoľko kilometrov od hraníc s Ukrajinou. Aj keď v niektorých oblastiach na obec nevyšli peniaze, lebo prišla kríza, košická župa podľa starostky nezaháľala. „Urobilo sa dosť v rámci nášho okresu, čo vidím, keď chodím po dedinách,“ povedala Šimková.

SkryťVypnúť reklamu

Spokojný je Václav Ličko (SDKÚ, KDH), starosta obce Bunkovce v okrese Sobrance. Aj tu je totiž cesta nová. „To je hudba budúcnosti,“ reagoval Ličko na otázky o diaľniciach.

Horšie je to v Malých Levároch. Tamojší starosta Štefan Lenghárt (SDKÚ) sa sťažuje na prehustenú dopravu. „V okolí Bratislavy je to neúnosné,“ skonštatoval. Situáciu by pomohol zlepšiť pezinský obchvat. „To by malo byť riešené v rámci župy, lebo je to cesta druhej triedy, takže je v jej majetku,“ hovorí starosta. Podľa jeho slov existuje snaha, aby sa cesta preklasifikovala na cestu prvej triedy. „Pochybujem však, že to prejde,“ dodal.

Daniela Krajanová

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 742
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 901
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 357
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 837
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 798
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu