BRATISLAVA. . "Z pohľadu spoločenskej praxe je potrebné vytvoriť čo najväčší súlad medzi doterajšou štruktúrou pracovných miest v ekonomike a prípravou kvalifikovaných pracovných síl," konštatuje rezort v dlhodobom zámere rozvoja v oblasti vysokých škôl do roku 2014, ktorý dnes vláda SR vzala na vedomie. Ministerstvo zároveň upozornilo, že poskytnuté vzdelanie musí vedieť absolvent využiť vo viacerých povolaniach, nie iba v jednom.
"Súčasťou modernizačného procesu vo vysokom školstve v SR je zvýšenie atraktívnosti slovenských vysokých škôl, a to nielen pre domáci podnikateľský sektor, ale v rozličných formách aj pre zahraničie," uvádza sa v materiáli. Zvýšenie atraktívnosti má znamenať najmä zvýšenie kvality vedy a vzdelávania na pôde vysokých škôl. Len potom sa slovenské vysoké školy podľa ministerstva stanú atraktívne pre domáci a zahraničný kapitál. Je preto potrebné rozširovať spoluprácu pri uskutočňovaní výskumných projektov so zahraničnými školami, ako aj realizovať spoločné študijné programy a zvýšiť mobilitu medzi slovenskými a zahraničnými školami.
Zámerom ministerstva v oblasti kvality vysokoškolského vzdelávania je, aby vysoké školy využívali nástroje na odhaľovanie nedostatkov poskytovaného vzdelávania, na monitorovanie pokroku študentov vo vzdelávacom procese a inováciu metód a obsahu vzdelávania podľa meniacich sa potrieb študentov a zamestnávateľov. Ministerstvo chce podporiť takú právnu úpravu, aby vysoká škola, prípadne súd mohli rozhodnúť o odňatí vysokoškolského diplomu, ak bolo preukázané nesplnenie študijných povinností.
Rezort školstva tiež avizoval sprísnenie podmienok na akreditáciu jednotlivých činností vysokých škôl. Ministerstvo podporí i sprísnenie právnej úpravy na uskutočňovanie študijných programov na pracoviskách mimo sídla fakulty alebo vysokej školy. Zároveň sa má zvážiť prijatie takej normy, ktorá by umožňovala uskutočňovať vysokej škole doktorandské študijné programy až vtedy, ak má už vlastných absolventov druhého stupňa a obdobne habilitačné konanie a inauguračné konanie, až keď má vlastných absolventov tretieho stupňa.
Vysoké školstvo v uplynulých rokoch pokračovalo najmä v kvantitatívnom raste, približuje sa v materiáli. Od roku 2002 vzniklo deväť súkromných vysokých škôl, jedna verejná vysoká škola a jedna štátna vysoká škola. Jednotlivé školy pokračujú v rozširovaní ponuky študijných programov a vo vytváraní nových fakúlt a pracovísk. Ako upozornil rezort, nezameriavajú sa primárne na podmienky už existujúcich činností, ale uprednostňujú rozširovanie svojej ponuky vzdelávania. Poukázal tiež, že v súčasnosti nie je možné udržať dostupnosť vysokoškolského vzdelávania v súčasnom rozsahu bez obmedzenia dostupnosti na prvý stupeň vysokoškolského vzdelávania a súčasne profilácie podstatnej časti študijných programov k príprave na trh práce a nie na ďalšie štúdium.