SME

Horský: Kampaň bola o sociálnom štáte, gréckej a maďarskej karte

Strany vraj považujú svojich voličov akoby za detinských, ktorí chcú veriť tomu, že dostanú viac napriek tomu, že všetky štáty v okolí šetria.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň mala z hľadiska intenzity rôzne fázy a točila sa predovšetkým okolo troch základných tém, ktorými boli sociálny štát, grécka karta a maďarská karta. Pre TASR to povedal politológ Michal Horský. "V prípade sociálneho štátu sa strany akoby predbiehali v tom, kto na občana lepšie myslí a kto mu čo dá," priblížil. Podľa neho to ukazuje, že strany považujú svojich voličov akoby za "detinských", ktorí chcú veriť tomu, že dostanú viac napriek tomu, že všetky štáty v okolí šetria. "Prekvapilo ma to, že mu dávajú sľuby a že politické elity nemajú odvahu povedať pravdu," konštatoval Horský.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Politológ Miroslav Kusý sa rovnako domnieva, že kampaň sa viac orientovala na voliča-konzumenta a nie na programy a idey jednotlivých subjektov. "Niečo v zmysle, že my ti dáme plné brucho a my ti dáme plnšie brucho," podotkol. Sociológ a čestný prezident Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Martin Bútora uviedol, že téma nutnosti šetrenia sa v kampani objavila až v závere v posledných televíznych debatách.

"Momentov rozpočtovo zodpovednej vlády bolo na Slovensku menej a je to aj preto, že na Slovensku prevláda pocit, že to najhoršie máme už za sebou," uviedol. Slovenských politikov podľa vlastných slov považuje za nezodpovedných, pretože voličom akoby tvrdili, že celý svet je v kríze, ale oni z nej Slovensko predsa len dokážu individuálne vytiahnuť.

SkryťVypnúť reklamu

Bútora ocenil občianske iniciatívy, ktoré do kampane vstupovali. "Sú to nové prvky, ktoré sa snažia apelovať na to, aby ľudia vôbec išli voliť," myslí si. Tieto snahy vyzdvihol aj Kusý, ktorý spomenul najmä Shootyho kampaň a s ňou súvisiace billboardy. "To bola krásna a prekvapujúca záležitosť. Aj iniciatívy občanov, ktorí dorábali fádne billboardy robili kampaň vtipnú a dávali jej šmrnc," konštatoval politológ.

Manipuláciu s tzv. gréckou kartou v predvolebnej kampani považuje Horský za neadekvátnu. "Bola nedôstojne hraná, ostatné krajiny to tak vôbec nerobili," dodal. Posledná maďarská karta nadobudla podľa politológov v predvolebnom období extrémne rozmery. "Snahou bolo vzbudiť v občanoch dojem, že je tu vážne ohrozenie Slovenska a my sme jediní, čo tomu môžeme zabrániť. Objavovali sa výrazy, ktoré sme roky nepočuli od piatej kolónie až po vojnu," informoval Bútora.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Horského to bolo spôsobené aj zvolením novej Orbánovej vlády v Budapešti. "Na druhej strane Dunaja sa posadil osvedčený kartár Orbán. Ten vyťahoval také tromfy z rukáva, ktoré mimoriadne negatívne ovplyvnili slovenskú kampaň," podotkol. Pre Kusého bola táto téma podľa jeho vyjadrenia aj spôsobom, ako zakrývať otázky, na ktoré politické subjekty nevedeli nájsť adekvátne odpovede.

Podľa slov Bútoru sa Slovensko v kampani rozdelilo na dva tábory. "Opozičné strany deklarovali, že so Smerom-SD nepôjdu a tak sa vlastne prejasnila možnosť voľby," vysvetlil. Ako uviedol, ide o nový prvok, ktorý znamená isté zjednodušenie situácie pre voliča, pretože vie, aké videnie sveta svojím hlasom podporuje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu